دبیر هفدهمین جشنواره کتاب رشد عنوان کرد: شنیدن صدای دیگران، نخستین گام هفدهمین جشنواره کتاب رشد است.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، مسعود فیاضی نشست هماهنگی این جشنواره در محل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی که مسئولان، معاونان و رؤسای گروههای درسی با تأکید بر اینکه این نشست نه به قصد پاسخگویی که به قصد شنیدن دیدگاههای همکاران تشکیل شده است، گفت: «جشنواره رشد حلقهای از یک زنجیره است و زمانی مؤثر خواهد بود که همه بخشها به وظایف خود عمل کنند. وزارت ارشاد اسلامی به عنوان مسئول اعطای مجوزهای انتشار و معاون پرورشی وزارتخانه به عنوان مسئول تجهیز کتابخانههای مدارس، حلقههای قبل و بعد این زنجیره هستند.»
وی همچنین با اشاره به شرایط شکلگیری جشنواره کتاب رشد و آغاز طرح ساماندهی گفت: «طرح ساماندهی با هدف ساماندادن به بازار کتابهای آموزشی و کمکدرسی شکل گرفت که فرایند آن در گذشته نسبت به امروز بسیار محدودتر بود. امروز ضمن اینکه کتابهای کمکدرسی از نظر کمیت بسیار گستردهتر شدهاند و در کیفیت نیز در برخی موارد شرایط مطلوب را ندارند، در حوزه کتابهای آموزشی و غیرکمکدرسی هم با مشکلاتی روبهرو هستیم. به عنوان مثال بیش از 80 درصد کتابهای حوزه آداب و مهارت زندگی موجود در بازار ترجمهای هستند. آن هم ترجمههایی که لزوماً با فرهنگ بومی و دینی ما تطابق ندارند. این مشکلات به ما میگویند که هدف و راهبرد امروز ما با هدف دیروز یکی نیست و باید تغییر کند.»
دبیر هفدهمین جشنواره کتاب رشد وعده داد بهزودی نشست مشابهی با حضور ناشران آموزشی برگزار و دیدگاههای آنها نیز شنیده شود.
برخی دیگر از پیشنهادات ارائه شده در این نشست به شرح زیر است:
پشتیبانی ملموستر از کتابهای تأیید شده و مناسب؛ تشویق مدارس برای داشتن ساعت مطالعه و کتابخوانی؛ لزوم هماهنگی بیشتر بین سازمان و معاونتهای دیگری چون معاونت پرورشی در خرید کتاب؛ سپردن امتیاز تألیف کتابهای درسی به ناشران برگزیده جشنواره؛ لزوم جلب توجه ناشران به آثار فرهنگی کتابهای ترجمه؛ دعوت پیگیر برای حضور گستردهتر ناشران؛ اعلام نیازهای دانشآموزان به ناشران برای تولید کتابهای مورد نیاز؛ آموزش و تربیت داوران جوان به منظور دعوت در جشنوارههای آتی؛ تلاش برای بازگرداندن توجه بیش از اندازه ناشران از تولید کتابهای کمکدرسی به کتابهای علمی و انتخاب فضای یکپارچه و متمرکز برای داوریها
ارسال نظر