تشریح مهم‌ترین اهداف طرح «بوم»؛ به مدیران مدارس اعتماد کردیم



 

دبیر برنامه ویژه مدرسه (طرح بوم) اجرای این طرح را کاهش تمرکز در نظام برنامه‌ریزی آموزش و پرورش کشور دانست.

 

دکتر عظیم محبی در گفت و گو با روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره طرح «بوم» توضیح داد: این طرح به معنای برنامه‌ریزی ویژه در سطح مدرسه است که سال 1397 از طریق شیوه‌نامه‌ای برای همه مدارس کشور در سطوح متوسطه اول و دوره دوم ابتدایی ابلاغ شد.

او اضافه کرد: بر اساس این شیوه‌نامه، مدارس اختیار دارند با توجه به نیازسنجی‌های خود تا 60 ساعت از زمان رسمی مدرسه را به طراحی و اجرای برنامه‌های مناسب دانش‌آموزان اختصاص بدهند. به این معنا که طراحی و اجرای برنامه‌های این 60 ساعت به مدارس سپرده شده است.

دکترمحبی یادآوری کرد: این طرح از سوی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، طراحی، تدوین و اجرا می‌شود و هدف آن کاهش تمرکز در برنامه‌ریزی درسی در سطح کشور است.

مشاور رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی خاطرنشان کرد: برای اجرای طرح «بوم» مدارس می‌توانند این 60 ساعت را به 6 ساحت گوناگون شامل مباحث اعتقادی، اخلاقی، علمی، اجتماعی سیاسی، زیباشناسی و هنر، زیستی و تربیت بدنی، اقتصادی و حرفه‌ای اختصاص بدهند. البته هر مدرسه می‌تواند بر اساس نیازسنجی‌های خود ترکیبی از این ساحت‌ها را انتخاب کند.

او رویکرد اصلی طرح «بوم» را ارتقای مهارت دانش‌آموزان دانست و افزود: تلاش می‌کنیم با این طرح، خلاءهایی را که در سیستم آموزشی وجود دارد، جبران کنیم.

محبی با ارائه توضیحاتی درباره چگونگی اجرای طرح«بوم» ادامه داد: برای تحقق این شیوه‌نامه در سال‌های گذشته فعالیت‌های علمی خاصی انجام شد از جمله اینها آموزش 100 مدرس بود که آنان در مرحله بعد، به آموزش حضوری و غیرحضوری مدیران مدرسه کشور پرداختند.

دبیر برنامه ویژه مدرسه درباره چگونگی ارزیابی اجرای این طرح در مدارس گفت: ارزیاب‌های ما به صورت حضوری در مدارس حاضر می‌شوند و ارزیابی آنان از جنس روایت‌نگاری است که در واقع مشاهدات خود را توصیف می‌کنند و در مرحله بعد به تحلیل و داوری می‌پردازند.

دکتر محبی از راه‌اندازی کانالی ویژه طرح «بوم» در شبکه «شاد» خبر داد و افزود: در این کانال همه اطلاعات طرح «بوم» بارگذاری می‌شود که شامل همه بخش‌نامه‌ها، شیوه‌نامه‌ها، معرفی کتاب و مقالات و ... است و مدیران مدارس کل کشور به اینها دسترسی پیدا می‌کنند.

او مهم‌ترین اهداف اجرای طرح «بوم» را توجه به نیازهای محلی و بومی و زنده کردن این نیازها دانست و گفت: در کنار این، دنبال کردن نیازهای فردی هم برایمان بسیار مهم است چرا که هر یک از دانش‌آموزان استعداها و نیازهای خاص خود را دارند و ما با اعتمادی که به مدیران و کارکنان مدارس داریم، برنامه‌ریزی در این زمینه‌ها را به آنان سپرده‌ایم به این جهت که آموزش فقط در کتاب‌های درسی نیست.

دکتر محبی، کاهش تمرکز آموزش و پرورش را یکی دیگر از اهداف طرح «بوم» خواند و افزود: با اجرای این طرح از 20 درصد برنامه‌های مدارس، تمرکززدایی می‌شود.

او اضافه کرد: شعار ما در اجرای طرح بوم، «مدرسه برای محله و محله برای مدرسه» است که به موجب آن دانش‌آموزان می‌توانند با حضور در مکان‌های گوناگون محل خود مانند کتابخانه، گل‌فروشی، شیرینی‌فروشی، نانوایی و ... آموزش‌های عملی ببینند و از ظرفیت‌ این مکان‌ها بهره‌مند شوند.

محبی در پایان گفت: امسال سومین سالی است که طرح «بوم» اجرا می‌شود و بخشنامه‌های آن به تمام مدارس رفته و مشغول تولید محتوا و ارزیابی هستیم که البته همه اینها با در نظر گرفتن وضعیت کرونایی خواهد بود. ضمن اینکه تلاش داریم این طرح را در دیگر مقاطع تحصیلی نیز اجرایی کنیم.

1
امتیاز: 1 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA