به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، هفتمین نشست علمی "بزم اندیشه" با عنوان "نگرشی بر سیره اخلاقی و تربیتی رسول اکرم (ص) در زمینه کتب درسی"، صبح امروز با حضور آیتالله محیالدین حائری شیرازی عضو مجلس خبرگان رهبری برگزار شد.
آیت الله حائری شیرازی با تاکید بر ضرورت کیفی سازی محتوای آموزشی افزود: شما باید روی مقالات، داستانها، رمانها و شعرها به گونه ای کار کنید تا نتیجه آن این باشد که انسان، خود را اداره کند. زیرا اگر دانش آموز نتواند خود را اداره کند، دیگران اورا اداره خواهند کرد.
وی توصیه کرد: مولفان و شعرا، شکل داستانها را به گونه ای طراحی و بیان نمایند تا وقتی که فرد آن را خواند احساس شرمندگی کند که دیگران او را اداره کنند و احساس کند درس را برای مدرک نمیخواند، بلکه درس را برای عالم شدن و خدمت بهترمیخواند.
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: آنچه شما ازغرب گرفتید برای نقد خوب است، اما برای تأسیس خوب نیست؛ انسان با تعریفی که غرب از او ارائه می کند متفاوت است میگوید، قابل مقایسه نیست و شما با انسانشناسی غرب، به جایی نمیرسید.
آیتالله حائری شیرازی ادامه داد: علوم تجربی وابسته به انسانشناسی نیست اما مواظب باشید دانشآموزان به کپی کردن عادت نکنند و سعی کنید سوال بدهید و جواب بگیرید و درعلوم تجربی به اساتید بگویید سوالکننده باشند نه یاد دهنده و علم را از شاگرد استخراج کنید و شاگرد را به صورت چاهی بدانید که باید از آن آب بکشید.
وی با اشاره به اینکه امام خمینی 8 سال دفاع مقدس را در چهره امام حسین (ع) عمل کرد و پس از آن صلح حسنی خاطر نشان کرد: مردم در 8 سال دفاع مقدس نمره صبر گرفتند و شما باید به مولفان بگویید چه چیزی میخواهید تا آنها خلق کنند و چه مطالبی صبر و بصیرت را بالا میبرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه محتوا باید با طرح سئوالات مناسب ذهن را به تلاش و شکوفایی خلاقیت ها وادارد اضافه کرد: مواظب باشید دانشآموزان به کپی کردن عادت نکنند.
ارسال نظر