دستورالعمل اجرایی بسته تحولی: کیفیت بخشی به اجرای برنامه ویژه مدرسه (بوم) با امضای معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به استانها ابلاغ شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، با تشکیل مستمر جلسات شورای راهبری برنامه ویژه مدرسه(بوم)و با هماهنگی بخش های مختلف ستادی «دستورالعمل اجرایی بسته تحولی: کیفیت بخشی به اجرای برنامه ویژه مدرسه (بوم)»در 8 بند طراحی، تدوین و پس طی کردن مراحل قانونی مستندسازی با امضای آقای دکتر حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به استانها ابلاغ شد.
متن کامل این بخشنامه به شرح زیر می باشد:
مقدمه:
به منظور عملیاتیسازی راهکار 5-5 سند تحول بنیادین و بند 2-13 برنامه درسی ملی و مصوبه جلسه شماره 926 مورخ 10/12/94 شورای عالی آموزش و پرورش، شیوهنامه برنامه ویژه مدرسه با شماره 126470 مورخ 27/6/97 به استانها ابلاغ شده است.
نظر به اهمیت این شیوهنامه از یک سو و عدم اجرای با کیفیت آن، یکی از بستههای تحولی با عنوان کیفیت بخشی به اجرای برنامه ویژه مدرسه در شورای راهبری سند تحول وزارت آموزش و پرورش به تصویب رسیده است و طی نامه شماره 45600 مورخ 7/4/99 به سازمان پژوهش جهت اجرا ابلاغ شده است لذا محورهای زیر در اجرای با کیفیت این بسته تحولی ابلاغ میگردد:
- یکی از الزامات شیوهنامه برنامه ویژه مدرسه، توسعه شایستگیهای مدیران، معلمان و ... در تدوین و اجرای برنامهریزی درسی در سطح مدرسه است. نظر به اهمیت این موضوع یکی از محورهای بسته تحولی آموزش و توانمندسازی مدیران و معلمان (دوره دوم ابتدایی و دوره اول متوسطه) خواهد بود که (چگونگی آن از طریق معاونت برنامهریزی و توسعه منابع ابلاغ خواهد شد).
- نظر به اهمیت نقش انجمن اولیا و مربیان در اجرای برنامه ویژه مدرسه، یکی از محورهای بسته تحولی ایفای نقش ادارات انجمن اولیا و مربیان استانها و مدرسان آموزش خانواده میباشد که از سوی دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت متبوع مدیریت خواهد شد.
- برنامه ویژه مدرسه، باید با مشارکت عوامل سهیم و مؤثر (به ویژه نهادهای محلی) طراحی و اجرا گردد. برای تحقق این انتظار، بهرهگیری از ظرفیت شورای آموزش و پرورش استان و شهرستان در جهت هماهنگیهای لازم با سازمانها و نهادهای محلی یکی از محورهای مهم بسته تحولی میباشد که در سال جاری مورد عنایت خواهد بود.
- یکی از برنامههای مهم در سال جاری ارزیابی از کیفیت اجرای برنامه ویژه مدرسه در مدارس میباشد برای این منظور مدارس مجری براساس شاخصهای ذکر شده در بسته تحولی از سوی استان مورد ارزیابی قرار میگیرند و مدارس برتر (از هر دوره دو مدرسه دخترانه و دو مدرسه پسرانه) جهت ارزیابی کیفی به دبیرخانه برنامه ویژه مدرسه مستقر در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی معرفی میگردند تا ضمن ارزیابی مجدد زمینه برگزاری جشنواره تقدیر از مدارس برتر در استان و ستاد فراهم گردد.
- یکی از ابهامات موجود در اجرای برنامه ویژه مدرسه، نحوه تخصیص زمان اجرای این برنامه در مدارس میباشد. این موضوع در دستور کار سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی میباشد تا با بررسی همه جانبه در بازآرایی راهنمای حوزههای تربیت و یادگیری و جدول دروس برای همه دورهها تعیین تکلیف شود.
- یکی از سؤالات رایج مدیران مدارس نحوه بهرهگیری از ظرفیت بند 6-6 شیوهنامه میباشد. براساس هماهنگیهای انجام شده مدارس مجاز هستند براساس مفاد بند 6-6 شیوهنامه عمل کنند. بدیهی است بکارگیری نیروی انسانی در مدارس در اجرای برنامه ویژه مدرسه الزاماً، رعایت قوانین و مقررات مربوط امکانپذیر خواهد بود.
- براساس بخشنامه شماره 138/140 مورخ 25/3/99، برنامهها و فعالیتها باید در راستای اهداف مصوب دورههای تحصیلی طراحی و اجرا گردد. لذا در جهت عملیاتی شدن این مصوبه مبنای عمل مدارس در بند 1-4 شیوهنامه، اهداف مصوب دورههای تحصیلی در شش ساحت تعلیم و تربیت میباشد.
- به منظور انسجام و راهبری یکپارچه برنامه ویژه مدرسه، شورای راهبری در ستاد آموزش و پرورش با مسئولیت سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و با عضویت معاونین ذیربط وزیر تشکیل شده است تا با مشارکت و خرد جمعی همه بخشهای ستادی این برنامه بهخوبی مدیریت شود.
لذا نظر به اهمیت انسجام و راهبری یکپارچه مسئولیت برنامه ویژه مدرسه، در استان با مدیر کل و مناطق و نواحی با رؤسا خواهد بود تا در چارچوب کارگروه راهبری و توسعه مدیریت امکان تصمیمات لازم اتخاذ و اجرایی گردد.
الف. 15/4
ارسال نظر