
به گزارش واحد خبر روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش در نشست یک روزه هماندیشی در دستیابی به برنامه عمل و استقرار دورههای تحصیلی و حوزه های تربیت و یادگیری
حجتالاسلام حمید محمدی معاون سازمان پژوهش ضمن تبریک هفته کرامت گفت : قرآن کریم است چون نازل از سوی کریم و کتاب کرامت است و پیامبر هم رسول کریم است و نبوت، جریان کرامت و تربیت انسان کریم است، پس هم طراح و هم محتوا و هم مربی در برنامه درسی هدایت انسانها کریمند و این الگوی کرامت برای ما چنین رقم میخورد که اولاً جراحان برنامه درسی و نگارندگان متون آموزشی ما باید" کراماٌ کاتبین" باشند و سازمان پژوهش هم سازمان کرامت بوده و روابط انسانی و رفتارهای ما کریمانه باشد تا محصول تربیت ما انسانهایی کریم شوند. رسالت ما در سازمان ابلاغ پیام و برنامه "رشد" است و این ابلاغ پیام رشد دارای سه مطلوبیت عالمانه، مؤمنانه و هنرمندانه است و این سه یعنی این که: اولاً برنامه درسی ما باید در نهایت علمیت و دقت طراحی و تدوین شود، دوماً دلمایه مؤمنانه در برابر سرمایه عالمانه موجب تأثیرگذاری این ابلاغ در سراسر زندگی دانشآموز امروز و جوان فرد اشود .دلپذیری کلام به واسطه ایمان است و سبب اتصال کلام بنده به خداوند است . در بعد سوم نیز برای ساختن و پروراندن انسان، بهترین و مطمئنترین راه استفاده از هنر، تمثیل و روش غیرمستقیم در تربیت و ابزارهای مطلوب انتقال پیام است. رابطه هنر و تربیت رابطهای دیرین است و از اینجاست که دو مقوله جداگانه اما به هم پیوسته رخ مینماید: تربیت هنری و هنر تربیتی.
باید در برنامههای درسی به سمت و سوی شناور بودن، چندسطحی و اختصاصی بودن گام برداریم.
وی تأکید کرد: ما باید در برنامههای درسی به سمت و سوی شناور بودن، چندسطحی و اختصاصی بودن گام برداریم. از این رو لازم است تا سرمایه فکری و اجرایی ما درکشور و البته در سازمان پژوهش آینده مطلوب را، در کنار تحول موجود، توجه نماید تا در جهان پیچیده امروز غافلگیر نشویم. مهیا نمودن زیرساخت ایجاد تعاملات بهینه با مجموعه های بیرون از سازمان و کیفی سازی هر چه تمامتر تعاملات درون سازمانی دو فعالیت اصلی ما در راستای این امر خواهند بود.
مشکل اصلی وزارت آموزش و پرورش و سازمان پژوهش در حال حاضر مبحث "دورههای تحصیلی" است و نه حوزههای یادگیری
محمدی گفت: ما همواره دغدغه حوزهها را کم و بیش در گروههای درسی و دانشی و تولید محتوا داشتهایم و به آن پرداخته شده است و با نظارت دکتر حسن ملکی نیز ما در این زمینه قطعاً شاهد تحولات جدیدی خواهیم بود. اما آنچه مهم است این نکته میباشد که سازمان همیشه خودش تولید و توزیع داشته ولی بازخورد نظاممند و اصولی از عملکردش نداشته و رصد و پایش درستی را در پیش نگرفته است و این بزرگترین معضل آموزش و پرورش است که ما باید در سازمان پژوهش و در طراحی اثربخش دورهها به آن بپردازیم. ما در دورهها قرار نیست بهجای مجریان و معاونان اجرایی در متوسطه و ابتدایی وارد عمل شویم اما از آنجا که آنان ممکن است توجیه به محتوا و اهداف سازمانی ما نباشند باید همکاری و همراهی تنگاتنگی با آنها داشته باشیم. دوره ها وظیفه دارند بهمنظور عینیت بخشیدن به مفاد برنامههای درسی موضوعی تولید شده توسط حوزههای یادگیری، تلاش منظم، قانونمند و هدفداری را متناسب با نیاز، توان و علائق مخاطب جهت تولید محتوای درسی در راستای ظهور مراتبی از حیات طیبه در متن زندگی دانشآموز انجام دهند.
وی همچنین به ویژگیهای محتوای درسی دانشآموزان اشاره کرد و گفت: برنامه درسی باید در سه محور اصلی بستر ارتقای دانشآموزان را فراهم نماید:
1ـ تقویت تفکر، تعقل و خلاقیت دانشآموزان 2ـ ایجاد انس، علاقه و ایمان آنها نسبت به موضوع درسی 3ـ ظهور انگیزههای لازم جهت ارتقای علمی و عملی بهمنظور درک اخلاق حسنه
حمید محمدی ضمن بیان مأموریت اصلی دوره که آن را : تلاشی نظاممند در جهت استقرار، نگهداشت، توسعه برنامه درسی در مدرسه و مراقبت از فرایند تحقق آنها در قالب تولید و تبیین محتوا و انتظام اولیا مدرسه در راستای تحقق مراتبی از اهداف اسناد تحولی، خاصه سند برنامه درسی ملی می دانست، بیان داشت: پنج عنصر اصلی در برنامه درس ملی شامل برنامه درسی و سیاستگذاری، معلم، دانشآموز، محتوای درسی و امکانات و ابزار میباشد که اگر همگی مهیا و به بهترین نحو هم عمل نموده باشند بدون معلمان بینشی ارزشی، علمی و مهارتی راه به جایی نخواهیم برد.
ارسال نظر