اولین جلسه عمومی دفتر تألیف کتابهای درسی آموزش عمومی و متوسطه نظری پس از انتصاب آقای امیرینیا بهعنوان سرپرست این دفتر با حضور کلیه همکاران، روز سه شنبه 1399/3/19 از ساعت 12-10 در سالن جلسات طبقه پنجم ساختمان مرکزی سازمان پژوهش برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، پس از تلاوت آیاتی از کلامالله مجید، آقای علیاکبر روشندل بهعنوان دبیر جلسه ضمن تشکر از حضور گرم و صمیمی همکاران و حمایتها و همراهیهای گذشته آنان در انجام امورات دفتر، درخواست کرد با توجه به محورهای مورد تأکید در ابلاغ آقای امیرینیا باید بیش از پیش در جهت تحقق برنامههای دفتر به ایشان کمک کنیم.
ایشان ضمن خیرمقدم به اعضای هیئت علمی جدیدالورود، عنوان کرد: ورود این همکاران را که مصادف شد با تغییر مدیریتی سازمان و دفتر، به فال نیک میگیریم امیدواریم از حداکثر توانمندیهای علمی این عزیزان بهرهمند شویم. از خداوند متعال استدعا دارم به ما توفیق دهد همانطوری که حرف میزنیم عمل کنیم تا هم خداوند و هم آنهایی که به ما اعتماد کردند از عملکرد ما راضی و خشنود باشند.
در ادامه آقای امیرینیا ضمن تشکر از حضور همه همکاران در اولین جلسه عمومی دفتر، از زحمات جناب آقای صدوقی که پیشتر، مسئولیت این دفتر را عهده داشتند تقدیر و تشکر کرد.
ایشان گفت: از خداوند متعال و از روح بلند و پاک امام راحل و شهدای گرانقدر در برقراری روابط و انجام مأموریتهایی که به دفتر ابلاغ شده است کمک میطلبیم. ان شاالله بتوانیم با عنایت حق تعالی و همت تک تک همکاران دفتر در تحقق منویات ریاست محترم سازمان که به ما اعتماد کردند و همچنین تحقق برنامههای سازمان گامهای مؤثری برداریم.
او افزود: طبق قولی که به ریاست محترم سازمان دادیم ان شاالله بتوانیم با همت و تلاش مضاعف، کارها و برنامههای ابلاغ شده را به پیش ببریم. اگر چه برنامههای سال 99 در فضای دیگری نوشته شد ولی طی نامهای توسط ریاست محترم سازمان به همه دفاتر اعلام شده است بنابراین تا تصویب ساختار جدید سازمان که در حال نهایی شدن است موظفیم کارها را بر اساس برنامههای ابلاغ شده انجام دهیم. با رهنمودها و پشتیبانی ریاست محترم سازمان ارتباط دفتر با بخشهای مختلف حوزه وزارتی آغاز شد. در این دوران حساس برخی کارهایی هم وجود دارد که شاید در برنامه سال جاری پیش بینی نشده و غیرمترقبه باشند از جمله این برنامهها شرایط حاکم بر فضای جامعه و آموزش و پرورش است که به سبب شیوع ویروس کرونا منجر شد آموزش را از طریق شبکههای تلویزیونی و فضای مجازی پیگیری کنیم و استمرار بخشیم بر این اساس انجام این امور نیز باید جزء برنامههایی باشد که در برابر آن مسئولیم زیرا هنوز مشخص نیست در مهر آینده شروع سال تحصیلی 400-99، چگونه خواهد بود. بنابراین باید هم برای آموزش حضوری و هم برای آموزش غیرحضوری (مجازی) تدبیر کنیم و آموزش و پرورش باید بهدنبال برنامهریزی در خصوص آموزش ترکیبی باشد.
بر این اساس نیز دفتر تألیف باید با توجه به وظایفش نقش خود را به خوبی ایفا کند. در خصوص همکاران جدیدی که به جمع ما پیوستند ان شاالله با توجه به رشته، گرایش و رسالتی که دفتر بر عهده دارد با مشورت خودشان و شورای مدیریت دفتر نقشی برای آنها تعریف خواهیم کرد تا بتوانیم از تواناییهایشان حداکثر بهره را ببریم. در خصوص ساختار و تشکیلات سازمان و دفتر منتظر میمانیم تا ساختار جدید مصوب و به ما ابلاغ شود اما باید مراقب باشیم که چنانچه در ساختار موجود برای یک ساعت هم مسئولیت داریم طبق برنامههای ابلاغ شده کارهایی که بر عهده ماست را به درستی انجام دهیم و گامهایی جهت تحقق اهداف سازمان برداریم.
امیرینیا افزود: تیم مدیریتی که ان شاالله در خدمت شما خواهیم بود بدین قرار است: در بخش اداری، پشتیبانی، طرح و برنامههای دفتر آقای روشندل مسئولیت کارها را برعهده خواهند داشت. در بخش متوسطه نیز پس از مشورت با ریاست محترم سازمان و گفتگو با آقای دکتر عیوضی این مسئولیت را به ایشان واگذار کردیم. برای مسئولیت بخش ابتدایی نیز با افراد مختلف و ریاست محترم سازمان جلساتی داشتم تقریباً به جمعبندی رسیدیم که انشالله در روزهای آینده مسئول این بخش را هم معرفی خواهم کرد.
تلاش ما بر این است با توجه به برنامههای پیشبینی شده و مأموریت دفتر، همکاران فعلی دفتر را چیدمان کنیم. از جمله مأموریتها و وظایفی که ریاست محترم سازمان برای دفتر تعریف کردند میتوان به برنامه ویژه مدرسه و برون سپاری تولید بستههای تربیت و یادگیری اشاره کرد، برای این منظور یک شورای راهبردی با حضور همکاران مجرب و توانمند دفتر تشکیل دادیم و ابلاغشان را هم صادر کردیم. ان شاالله با تشکیل کارگروههایی که هر یک از همکاران دفتر در آن نقش فعالی خواهند داشت برای انجام برنامههای مورد نظر اقدام خواهیم کرد. هدف ما این است که همه همکاران در متن برنامهها و فعالیتهای دفتر حضور فعال داشته باشند بنابرابن همه ما باید در جهت تحقق برنامههای پیشبینی شده و محورهای ابلاغی ریاست محترم سازمان تلاش کنیم.
در ادامه آقای دکتر عیوضی سرپرست معاونت دوره متوسطه دفتر تألیف مطالبی را در خصوص برنامههای خود مطرح کرد. ایشان افزود: به مصداق فرمایش حضرت امیرالمؤمنین(علیهالسلام) که فرمودند "کسی به تو خوش گمان باشد گمانش را تصدیق کن، هرگز حق برادرت را به جهت رفاقتی که بین تو و اوست تباه نساز زیرا برادر تو نیست کسی که حق او را ضایع کنی" ان شاالله به فضل الهی بتوانم حسن نیت آقای امیرینیا را که به بنده اعتماد کردند پاسخ نیک دهم. رویکرد بنده در قبال مسئولیتی که به عهده گرفتم پاسخگویی به مطالبات ملت شریف ایران در خصوص "تربیت فرهنگی و تمدنی" است که به برکت انقلاب اسلامی ایران این مطالبه در اسناد تحولی آموزش و پرورش متبلور شده است. وظیفه و رسالت سنگین سازمان پژوهش و ما، عملیاتی و اجرایی کردن این اسناد و پاسخگویی به مطالبات ملت شریف ایران است. در کشور عزیز ما سازمان پژوهش متکفل برنامهریزی درسی است. برنامۀ درسی به کمک سه دانش: موضوعی، پداگوژیکی و فلسفه تعلیم و تربیت به وظیفه ذاتی خود که تضمین عقلانیت تربیت است عمل میکند. برنامۀ درسی ظرفیت استفاده از این نوع دانشهاست که این راه برای برنامه درسی کشور ما هموار نیست، کار برنامه درسی نه تنها سهل و آسانی نیست بلکه به اقتضای تاریخی، امری دشوار است که متأسفانه به غلط، تصور بسیار ساده ای از آن را رواج دادهایم و حتی در محیطهای آکادمیک هم، ذهنهای توانمند و عمیق را متولی و مسئول شکلدهی، ساماندهی و رونق بخشی این امر مهم نکردهایم. الحمدلله پس از سالها در سازمان پژوهش این اتفاق افتاد و باید قدردان آن باشیم.
بنده با افتخار تمام، قصد و قبول کردم در خدمت همکاران دفتر باشم و در این راستا نیز همه باید همدل و همراه با توجه به توان فزاینده در خدمت زمینهسازی برای تحقق مطالبات ملت عزیز ایران، سرپرست محترم دفتر و ریاست محترم سازمان باشیم البته هر کسی بنا به مقدوراتش مسئولیت بیشتری خواهد داشت. برای تحقق اهداف سازمان باید در دو سطح "فرهنگ عمومی" و "فرهنگ تخصصی" تلاشها و مجاهدتهای مضاعفی انجام گیرد تا هویت و تعلق خاطر اعضا به سازمان و اهداف آن تأمین، تضمین و تقویت شود.
در حوزه متوسطه باید تلاش کنیم تا علاوه بر کسب توشه و توان لازم در تولید، توزیع و مصرف خلاق دانشهای سه گانه فرهنگی و تمدنی (موضوعی، پداگوژیکی و فلسفه تعلیم و تربیت) آنها را به کار گیریم، وظیفهای که هیچ نهاد و مجموعه دیگری غیر از سازمان متکفل آن نیست.
اهم نظرات و پیشنهادهای اعضای جلسه پس از صحبتهای آقای دکتر عیوضی :
- فرمایشات آقای دکتر ملکی ریاست محترم سازمان پژوهش در جلسه عمومی بارقه امیدی تاباند و همه ما دلگرم شدیم. نکته اساسی در فرمایشات ایشان رعایت شأن کارشناسی است که این امر با تغییر نگاه مدیریتی محقق خواهد شد از جمله این تغییر نگاه، تغییر در نحوه عملکرد برنامه پایش است.
ـ با ورود اعضای هیئت علمی جدید به سازمان روح جوانی به بدنه کارشناسی و مدیریتی سازمان دمیده شد و این امر باعث خوشحالی و مسرت است امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.
ـ از آنجا که اغلب برنامههای ابلاغی به دفتر برنامههایی نیستند که قبلاً توسط گروهها تهیه شده بود پیشنهاد میشود اصلاح و ترمیم برنامهها برای سال 99 در دستور کار قرار گیرد.
ـ پیشنهاد میشود مهارتهای زندگی با ظرافت خاصی وارد برنامه و کتابهای درسی شود تا آسیب پذیری جامعه را کمتر کنیم.
ـ تغییرات اخیر سازمان را مثبت تلقی می کنیم امیدواریم منشاء خیر برای کلاس و مدرسه باشد.
ـ در خصوص مأموریتهای سازمان و دفتر، ضمن انجام برنامههای اعلام شده باید منتظر ساختار مصوب و جدید سازمان باشیم تا تکلیف سازمان و دفاتر طبق برنامه جدید روشن شود.
ـ با توجه به شرایط حاکم بر فضای آموزش و پرورش باید برنامههای سازمان به فضای آموزشی جدید (آموزش مجازی) معطوف باشد. در این خصوص ضرورت دارد با معلمان و مدیران مدارس مختلف ارتباط برقرار کنیم و تجربیات آنان را در خصوص آموزش مجازی در اختیار مدیریت دفتر قرار داده تا پیشنهادی اساسی در خصوص فرایند آموزش برای شروع سال تحصیلی جاری ارائه گردد.
ـ با توجه به ابلاغ جدید هیئت دولت و تأکید ریاست محترم سازمان، دوره پیش دبستان بیش از پیش مورد حمایت قرار گیرد و در اولویت برنامههای سازمان باشد.
ـ ارتباط با معاونتهای آموزشی و حوزههای ستادی کمافیالسابق باید در دستور کار سازمان قرار گیرد بویژه در شرایط کنونی و کرونایی نقش تعیین کننده و سازنده سازمان در آموزش مجازی و برنامه شاد تعریف شود تا در جایگاه اصلیش بهعنوان تولید کننده محتوای آموزشی ایفای نقش کند.
ـ بهرهگیری از شبکه ملی رشد و حضور فعال سازمان در آموزشهای مجازی.
ـ پیشنهاد میشود همکاران جدیدالورود با این نگاه وارد گروههای درسی شوند که برایشان هم دانشگاه یادگیری باشد و هم محل بکارگیری دانشی که کسب کردهاند.
پس از ارائه نظرات و پیشنهادات همکاران دفتر آقای امیرینیا سرپرست محترم دفتر تألیف آموزش عمومی و متوسطه نظری گفتگوهای به عمل آمده در جلسه را به شرح زیر جمعبندی نمودند:
مطالب مطرح شده در جلسه بیانگر آن است که فضای حاکم بر دفتر همدلی و دلسوزانه است. با همدیگر عهد کنیم که قدر این صفا و صمیمیت را بدانیم. بنده معتقدم برای عملیاتی کردن برنامههای دفتر به یک سری قواعد نیاز داریم که برای پیشبرد و تحقق برنامههای دفتر باید آنها را به طور جد مورد توجه قرار دهیم و به آنها پایبند باشیم. این قواعد عبارتند از:
1 ـ متوکل عمل کنیم 2ـ متواضع عمل کنیم 3ـ عالمانه عمل کنیم 4ـ هوشیارانه عمل کنیم 5ـ معیار مدارانه عمل کنیم 6ـ اجتماعی عمل کنیم 7ـ با الگو و مدل عمل کنیم 8ـ جامع عمل کنیم 9ـ قانونی عمل کنیم 10ـ قاطعانه و مهربان عمل کنیم 11ـ مداوم و مستمر عمل کنیم 12ـ آرمان ها را فراموش نکنیم 13ـ فرایندی عمل کنیم.
پایبندی به حریت، آزادمنشی و نقدپذیر بودن در کارها و برنامهها نیز باید مد نظر جدی ما باشد.
آقای امیرینیا در پایان ضمن آرزوی سلامتی و موفقیت برای همه همکاران تأکید کردند کار دفتر کار فردی نیست بلکه گروهی است باید همه با هم تلاش کنیم و به گونهای عمل کنیم که پیش خداوند متعال، ریاست محترم سازمان که به ما اعتماد کردند و در پیش آرمانها نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، معلمان، دانشآموزان و خانوادههای آنها شرمنده نباشیم. اللهم صل علی محمد و آل محمد.
ارسال نظر