دغدغه های معاون پژوهشی استان خراسان جنوبی



معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی معتقد است فصل نامه‌های علمی پژوهشی با اقبال خوبی روبرو شده است.

محمدرضا خسروی در مصاحبه مکتوب با روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به سؤالات مهم پیش روی این معاونت پاسخ داد که متن کامل این مصاحبه به شرح زیر می‌‌باشد:

 

از نظر شما کدام فعالیت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در استان با اقبال خوبی رو به رو شده و دلیل آن چیست؟

فصل نامه‌های علمی پژوهشی

 

معاونت پژوهشی استان‌ها چگونه می‌توانند روحیه امید به آینده، پیشرفت کشور و خودباوری را بین دانش‌آموزان گسترش دهند؟

با درگیر کردن دانش‌آموزان در مباحث علمی و میدان دادن به دانش‌آموزان، تشویق معلمین و دانش‌آموزانی که در طول سال در بحث پژوهش فعال هستند. دانش‌آموزان استعدادهای بسیار خوبی دارند، شناسایی دانش‌آموزان علاقمند به پژوهش توسط معلمان و معاونان پرورشی مدارس و با فعالیت‌های پژوهشی از سطح مدرسه تا سطوح بالاتر و جهت‌دهی به استعداد دانش‌آموزان می‌توان روحیه خودباوری را بین دانش‌آموزان بیشتر کند. برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های ضمن خدمت حضوری و مجازی توسط اساتید برتر، استفاده از تجربه پژوهشگران که در سال‌های قبل درگیر این امور بوده‌اند.

پنج مورد از شاخص‌ترین اقدامات سال 98 معاونت پژوهشی استان را بیان فرمایید.

برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف در طول سال تحصیلی، برگزاری آزمون آنلاین از مجلات رشد که سبب ترغیب همکاران در مطالعه این مجلات شده است. برگزاری مراسم زنگ هفته پژوهش، تقدیر از برگزیدگان  جشنواره پژوهشگر برتر و هشتمین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی، انتخاب اولویت‌های پژوهشی استان

انتظار شما از سازمان پژوهش جهت اجرایی نمودن برنامه‌هایی که به کیفیت بیشتر عملکرد سازمان منجر شود چیست؟

گنجاندن درسی در برنامه آموزشی دانش آموزان تحت عنوان پژوهش و تحقیق یا از پتانسیل تعطیلی روز پنجشنبه در این خصوص استفاده شود. برگزاری دوره‌های مجازی برای دانش‌آموزان و همکاران، تأمین بودجه جهت بازدید قطبی و میدانی پژوهشگران استان‌ها به‌منظور انتقال تجارب پژوهشی. آشنا نمودن دانش‌آموزان و همکاران با نحوه انجام پژوهش از طریق کلاس‌های آموزشی و کارگاه‌های عملی

مهم‌ترین مشکلات موجود در راه پژوهش‌های موفق دانش‌آموزی را چه می‌دانید؟

کمبود امکانات در استان‌های محروم، عدم رغبت حداکثری دانش‌آموزان از پژوهش. جدی نگرفتن پژوهش‌های دانش‌آموزان، عدم توجه به چارچوب انجام پژوهش و گاهاً نیز کمیت را فدای کیفیت کردن.

مهم‌ترین موانع انجام پژوهش‌های کاربردی توسط معلمان را چه می‌دانید؟

عدم وجود ابزار تشویقی، کمبود وقت برای معلمان که لازم است بخشی از ساعت درسی معلمان را به پژوهش اختصاص دهند تا به عنوان یک وظیفه نهادینه شود به عنوان مثال دبیر 24 ساعته، 2 ساعت از موظفی وی را به پژوهش اختصاص داده و بازخوردهای لازم را از وی بگیرند. همچنین بیشتر معلمان در حال حاضر در میانگین سنوات بالا قرار دارند و رغبتی برای انجام پژوهش ندارند و همکاران جوان هم بیشتر درگیر ادامه تحصیلات هستند و پژوهش‌هایی که انجام می‌دهند صرفاً در راستای رشته تحصیلی خودشان هست.

چالش اصلی موجود برای بهره گیری از پژوهش‌ها در سطح مدرسه و سهیم کردن دانش‌آموزان در این امر چیست؟

عدم کارایی ابزار پژوهش. پژوهش باید برای دانش‌آموزان و معلمان به عنوان فعالیت نهادینه شود تا کارایی لازم را داشته باشد. حجم درس دانش آموزان زیاد هست و فرصتی برای دانش‌آموزان علاقمند به پژوهش وجود ندارد.

تأثیر حاصل از پژوهش‌ها در افزایش مشارکت اجتماعی، ارتقا سطح سواد اجتماعی- سیاسی، مهارت آموزشی و تبیین مؤلفه‌های اخلاقی و تربیتی را چگونه ارزیابی می‌نمایید؟

بسیار زیاد است زیرا نفس پژوهش مستلزم مطالعه جدی در زمینه‌های گوناگون است و می‌تواند در ارتقای سواد اجتماعی ـ سیاسی و اخلاق و رفتار مشارکت‌های اجتماعی افراد بسیار تأثیرگذار باشد. همچنین اگر پژوهش‌ها کاربردی و عملی باشد سبب افزایش چشمگیر مشارکت در همه حوزه‌ها خواهد شد.

با توجه به تأکید مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب در خصوص آینده‌نگری و بهره بردن از نیروهای جوان، به نظر جناب‌عالی پژوهش‌های دانش‌آموزی باید چه چشم‌اندازی را مدنظر داشته باشند؟

به نظر می‌رسد باید نسل آینده یک نسل پژوهنده مطالبه‌گر باشند و این مهارت را داشته باشند که از منابع معتبر استفاده کنند و قدرت تشخیص مطالب صحیح از ناصحیح به آنان آموزش داده شود. پژوهش‌های دانش‌آموزی باید فعالیت‌های اقتصادی را نیز زیر نظر داشته باشند تا در جهت تحقق تأکیدات مقام معظم رهبری بر تولید داخلی، جهش تولید در سال جاری رقم بخورد.

ارزیابی شما از حجم کتب درسی و توجه به تمرکز مطالب بر مهارت‌های زندگی، چگونه است؟

حجم کتب درسی گاهاً در دروسی مثل ریاضی بالا بوده و طبیعتاً دانش‌آموزان را از سایر مباحث دور نگه می‌دارد و محدود به محفوظات می‌کند.

رویکردهای آموزشی- تربیتی مغفول در کتب درسی از منظر جناب‌عالی کدام موارد است؟

آسیب شناسی فضای مجازی، گنجاندن مسائل روز برای دانش‌آموزان با توجه به پیشرفت چشمگیر تکنولوژی، ارائه الگوهای عملی و کاربردی مهارت‌های پژوهشی به منظور تقویت باورهای دانش‌آموزان.

بهره‌گیری از نگاه صاحب‌نظران استانی در تدوین کتب درسی و تولید بسته‌های یادگیری را چگونه ارزیابی می‌کنید و چه راهکاری برای تحقق این دیدگاه ارائه می‌نمایید.

تأمین اعتبار لازم برای شورای بررسی و تحلیل محتوای آموزشی و پرورشی استان‌ها و تشکیل کمیته صاحب‌نظران استانی و برگزاری جلسات منظم با آن‌ها و شنیدن نقطه نظرات آن‌ها کمک شایانی در بحث کتب درسی خواهد داشت.

این مصاحبه قبل از ابلاغ چارت جدید ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها و تغییر و تحول در معاونت پژوهشی گرفته شده است.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA