فلسفه وجودی برنامه بوم، برنامه‌ریزی درسی در سطح مدرسه است



نشست تبیین بسته تحولی (برنامه ویژه مدرسه) با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، مدیران سازمان، مدیر اجرایی طرح و همچنین مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها به‌صورت غیرحضوری و وبیناری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، این نشست پیرو دستورالعمل اجرایی طرح بوم ارسال شده در تیر و بهمن امسال و نظر به اهمیت بسته تحولی، کیفیت‌بخشی به اجرای برنامه ویژه مدرسه و تبادل نظر با مسئولان استان‌ها به صورت غیرحضوری برگزار شد. گزارش اجرای بسته تحولی (برنامه ویژه مدرسه)، نظرات دکتر حسن ملکی معاون وزیر و ریاست سازمان پژوهش، بیان نظرات مدیران کل استان‌ها و جمع‌بندی نظرات توسط دکتر ملکی محورهای اصلی این نشست بود.

 در ابتدای این نشست دکتر عظیم محبی دبیر برنامه ویژه مدرسه (بوم) با اشاره به چرایی تدوین این برنامه و فرایند تشکیل و اجرای آن، گزارشی از اقدامات صورت گرفته تاکنون و ارسال این بخشنامه در سال 1397 به استان‌ها را ارائه کرد.

وی در خصوص اینکه برنامه ویژه مدرسه یعنی چی؟ بیان داشت: این برنامه دقیقاً منطبق بر راهکار 5-5 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است؛ به نحوی که به مدارس امکان می دهد 60 ساعت از زمان رسمی آموزشی خود را متناسب با نیازهای دانش‌آموزان و با در نظر گرفتن رویکرد فرهنگی و تربیتی و تأکیدات مهارت‌های شغلی، حرفه‌ای و غیره را برنامه‌ریزی نمایند.

محبی گفت: این برنامه امسال به عنوان بسته تحولی وزارت آموزش و پرورش انتخاب شد و این انتخاب یک فرصت است.

فلسفه وجودی برنامه بوم، برنامه‌ریزی درسی در سطح مدرسه

سپس دکتر حسن ملکی با تأکید بر اینکه برنامه ویژه مدرسه دارای فلسفه‌ای مهم است، گفت: این برنامه مهم و راهگشا براساس استلزامات قانونی، آموزشی و عقلی و خردورزانه تهیه شده است. مبنای قانونی این طرح، راهکار 5-5 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که به طور صریح آموزش و پرورش را موظف کرده 2 ساعت از ساعات هفتگی آموزشی را به برنامه‌ریزی درسی در سطح مدرسه اختصاص دهند. فلسفه وجودی برنامه ویژه مدرسه همین کلید واژه برنامه‌ریزی درسی درسطح مدرسه است. براساس فلسفه نظام تعلیم و تربیتمان، نمی‌توانیم به سمت آموزش و پرورش غیرمتمرکز برویم اما کاهش تمرکز را می‌توانیم دنبال کنیم.

وی در خصوص مبنای آموزشی این بخش بیان داشت: نظام آموزشی ما به صورت کلی و طبق اصول خاصی شکل گرفته که بخش عمده آن ملی و بخشی از آن نیز به صورت بومی وجود دارد که در کل آن تفاوت خاصی به چشم می‌خورد اما از منظر تعلیم و تربیت، تفاوت‌هایی وجود دارد که باید به این تفاوت‌ها توجه کنیم و تعلیم و تربیت ما رنگ بومی به خود بگیرد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تأکید کرد: تحقق برنامه ویژه مدرسه مستلزم تحقق ابزارهایی است اما اکنون که در سال سوم اجرای این برنامه هستیم سؤالات مهمی پیش می‌‌آید و آن این است که ارزیابی شما از ماهیت برنامه ویژه مدرسه چیست؟ نحوه اجرای این برنامه چطور بوده است؟ برنامه ویژه مدرسه را مناسب می‌دانید؟ در اجرای این برنامه چه بازخوردهایی به شما رسیده  و به چه تجربه‌ی زیسته‌ای رسیده‌اید؟

 سپس هر یک از مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها، معاونان آموزشی و رابطان پژوهشی به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

 در پایان دکتر ملکی در جمع‌بندی این نشست به سؤالات مطرح شده و دغدغه‌های مسؤولان آموزش و پرورش استان‌ها در خصوص شیوه و فرآیند برنامه ویژه مدرسه همچون زمان اجرای این برنامه، اعتبارات، بهره‌گیری از نیروهای برون سازمانی،  اختیارات مدیران مدارس، تراکم دانش‌آموزان در دوره ابتدایی، ارزشیابی‌ها و ...  پاسخ داد.

وی با اشاره به زیاد بودن حجم کتاب‌های درسی اذعان کرد: این مطلب درست است که اگر بخواهیم 2 ساعت از زمان آموزشی را به برنامه ویژه مدرسه اختصاص دهیم باید از ساعات آموزشی بقیه دروس کم کنیم که در شرایط عادی نیز ساعت آن‌ها کم است بنابراین باید برنامه‌ریزی و دقت لازم دراین زمینه صورت گیرد؛ البته در برنامه‌های تحولی به دنبال تولید بسته‌های تربیت و یادگیری هستیم که جایگزین کتاب‌های درسی خواهند شد.

 عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص ضرورت‌های برنامه ویژه مدرسه، گفت: در فرمایشات شما بزرگواران و برنامه‌هایی که امروز ارائه کردید همت والایی دیدم و این اراده قوی شما امید را در دل ما زنده کرد.

 وی ادامه داد: باید مهارت‌آموزی را در مجموعه تعلیمات برنامه ویژه مدرسه محور قرار دهیم چراکه در استان‌ها نمونه‌های بسیار خوبی از مهارت وجود دارد که شما امروز نمونه‌هایی از آن‌ها را مطرح کردید. معتقدم فقر مهارتی داریم و نتوانستن مشکل اصلی است.

  دکتر ملکی با اشاره به اینکه باید گفتمان‌سازی را به عنوان یک راهبرد دنبال کنیم یادآور شد: برنامه ویژه مدرسه باید به موضوعی تبدیل شود که همگان برداشت واحدی از آن داشته و مروج آن باشند.

 وی بر نوسازی شیوه‌نامه ارسالی به استان‌ها در سال 1397؛  آموزش چند بعدی مدیران مدارس؛  ضرورت نیاز سنجی صحیح؛ ضرورت بازنگری بر شیوه‌نامه علمی نیز تأکید کرد و گفت: باید جلوی تحریف برنامه ویژه مدرسه را بگیریم که در ظاهر وجود دارد اما در باطن نیست.

 رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی هم‌اندیشی و تبادل تجارب بین مدارس و رسیدن به راهکارها و راهبردهای جدید را مهم برشمرد و گفت: در برنامه ویژه مدرسه به الگویی برنامه‌ریزی درسی مدرسه محور احتیاج داریم.

مشروح کامل مطالب بیان شده در این نشست متعاقباً در قالب مجموعه مستند‌سازی دانش‌سازی "ندای تحول" منتشر خواهد شد.

انتهای پیام

5
امتیاز: 5 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA