به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، علیرضا کاظمی روز چهارشنبه 8 خردادماه در اولین جلسه کارگروه راهبری، مدیریت و ارزیابی گفت: برگزاری اولین جلسه از این کارگروه به این معانا است اتفاقاتی که در کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم افتاد در حال اجرایی شدن است و بر اساس سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور کار ها جلو رفت و کارگروه ها شکل گرفت و بر اساس آیین نامه ها شرح وظایف شکل گرفته است.
او افزود: اکنون فعالیت ها بر کار گروه ها متمرکز شده است و کارگروه ها باید فعالیتهای خود را در قالب شناسنامه ها و اقدامات ملی که ذیل راهبردها تهیه تدوین و ابلاغ شده است دنبال کنند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بحث آموزش عمومی قرآن و هماهنگی با دستگاه های کشوری به ویژه در حوزه آموزش و پرورش کاری سنگین، پرحجم و سختی است.
او تصریح کرد: خوشبختانه در پنجاه و یکمین کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم که بهمن ماه سال گذشته تشکیل شد کلیات نامه های کارگروه ها تایید شد و اصلاحاتی که دوستان مدنظرشان بود انجام شد و این آیین نامه در واقع فعالیت کارگروه ها را مطرح کرده است که در اختیار همه قرار دارد که در نهایت همه کارگروه ها گزارش فعالیت خود را در حضور وزیر آموزش و پرورش ارائه خواهند داد.
کاظمی خاطرنشان کرد: در این جلسه بر اساس مدلی که آقای وزیر طراحی کردند در نهایت چهار کارگروه شکل گرفت و مسئول این کارگروه ها مشخص شدند و یک سری وظایف عمومی برای همه کارگروه ها مشخص شد که هر کدام از کارگروه ها می توانند هماهنگی لازم را با دستگاه های مربوطه انجام دهند و سیاست هایی که در حوزه آموزش عمومی قرآن در کشور لازم است به کمیسیون پیشنهاد بدهند همچنین طرح های مطالعاتی و پژوهشی و بحث رصد و ارزیابی مستمر فعالیت های قرآنی متناسب با کارگروه شرح وظایف عمومی همه کارگروه ها است که علاوه بر این هر کدام از کارگروه ها یک سری وظایف اختصاصی نیز دارند.
او یادآورشد: البته این وظایف اختصاصی به صورت کلی درج شده که در ماده چهار شکل برگزاری کارگروه ها و فعالیت کارگروه ها مشخص شده است و ابلاغ همه کارگروه ها تقریبا صادر شده است و مشکلی در ساختار کارگروه ها نداریم و هرکدام از کارگروه ها با انتخابی که اعضاء دارند یک دبیر مشخص می کنند و طبیعتاً اولین اقدامی که در این کارگروه باید انجام می دهیم این است که ابتدا باید دبیر کارگروه را مشخص کنیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مسئولیت هایی هم برای دبیر کارگروه ها تعیین شده است که باید جلسات طراحی، هماهنگ و برگزار کنند و علاوه بر این پیگیری ابلاغ ها و اجرای مصوبات کارگروه از شرح وظایف دبیر کارگروه است.
او افزود: در کارگروه راهبری، مدیریت و ارزیابی در مجموع بر اساس آنچه استخراج شده از ذیل 4 راهبرد ۶ اقدام ملی برای این کار گروه تعریف شده است.
کاظمی گفت: سال گذشته در کنار فعالیت هایی که برای اجرایی کردن آموزش عمومی قرآن انجام شد اقداماتی با عنوان حفظ قرآن در آموزش و پرورش صورت گرفت که حفظ قرآن نیز یکی از اهداف مهم کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم است.
او افزود: همچنین در مورد سند ملی حفظ قرآن کریم آموزش و پرورش تکلیف دارد و جزء برنامه هایی بوده است که باید در کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم به آن بپردازیم اما به هر حال در این حوزه چالش های زیادی داریم.
در ادامه این جلسه حجت الاسلام علی ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: در سطح ملی قصور و تقصیر در رابطه با قرآن بسیار است پس از مدت ها که بحث بر روی این بود که آیا برای فعالیت های قرآنی نیاز به سند می هست یا خیر در نهایت سند تصویب شد و پس از مدت ها این سند در حال اجرایی شدن است که این خود یک نقطه ضعف است.
او افزود: حتی در مورد کارهای تبلیغی و ترویجی قرآن در درجه سوم یا چهارم قرار می گیرد بنابراین لازم است تا در حوزه قرآن اهمیت و اهتمام جدی در کشور شکل گیرد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی خاطر نشان کرد: مبلغان باید برگزاری جلسات قرآنی و مفاهیم آن را در راس کارهای خود قرار دهند و همچنین در بحث تبلیغات دینی باید محور و اساس قرآن باشد تا بتوانیم به بحث کلان تحول در علوم انسانی همانطور که مقام معظم رهبری تاکید کردند دست یابیم.
او ادامه داد: در واقع مقام معظم رهبری تاکید دارند که به علوم انسانی قرآنی دست یابیم که این خود تعبیر دقیق و عمیقی است که نکته های قابل تاملی در آن نهفته است و وقتی میگوییم علوم انسانی اسلامی مجموعه ای از معارف اسلامی را در خود در بر می گیرد اما به طور کلی از موضوعات قرآنی غفلت می شود.
ذو علم تاکید کرد: باید این جدیت و اهتمام به قرآن و آموزش آن در معلم های دینی و قرآن به وجود بیاید زیرا تا زمانی که انگیزه و اراده لازم برای قرآن شکل نگیرد نمیتوان تنها به خروجی چنین جلساتی اکتفا کرد.
او افزود : بنابراین نباید در این کارگروه ها به چند مصوبه اکتفا کرد بلکه باید به صورت جدی در زمینه قرآن و آموزش عمومی قرآن کریم وارد شویم زیرا آموزش عمومی قرآن یک مسئله جدی است که آبرو و حیثیت جمهوری اسلامی ایران در گرو آن است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی یادآورشد: برخی از کشورهای اسلامی در زمینه آموزش عمومی قرآن گامهای بلندی برداشته اند البته برخی از آنها نیز به این امر نگاه سطحی دارند که نباید ما در این زمینه نگاه سطحی داشته باشیم.
او خاطر نشان کرد : اکنون تشکیل مرکز آموزش عمومی قرآن یکی از نیازهای اساسی است تا بتواند اقدامات اجرایی و عملیاتی در زمینه قرآن را دنبال کند علاوه بر این برای آموزش قرآن باید به دنبال اقدامات اساسی و اثرگذار باشیم.
ذوعلم تصریح کرد: اگر در زمینه آموزش و قرآن در دوره ابتدایی یک برنامه موثر سرمایهگذاری جدی انجام شود80 درصد از مسائل روخوانی و روانخوانی قرآن حل خواهد شد.
او ادامه داد: البته موضوع دیگر در این زمینه بحث استمرار ارتباط و انس با قرآن است که باید در این زمینه نیز اقداماتی صورت گیرد علاوه بر این باید انگیزه آموزش قرآن را در بین دانشآموزان و قرآن آموزان ایجاد کنیم که در این زمینه می توان از ظرفیت دفتر تبلیغات اسلامی و حوزه های علمیه استفاده کنیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی آمادگی دارد تا همکاری لازم را در این زمینه انجام دهد و امیدواریم بتوانیم یک تحول و جهش عظیم برای آموزش عمومی قرآن کریم ایجاد کنیم.
پس از آن در ادامه جلسه محمد مهدی بحرالعلوم، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت گفت: در اینجا یک سوال پیش می آید آیا به عنوان کارگروه راهبردی، مدیریت و ارزیابی وضعیت موجود آموزش عمومی قرآن کریم در کشور را رصد کرده ایم و نقطه شروع خود را مشخص کردیم یا خیر؟ تا در آینده اگر بخواهیم پیشرفت ها و یا عدم پیشرفت ها را ارزیابی کنیم یک ملاک و معیار سنجش داشته باشیم.
او تصریح کرد: البته در زمینه آموزش عمومی قرآن کریم هموراه در کشور آمارهای متفاوتی ارائه می شود که این آمار ها بعضاَ درست است اما باید در این کار گروه نظارتها را بر خروجی ها و نتایج کار متمرکز کنیم.
رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت ادامه داد: باید در زمینه آموزش عمومی قرآن همه دستگاه ها و افراد را مد نظر قرار دهیم اما همه اعتقاد داریم که در آموزش عمومی قرآن مهمترین بازیگر آموزش و پرورش است.
او خاطر نشان کرد: اما باید از همه ظرفیت ها برای رسیدن به اهداف مطلوب در زمینه آموزش عمومی قرآن کریم استفاده کنیم.
در ادامه جلسه محمدعلی خواجه پیری، دبیر کار گروه قرآن و عترت بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیاء(عج) گفت: باید در زمینه آموزش عمومی قرآن کریم عزم و جدیت داشته باشیم البته براساس برخی از آمار موسسات مردمی در زمینه آموزش عمومی قرآن موفق تر از سایر دستگاه ها اقدام کردند.
او افزود: تشکیل این کارگروه ها بر اساس تلاش ۲۰ ساله مسئولان قرآنی در کشور است که باید آن را ارج بنهیم.
دبیر کار گروه قرآن و عترت بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیاء(عج) افزود: اعتقاد دارم باید کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور تقویت شود تا بتواند وظایف اصلی خود در زمینه قرآن را انجام دهد.
محمدرضا مسیب زاده، مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش نیز در این جلسه گفت : هدف اصلی از تشکیل این کارگروه ها و جلسات رسیدن به راهکارهای نوین در جهت توسعه آموزش عمومی قرآن کریم است زیرا اهداف و فعالیتها در زمینه آموزش عمومی قرآن کریم مشخص است.
او تصریح کرد: معلمان قرآن در مدارس در زمینه روخوانی و روانخوانی قرآن تلاش های خوبی انجام می دهند اما برای تسلط در زمینه خواندن قرآن باید شاهد عزم جدی مسئولان و اولیاء باشیم.
مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: باید در زمینه توسعه آموزش عمومی قرآن راهکارهای جدید ارائه کنیم تا بتوانیم به نتایج مطلوب در این زمینه دست پیدا کنیم.
سپس مهدی قره شیخ لو، رئیس سازمان دارالقرآن کریم گفت: اصلیترین و مهم ترین دستگاه در زمینه آموزش عمومی قرآن کریم آموزش و پرورش است و باید به صورت شفاف اشکالات در زمینه آموزش عمومی قرآن را پیدا کنیم و در جهت رفع آنها اقدام کنیم.
او افزود: به طور کلی در هر حوزه آموزشی سه رکن اساسی وجود دارد که عبارت است از معلم، کتاب و روش آموزش که حوزه قرآن نیز از این امر مستثنا نیست.
رئیس سازمان دارالقرآن کریم ادامه داد: باید در جهت تقویت و توانمندسازی معلمان و کتابهای آموزش قرآن و روش های آموزشی نوین اقدامات جدی صورت گیرد.
او خاطر نشان کرد: بدون تعارف باید اشکالات در زمینه آموزش عمومی قرآن کریم را شناسایی کنیم تا بتوانیم به اهداف مطلوب در این زمینه دست یابیم.
قره شیخ لو تصریح کرد: باید برنامهریزی کنیم تا مردم به صورت مستمر با قرآن ارتباط داشته باشند و باید از ظرفیت های خوبی که در کشور در این زمینه وجود دارد استفاده کنیم و به نظر می رسد اگر از این ظرفیت ها به خوبی استفاده کنیم طی مدت دو سال می توانیم گام های بلندی در زمینه آموزش عمومی قرآن کریم برداریم.
او یادآورشد: همه دستگاه ها باید در زمینه ترویج فرهنگ توسعه آموزش عمومی قرآن دست به دست هم دهند تا یک اتفاق مثبت در این زمینه رخ دهند و نباید فرصت ها را در این زمینه از دست بدهیم.
در پایان علیرضا کاظمی، رئیس کارگروه راهبری، مدیریت و ارزیابی در جمع بندی این جلسه گفت: حاضران در این جلسه هرکدام به چالش ای کلی در زمینه آموزش عمومی قرآن کریم اشاره کرده اما باید سعی کنیم دغدغه در زمینه آموزش عمومی قرآن به خط مقدم آموزش یعنی مدارس، مدیران، معلمان و اولیاء منتقل شود.
او تصریح کرد: البته همه می دانیم در زمینه آموزش عمومی قرآن کریم بخش عمدهای از وظایف بر عهده آموزش و پرورش است اما باید به این موضوع نگاهی فرا دستگاهی داشته باشیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: باید یک کار پژوهشی در زمینه آموزش عمومی قرآن کریم در آموزش و پرورش انجام دهیم تا وضعیت موجود آموزش و پرورش در این زمینه را تعیین کنیم و لازم است اگر پژوهش و ارزیابی در سایر دستگاه ها نیز صورت گرفته است ارائه شود.
او افزود: همچنین باید تعدادی از اعضای کارگروه به نمایندگی از سایر اعضا طبقه بندی از سطح معلمان ارائه کنند علاوه بر این باید شاخص ها و اولویت اقداماتی که قرار است در این کارگروه صورت گیرد مشخص شود زیرا باید بدانیم که درکدام شاخص ها و اولویت ها از نظر بودجه و سایر فعالیت ها تمرکز کنیم و در نهایت یک جلسه یک روزه برای تعیین و تکلیف اهداف مشخص کنیم.
کاظمی یادآور شد: بحث بعدی هوشمند سازی و تدوین سامانه است و طرح اولیه آن باید با مشورت حوزه فناوری وزارت آموزش و پرورش نوشته شود علاوه بر این باید یک جلسه نقد کتاب های آموزش قرآن در سازمان پژوهش با حضور صاحب نظران قرآنی برگزار شود و در نهایت نتیجه آن به کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم اعلام شود.
او خاطرنشان کرد: به هر حال با توجه به نقشه راهی که وجود دارد می توانیم گام های مثبتی در زمینه آموزش عمومی قرآن کریم برداریم و امیدواریم تلاش های دوستان در این کارگروه مورد رضایت خداوند قرار گیرد.
همچنین در این جلسه سالار عرفانی نسب، دبیر کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم به عنوان دبیر کارگروه راهبردی مدیریت و نظارت انتخاب شد.
ارسال نظر