مشروح مصاحبه معاون پژوهشی استان همدان



معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان معتقد است عدم تناسب حجم کتب درسی با زمان تدریس کلاسی در تمامی مقاطع تحصیلی بخصوص دروس عملی و آزمایشگاهی بسیار قابل تامل می باشد.

یاسر نانکلی در گفت و گوی مکتوب با روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به سوالات مختلفی پاسخ داده که متن کامل این پاسخ ها به شرح زیر می باشد:

 

به نظر شما چرا فعالیت های سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در استان با اقبال خوبی روبرو شده است.

  • برگزاری کارگاه های مستمر پژوهشی در استان جهت بهره بردن معلمان و دانش آموزان در امر پژوهش
  • تشویق به امر پژوهش در بین فرهنگیان و دانش آموزان
  • آوردن مقام توسط فرهنگیان و  دانش آموزان استان در سطح کشورکه  باعث دلگرمی پژوهشگران شده است
  • گفتمان سازی و گسترش فرهنگ تحول خواهی و تحول آفرینی در استان
  • انجام طرح های پژوهشی و برنامه اقدام پژوهی معلمان در سطح استان
  • فعالیت فعال فصل نامه ها و مجلات پژوهشی در استان
  • برگزاری کنفرانس های علمی و پژوهشی توسط معاونت پژوهش ادارات آموزش و پرورش در مناطق مختلف استان

 

معاونت پژوهش استان ها چگونه می توانند روحیه امید به آینده، پیشرفت کشور و خودباوری را در بین دانش آموزان گسترش دهند.

  • با تکیه بر دستاوردهای کشور از جمله موفقیت های دانش آموزان ایرانی در سطح بین المللی و بزرگ نکردن مشکلات
  •  تسهیل نمودن موفقیت دانش آموزان در عرصه های علمی و پژوهشی و تقدیر از مشارکت و موفقیت دانش آموزان

 

پنج مورد از شاخص ترین اقدامات سال 98 معاون پژوهشی استان را بیان فرمایید.

  • فراخوان اولویت های پژوهشی و انتخاب محورهای پژوهشی
  • ترویج فعالیت های پژوهشی بین معلمان و دانش آموزان
  •  برگزاری بزرگداشت مقام معلم
  • برنامه ریزی و سیاست گذاری برای شناسایی، هدایت و حمایت از پژوهشگران فرهنگی و دانش آموز
  • کسب 76 عنوان برتر کشوری توسط دانش آموزان استان در جشنواره ها و المپیاد های کشوری و تقدیر از آنها
  • کسب دو رتبه برتر در آسیا توسط دانش آموزان استان، مقام طلا و برنز المپیاد ریاضیات آسیایی و تقدیر از آنها
  • کسب یک رتبه استانی (پژوهشگر برتر در بین تمام دستگاه های اجرایی و دانشگاه های استان)
  • کسب یک رتبه کشوری (فناور برتر کشور)
  • برگزاری 22 نمایشگاه هفته پژوهش و کسب رتبه برتر در ضمینه خلاقیت و نوآوری (پژوهشگر برتر در بین تمام دستگاه های اجرایی و دانشگاه های استان)
  • برگزاری کارگاه های مرتبط با سند تحول
  • حمایت از پایان نامه های کاشناسی ارشد و دکترا، انتخاب و تقدیر پایان نامه های برتر
  • دریافت 1207 مورد اقدام پژوهی، انتخاب و تقدیر از موارد برتر

 

انتظار شما از سازمان پژوهش جهت اجرایی نمودن برنامه هایی که به کیفیت بیشتر عملکرد سازمان منجر می شود چیست.

  • حفظ پست سازمانی معاونین پژوهشی استان ها و جلوگیری از واگذاری وظایف این معاونت به سایر واحدها

 

مهمترین مشکلات موجود در راه پژوهش های موفق دانش آموزی را چه می دانید.

  • فقدان فرهنگ پژوهش در بین دانش آموزان
  • فقدان بودجه و اعتبار پژوهشی ویژه دانش آموزان
  • کمبود امکانات پژوهشی (آزمایشگاه ها و پژوهش سراها)
  • عدم آشنایی اکثر دانش آموزان با پژوهشراها
  • کنکور بستر پژوهشی را تنگ تر می کند (چون دانش آموزان باید برای کنکور آماده شوند. از اینرو کمتر به کارهای تحقیقاتی می پردازند)
  • رقابت زدگی

 

مهمترین موانع انجام پژوهش های کاربردی توسط معلمان را چه می دانید.

  • دشوار بودن هزینه های پژوهشی برای معلمان
  • کمبود بودجه مربوط به امر پژوهش که باعث بی انگیزگی برخی از همکاران شده است
  • پایین بودن میزان آَشنایی معلمان با روش شناسی پژوهش
  • آشنایی کم معلمان با شیوه های بهره گیری از اینترنت و منابع پژوهشی
  • وجود اشتغالات فکری مختلف برای امرار معاش
  • فراهم نبودن امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای پژوهش
  • مناسب نبودن شیوه ارزشیابی فعالیت های پژوهشی فرهنگیان در آموزش و پرورش
  • نهادینه نشدن فرهنگ پژوهش در بین فرهنگیان

 

چالش اصلی موجود برای بهره گیری از پژوهش ها در سطح مدرسه و سهیم کردن دانش آموزان در این امر چیست.

  • عدم اجرایی شدن یافته های پژوهشی دانش آموزان
  • رها شدن فعالیت های پژوهشی​

 

تاثیر حاصل از پژوهش ها را در افزایش مشارکت اجتماعی، ارتقاء سطح سواد اجتماعی و سیاسی، مهارت آموزی و تبعین مکلفه های اخلاقی و تربیتی را چگونه ارزیابی می نمایید.

برای پیشرفت علمی و آموزشی و رسیدن به حداقل‌های توسعه یافتگی، پژوهش و تحقیق سنگ بنای اولیه به شمار می‌رود و به همین جهت است که همواره می‌توان میان کم و کیف عملکرد پژوهشی در هر جامعه و میزان توسعه یافتگی آن جامعه رابطه مستقیمی برقرار کرد.  به‌گونه‌ای که می‌توان ادعا کرد که بدون آن هیچ کشوری قادر به شناسایی و حل مشکلات موجود و طرح استراتژی در جهت توسعه و پیشرفت نخواهد بود

 

با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در بیانه گام دوم انقلاب در خصوص آینده نگری و بهره بردن از نیروهای جوان به نظر جنابعالی پژوهش های دانش آموزی باید چه چشم اندازی را مد نظر داشته باشد.

     انجام پژوهش ها یی با کیفیت مطلوبتر، کاربردی تر و توسعه ای تر

 

ارزیابی شما از حجم کتب درسی و توجه به تمرکز مطالب بر مهارتهای زندگی چگونه است؟

عدم تناسب حجم کتب درسی با زمان تدریس کلاسی در تمامی مقاطع تحصیلی بخصوص دروس عملی و آزمایشگاهی بسیار قابل تامل می باشد.از طرفی وجود مناسبت های مختلف و برگزاری جشن ها و مراسم های درون مدرسه ای و حضور مدعوین سخنران در مدارس به لحاظ پیشبرد امور تربیتی دانش آموزان، ساعات کلاس و تدریس را با مشکل مواجه کرده است. اصول و مهارتهایی که دانش آموزان در طول دوران تحصیل در مدرسه کسب می نمایند آنان را به شخصیتی مفید، ارزشمند و هنجارپذیر در جامعه بدل می نماید.اما با توجه به مشکلاتی از قبیل:

الف- عدم نیروی انسانی متخصص به جهت پرورش افکار و تربیت اندیشه در مدارس

ب- وجود برخی مطالب تکراری در کتب

پ- گنجاندن مسائل مهم مهارت محور آموزشی مخصوصا در کتاب تفکر پایه ششم مسیر آموزش را برای سیستم آموزشی مخصوصا آموزگاران دشوارتر می سازد.

11.رویکردهای آموزشی تربیتی مفعول در کتب درسی از نظر جنابعالی کدام مورد است؟

الف- سادگی مطالب مطرح شده در کتب از پایه اول تا پنجم ابتدایی اما پیچیدگی و دشواری فهم موضوعات در پایه ششم توسط دانش آموزان

ب- عدم رعایت انسجام مطالب و پراکندگی موضوعات

 

بهره گیری از نگاه صاحبنظران استانی در تدوین کتب درسی و تولید سندهای یاگیری را چگونه ارزیابی می کنید و چه راهکارهایی برای تحقق این پدیده ارائه می نمایید؟

بهره گیری از دیدگاه افراد صاحب نظر به جهت تدوین کتب و تولید سند تحول بسیار حائز اهمیت می باشد زیرا که ملاک آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت نسلی انسانی- اسلامی بر پایه معیارها و ارزش های دینی و اجتماعی است لذا برای رسیدن به این مهم توجه به برخی از مسائل به جهت رفع مشکلات موجود بسیار مورد توجه است زیرا که هنوز برخی از مشکلات ذیل گریبان گیر سیستم آموزشی است.

الف- عدم نیروی انسانی کافی در مدارس

ب- عدم نیروی آگاه و متخصص به تدریس دروس تخصصی در مدارس

پ- فقدان وسایل آزمایشگاهی برای انجام آزمایشات و مطالب کتب درسی

ت- نبود امکانات کافی در مدارس

ث- عدم حضور مشاورین متخصص برای بهبود مسائل روحی و روانی دانش آموزان

شایان توجه می باشد زمانی مطالب گنجانده شده در کتب برای ارائه به دانش آموزان موثر خواهند بود که مدارس در وضعیتی مناسب به لحاظ وسایل و امکانات آموزشی مورد نیاز و حتی نیروی متخصص و مجرب در امر آموزش و پرورش برخوردار باشند.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA