معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بر تقویت عزم تحولی در این سازمان در سال 1398 تأکید کرد و اظهارداشت: این سازمان در تقویت گفتمان عدالت محوری و کاهش تبعیض ها گام های خوبی برداشته است.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی ذوعلم با توجه به عدم اقتضای برگزاری جلسات عمومی و امکان طرح موارد زیر در جمع همکاران، در جلسه هیأت رییسه با اشاره به نقش مؤثر و شایسته تقدیر همکاران در پیشبرد نگاه تحولی و رویکردهای جدید سازمانی در تعریف و تحقق اهداف و برنامههای سازمان در سال 98 اظهار داشت: امیدوارم سال جدید با همت همه اعضای سازمان، سال تحول باشد و ساختار سنتی، متحجرانه و غیرعلمی را به ساختاری پویا و تحولی اصلاح کنیم؛ البته از تلاشهای همکاران و همراهی همه عوامل سازمانی که با دقت نظر و دغدغه کارشناسی کارها را دنبال کرده و برای تحقق مأموریتها تلاش و هم افزایی نمودهاند باید تشکر ویژه کرد. متأسفانه به علت شرایط پیش آمده فرصت حضور در جمع همکاران و تقدیر از زحمات آنها میسر نگردید که لازم است در برنامههای آتی قرار گیرد.
انتظارات وزیر آموزش و پرورش از سازمان، نشان از نقش جدی آن دارد
امسال عزم تحولی در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تقویت شد و همه اعضای سازمان به این توجه رسیدند که سازمان پژوهش بارسنگینی بر دوش دارد و باید به سرمنزل مقصود برسیم. انتظارات وزیر محترم آموزش و پرورش، مسئولان قبلی و فعلی آموزش و پرورش از سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی این است که این سازمان باید نقش جدیتری داشته باشد.
سرانجام بازآرایی تشکیلاتی
بازآرایی تشکیلاتی سازمان با تمام فراز و نشیبها به جمع بندی رسید و مورد نظر کارشناسان و صاحبنظران، مقولات سازماندهی قرار گرفت و متخصصان فرایندهای برنامه درسی با یک نگاه مترقیانه و پیشرو که مشارکت بخشهای غیردولتی را فراهم کند، آن را مورد تأکید قرار دادند.
"اجرای کامل برنامه درسی ملی به چه معنا است؟ "
در این خصوص جلسات و مباحث زیادی در داخل و بیرون از سازمان با حضور کارشناسان و متخصصان امر برگزار شد و در نهایت به 8 کلان پروژه رسیدیم که باید به صورت متمرکز با یک آرایش جدید در نیروها این اقدام را به نقطه مطلوب برسانیم.
اعتماد علمی، کارشناسی و تحولی که در بدنه ستاد و صف آموزش و پرورش نسبت به سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وجود داشت، تقویت شده است. هر چه اینگونه مطالبات از سازمان ما بیشتر باشد یعنی مرجعیت و پاسخگویی بیشتر و بار سنگینتری بر دوش داریم.
مدالی که رهبر معظم انقلاب به سازمان دادند
اردیبهشت ماه امسال مقام معظم رهبری با بیانی حکیمانه مدال "قلب آموزش و پرورش" را به سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی دادند که این وظیفه ما را سنگینتر می کند.
توفیقی بزرگ در توجه بیشتر به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب
یکی دیگر از توفیقات ما این است که به رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به منابع آموزشی، توجه به هویت انقلابی و تقویت آن روحیهای که در سردار شهید سلیمانی نقطه اوج آن را دیدیم؛ توجه شده است. در همین راستا کارگروههایی تشکیل شده و مشغول انجام کار هستند و کارهای خوبی هم صورت گرفته است.
موفقیت دیگر سازمان، شناسایی و غنی سازی نیروی انسانی بود که با پیوستن تعدادی از دوستان این امر محقق شد. باید بهدنبال این باشیم که سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به یک سازمان قوی، پیشران و پیشتاز در عرصه تحولی نزدیکتر شود.
ارتباط مؤثر و مطلوب با استانها از نظر گفتمان سازی و تبادل نظر و شکل گیری همکاری عمیق بین بخشهای مختلف سازمان از دیگر توفیقات است که نیاز به تقویت دارد تا همه مجموعهها در نقد وضع موجود و ارتقای آن و به دوش گرفتن مسئولیتهای بیشتر، تلاش نمایند.
پژوهشگاه، یک بخش معنوی و همکار گفتمانی برای سازمان است
پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش را یک بخش معنوی و همکار گفتمانی با مجموعه سازمان پژوهش تلقی می کنیم چه از نظر ساختاری، وضع موجود ادامه پیدا کند و چه این وضع تغییر کند. تلاش ما تقویت پژوهشگاه بوده و هست. البته از نظر جایگاه، توانمندی و ساختاری باید بازآرایی شود چرا که نیازمند یک پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش قوی، محکم و دارای حضور جدی اثربخش در تصمیم سازیها هستیم.
ارتباط با حوزههای علمیه و دانشگاه
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ارتباط نهادینه شده و بسیار خوبی با حوزههای علمیه و دانشگاهها دارد. هریک از حوزههای 11 گانه تربیت و یادگیری نیز باید یک نماینده متخصص علمی از حوزه علمیه و یک نماینده متخصص علمی از دانشگاه داشته باشند البته در این بخش دانشگاه تهران به عنوان یک دانشگاه مادر مورد توجه ویژه است.
کارنامه قابل قبول سازمان در اجرای بیانیه گام دوم انقلاب
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در پیگیری محتوای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی فراتر از یک نگاه کلیشهای و اداری کارنامه قابل قبولی ارائه نمود هر چند که کارهای دیگری هم در این زمینه باید انجام دهیم.
جوانسازی سرمایه انسانی متناسب با شأن علمی سازمان مورد توجه است، ارتباط با دانشآموزان بهعنوان بهرهبرداران علمی نهادینه شده است و مجموعه شورای مشاوران سازمان هم بهعنوان یک مجموعه فکری و اندیشهای، کمک شایانی است.
توجه به گفتمان تربیتی انقلاب اسلامی
گفتمان تربیتی انقلاب اسلامی، گفتمانی وحدت بخش و قابل قبول است که باید در کنار آزاد اندیشی، مشارکت پذیری، تحول گرا بودن و انقلابی بودن دنبال نماییم و امیدوارم این نوع دیدگاه به گفتمان تربیتی انقلاب اسلامی مورد توجه همه همکاران محترم سازمانی باشد.
مطالبات جدی در خصوص طرح بوم (برنامه ویژه مدرسه)
در خصوص طرح بوم مطالبات جدی وجود دارد که حتماً باید مطرح شده و پیگیری شود. نخست اینکه بین برخی معاونان محترم وزیر فهم مشترکی در این خصوص شکل بگیرد. در جلسات مختلف در این خصوص، احساس شده که نگاهها نسبت به این طرح واحد نیست. نگاه سازمان به طرح بوم این است که این طرح، یک طرح عادی نیست بلکه روزنهای باز شده تا مدرسه محوری تحقق پیدا کرده و شأن و کرامت معلمان و حضور شرکای تربیتی دارای صلاحیت در کنار ما افزایش پیدا کند؛ نیازهای منطقهای، محلی و مدرسهای پاسخ داده شود و به چشمانداز مدرسه نزدیک شویم.
دیدگاه مهمتر ما این است که طرح بوم باید تعمیم پیدا کند و ساعت آن در برنامهها به 3 ساعت افزایش یابد و مهمتر اینکه در متن برنامه دیده شود و در حاشیه نباشد؛ در بازطراحی دورههای تحصیلی حتماً باید برنامه ویژه مدرسه در متن اصلی برنامه دیده شود.
راهاندازی شورای راهبری طرح بوم
شورای راهبری طرح بوم باید تقویت شود البته این شورا هنوز به صورت رسمی ابلاغ نشده اما انتظار داریم دبیرخانه این طرح در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کاملاً تقویت شده و فراتر برود به طوری که حتی زیرمجموعه معاونت طراحی و تولید بستههای یادگیری باید به طور مستقیم زیر نظر قائم مقام سازمان فعالیت کند تا از امکانات پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و توان حوزههای تربیت و یادگیری هم استفاده نماید.
همکاری با دیگر نهادها در طرح بوم
معاونین آموزشی ادارات کل استانی به عنوان مجری اصلی این طرح در سراسر کشور تلقی شوند و معاونتهای پژوهشی استانها به عنوان کمک کننده حضور داشته باشند و کار غنی سازی و ارزیابی را انجام دهند.
در این زمینه فرهنگ سازی، ادبیات سازی و گفتمان سازی نیاز است و کارها به نحوی باشد که معاونان پژوهشی استانها بر این مورد نظارت کنند و بهعنوان همیار و همکار متواضع در کنار مسئولان دیگر حضور داشته باشند و آسیبهای طرح بوم را در شورای معاونان مطرح و پیگیری کنند. این فرایندها و جلسات به شکلی پیش برود که وزیر محترم آموزش و پرورش در مصاحبهها و برنامهریزیها، برنامه ویژه مدرسه را جدی تلقی کند.
حتما ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش در این مورد فعال باشد و همکاری بین معاونت علمی ریاست جمهوری از طریق همین طرح بوم جدی شود.
ضرورت رفع موانع حقوقی پیش روی اجرای طرح بوم
طرح بوم به هیچ عنوان خارج از برنامه تحول، حوزه های 11 گانه تربیت و یادگیری و اهداف حوزه های تربیتی نیست؛ آن هم می خواهد ایمان، علم، عمل و اخلاق را گسترش دهد. این طرح برای جبران بخشی از محتوا است که قابل برنامه ریزی متمرکز نیست.به همین جهت در هریک از مدیریت های زیر مجموعه معاونت طراحی و تولید یک گروه برای غنی سازی برنامه ویژه مدرسه در آن دوره در حال طراحی است تا همه چیز را رصد، پیگیری، تقویت و حمایت کنند.
باید موانع حقوقی پیش روی اجرای طرح بوم برطرف شود که مدیر مدرسه که می خواهد کارشناس مذهبی، کارشناس ورزشی و کارشناس بهداشتی را از بیرون دعوت کند که با مشکلاتی مواجه می شود؛ حتما باید تدابیری اندیشید تا برخی فرایندها بتوانند به طور کلی افراد مورد تایید به مدرسه دعوت بشوند و از آنها استفاده شود.
همدلی با یک نگاه گفتمان محور
در زمینه تقویت گفتمان عدالت محوری و کاهش تبعیضها در سازمان در آغاز راه هستیم؛ معتقدم هر دستگاه حاکمیتی در ایران این وظیفه را دارد که در مجموعه خودش تبعیض زدایی کرده و ادای حق نموده و طیف ضعیف دستگاه را مورد حمایت قرار دهد. همه این اهداف با هم افزایی، هم اندیشی و همدلی و یک نگاه گفتمان محور میسر میشود و نه شخص محور.
تقویت آزاد اندیشی
آزاداندیشی، پرداختن به مباحث فکری و عمیق در مسائل مختلف تعلیم و تربیت باید در جایی مانند سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی انجام شده و گسترش یابد و از حالت متعصبانه و شعاری فاصله بگیرد. مشارکتپذیری و برگزاری نشستها با مجامع بیرونی میبایست تقویت شود. ما در حال سیر مسیری هستیم که باید در تمام محافل علمی و کارشناسی مرتبط با نظام تعلیم و تربیت، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی حضور داشته باشد.
عناصر پنج گانه برنامه درسی ملی عناصر هویت ساز هستند
در خصوص شاخصهای برونداد آموزش و پرورش ما مدل شاخص سازی که یک مدل 6 در 5 را در اختیار داریم.
در واقع 6 ساحت تربیتی و 5 عنصر، تلفیقی است بین ساحتهای شش گانه مبانی نظری تحول و شایستگیهای پنچ گانه برنامه درسی ملی. این پنج عنصر تفکر، ایمان، علم، عمل، اخلاق هر فرد و هر جامعه عناصر هویت ساز هستند. با توجه به تفاوتهای فردی، دختر یا پسر بودن، پایههای مختلف تحصیلی، روستایی یا شهری بودن و مناطق مختلف، تعداد حدود 15 میلیون دانشآموز و یا 3 میلیون دانشآموز متوسطه و عوامل دیگر سطح دست یافتگی و شایستگی ثابتی را تعریف کرد. پایه نظری این اقدامات آماده است و ما مبانی نظری تحول، شایستگیهای پایه و ساحتهای شش گانه تربیتی را داریم و باید آنها را امتداد دهیم و جزئیتر ببینیم.
تجربه خوبی در این زمینه در شورای عالی آموزش و پرورش صورت گرفته که الگومند نبوده و استقرایی بوده و اکنون باید به یک روش نظام مند و الگومند دست پیدا کنیم.
فعالیت کارگروه راهبری کلان پروژهها
حضور دکتر رون در این بخش با توجه به تجاربی که دارند بهعنوان دستیار رییس سازمان، پیوند دهنده و هماهنگ کننده و تقویت کننده آن گروههای راهبری طرحهای کلان در این زمینه خواهند بود.
گستردگی کار سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بسیار زیاد است
دکتر ملکی از ابتدا در کنار ما کمکهای بسیاری انجام دادند و حضور ایشان در معاونت طراحی و تولید بستههای یادگیری مغتنم بوده و هست. اما در حیطه فعالیتیشان یک نظر کارشناسی داشتند. از سوی دیگر دوستانی به من پیشنهاد دادند و از قبل هم این دیدگاه بود که رییس سازمان باید قدری با مدیران کل مستقیماً ارتباط داشته باشد تا این استقرار و ثبات بیشتر شکل بگیرد علاوه بر حضور همکاران تا دیرهنگام در سازمان و حضور اینجانب و دیگر مدیران تا ساعات انتهایی روز، کارهایی باقی میماند و قائم مقام نیاز داشتیم چرا که گستردگی کار زیاد است.
دکتر ملکی با دانش تخصصی و تعهد انقلابی خودشان میتوانند این هماهنگی را ایجاد کنند و کارها بهخوبی دنبال خواهد شد. از سوی دیگر این کلان پروژهها به یک تمرکز ذهنی بسیار پیوسته نیاز دارد و بخشهای دیگر مثل طرح بوم که نیاز است از معاونت طراحی و تولید بیرون آمده و به طور جدی زیر نظر قائم مقام سازمان دنبال شود البته با توجه به زحمات بسیار خوب همکاران این حوزه از عملکرد مجموعه مجلات رشد راضی نیستم و نیاز است دکتر ملکی در این بخش هم دقت نظر بیشتری داشته باشند.
ارسال نظر