به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان ایلام، رضا زینیوندمقدم سال تحصیلی پیش رو را متمایز و متفاوت با همه سالهای تحصیلی گذشته برشمرد و بر برنامهریزی، تصمیمگیری، اجرا و اقدام در این سال تأکید کرد.
مدیر کل آموزش و پرورش ایلام با اشاره به شرایط سالهای تحصیلی گذشته که تمامی برنامهها قابل پیشبینی بود گفت: نگرانی ما برای سال تحصیلی جدید بیماری کرونا است و عدم پایداری و قطعیت ایجاد می کند تمام برنامهریزیها و اقدامات ما از انعطاف لازم برای اجرا در شرایط و مقتضیات احتمالی پیشرو برخوردار باشند تا بتوانیم خدمات بدون وقفه ارائه دهیم.
وی افزود: در این شرایط بهداشت، سلامت، ایمنی و امنیت جانی و روحی و روانی دانش آموزان و همکاران اولویت اول ما میباشد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام به همت جهاد گرانه همه مدیران و معلمان عزیز در سراسر کشور اشاره کرد که موضع فعال و مؤثری در مواجهه با شرایط پیش آمده در کشور داشتهاند و افزود: از اول اسفند 98 که ویروس کوئید 19 باعث تعطیلی حقیقی مدارس شد و همه ی جامعه و جهان از آن متأثر شد در این شش ماهه، ما تجارب خوبی به دست آوردیم که میتوان به راهاندازی شبکه شاد، بهره گیری از آموزش مجازی و تلویزیونی، پوشش تحصیلی و جلوگیری از وقفه تحصیلی دانشآموزان که به شبکه شاد و فضای مجازی دسترسی نداشتند همچنین تولید محتوای الکترونیکی درسنامهها، نحوه برگزاری آزمونها، روشهای متنوع ارائه آموزش و تربیت از تجارب ارزندهای بود که آموزش و پرورش و معلمان سخت کوش و مدیران ساعی ما توانستند با این پدیده و شرایط بحرانی فعالانه وارد عمل شوند و این شرایط را مدیریت کنند.
زینیوند مقدم ادامه داد: باید هر واحد کوچک این سیستم که مدرسه است و کانون اصلی تعلیم و تربیت میباشد کمک کنیم تا همه تصمیم و برنامهریزی و طرح آموزشی و تربیتی خود را متناسب با دستورالعمل و الگوهای ارائه شده تدوین نماییم.
وی افزود: در این طرح آموزشی و تربیتی باید مشخص شود در هر شرایط سفید، زرد و قرمز تکلیف بر چه اساس است و چه تعداد از دانشآموزان به شبکه مجازی دسترسی دارند و چه دانشآموزان ندارند و چه کسانی در چه روزهای خاصی از هفته کلاسهایشان حضوری و چه کسانی در چه روزهایی کلاسهایشان مجازی است و نیز چقدر از دانشآموزان به چه شیوههایی آموزش میبینند، شیوههایی نظیر حضوری، غیر حضوری، راه دور، تلویزیونی، شبکه شاد و مصادیقی از این قبیل.
زینیوندمقدم به برخی وظایف و اختیارات و مسئولیتها اشاره کرد و گفت: در این راستا آسیب شناسی دقیق از مدیریت و نحوه ارائه آموزشهای حضوری و غیرحضوری از اسفند ماه تا خرداد سال تحصیلی گذشته انجام گرفته و تدابیر لازم برای رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت و استفاده بهینه از همه فرصتهای موجود استان به عمل آمده است که تمام مدارس فاقد اینترنت، دانشآموزان فاقد گوشی، آموزش حضوری مدارس کم جمعیت، تهیه درسنامه برای رفع اشکال کلاسهای حضوری و نیز تولید محتوا از جمله آنهاست.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همچنین به شناسایی تمام افراد لازمالتعلیم و مجموعه حامی دانشآموزان لازم التعلیم طرح آبا و مدارس راه دور اشاره کرد و از مدیران خواست تا با بررسی دقیق وضعیت استان از حیث دسترسی کلیه لازمالتعلیم آن به آموزش تدابیر حمایتی و مداخله به هنگام برای رفع موانع دستیابی فراگیران به آموزش اتخاذ نموده به طوری که هیچ دانشآموزی خارج از پوشش آموزشی نماند.
وی از مدیران خواست تا با بررسی دقیق وضعیت نیروی انسانی مناطق دارای کمبود شدید نیرو را شناسایی و تدابیر لازم برای ساماندهی نیروی انسانی و تأمین نیروی مورد نیاز در چارچوب شیوهنامه ساماندهی نیروی انسانی انجام دهند.
زینیوندمقدم ایجاد شبکه ارتباطی فراگیر پایدار و مطمئن با کلیه مدیران تابعه و برنامهریزی برای توجیه و آموزش مستمر را ضروری دانست و گفت: هر مدیر مدرسه با حضور معلمان و عوامل اجرایی طی هفتههای آتی هر هفته دو مانور اجرا نموده و در آن تمام آیتمهای بازگشایی مدارس بررسی نمایند.
وی آموزش و آماده سازی افکار عمومی به خصوص والدین برای تبیین چرایی و چگونگی مدیریت و راهبری کلاسها و مدارس را یکی از ضروریات دانست که در آن هر کدام از وضعیتها و نحوه انتقال از یک وضعیت به وضعیت دیگر با بسیج همه رسانههای ارتباطی استان تشریح شود.
زینیوندمقدم از معاونین خود خواست تا برای سازماندهی معلمان با تجربه و متخصص در راستای تولید محتوای آموزشی با کیفیت جهت ارائه در بستر شاد صدا و سیما یا بستههای آموزشی در این زمینه برنامهریزی نمایند همچنین از معاون پشتیبانی و سلامت و تندرستی خواست تا با شناسایی ظرفیتها و ایجاد هماهنگی کلی برای تأمین و تحویل مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی برای مدارس اقدام کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش به نقشه راه و طرحی که در اردیبهشت ماه سال جاری تهیه و اجرا گردید اشاره کرد و گفت: برای این کار اطلس مناطقی که تحت پوشش صدا و سیما و نرمافزار شاد نبوده تهیه گردیده و تدابیر لازم برای تداوم آموزش و یادگیری دانشآموزان این مناطق با روشهای جایگزین از قبیل آموزش حضوری تراکمی یا ارسال بستههای یادگیری اتخاذ گردیده است.
زینیوندمقدم از شناسایی دانشآموزانی که به دلیل نداشتن سختافزار مناسب از قبیل تلویزیون، گوشی هوشمند و رایانه خبر داد و گفت: برای دانشآموزانی که امکان دسترسی به آموزشها را ندارند با استفاده از ظرفیت کمکهای خیرین و دستگاههای اجرایی برنامههایی برای تأمین نیاز دانشآموزان صورت گرفته که انشاالله بتوانیم در این راستا قدم خیری برداریم.
ارسال نظر