بررسی محتوای کتاب‌های درسی فارسی مدارس از دارالفنون تا امروز



به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نقل از سرویس آموزش و پرورش پانا، غلامعلی حداد عادل در نخستین همایش ملی بررسی موضوعی کتاب‌های درسی زبان و ادبیات فارسی که در شیراز برگزار شد، با بیان اینکه اگر روزی تمام ادبیات فارسی در حادثه‌ای محو شود و فقط آثار سعدی و حافظ باقی بماند، ایرانیان می‌توانند دوباره زبان خود را بر پایه آثار سعدی و حافظ بسازند، گفت: این امر اهمیت این دو شاعر و شیراز را در فرهنگ و ادب فارسی  بیشتر نشان می‌دهد .

حداد عادل با بیان اینکه این همایش برای توجه به محتوای کتاب‌های فارسی مدارس است، اظهار کرد: برگزاری این همایش و توجه به این موضوع در خارج از تهران مهم است چراکه نفس توجه به این موضوع در خارج از تهران نشانه پیشرفت است یعنی معلوم است آموزش و پرورش فارس به قدری ارتقا یافته که فراتر از مسائل اداری و جاری به محتوای کتاب توجه دارد.
وی با بیان اینکه محتوای کتب درسی فارسی همیشه یک مساله مهم بوده است، تصریح کرد:  بررسی محتوای کتاب‌های درسی فارسی مدارس از دارالفنون تا امروز می‌تواند موضوع پایان‌نامه ارشد دانشجویان دانشگاه شیراز شود تا دسته‌بندی و تحقیق کنند ببینند مولفان چه محتوایی برای اینها انتخاب کرده‌اند.
حدادعادل بیان کرد: بسیاری از مسئولان خارج از آموزش و پرورش می‌خواستند برای آشناسازی دانش‌آموزان با اهمیت کار آنها بخشی در کتاب های درسی آورده شود و از آنجا که در کتاب ریاضی و جغرافی این امکان وجود نداشت نظرها به سمت کتاب فارسی می‌رفت.
رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با تاکید بر اهمیت درس زبان فارسی و آموزش صحیح و مسلط کردن دانش‌آموزان بر زبان فارسی گفت:  زبان فارسی دانش آموزان را توانا می‌کند تا مقصود خود را بهتر بفهمانند و مقصود دیگران را بهتر بفهمند.
وی گفت: تسلط بر زبان و ادبیات فارسی ما را با گذشته خود و اندیشه پیشنیان آشنا می‌کند و به تاریخ گذشته متصل می‌کند و زبان فقط ابزار زندگی امروزی ما نیست ،بلکه رکن مهمی از هویت ماست و باید به آن اهمیت داد.
حدادعادل با بیان اینکه به هر اندازه کشور مستقل و پیشرفته باشد به زبان ملی خود بیشتر اهمیت می‌دهند، افزود: از آغاز انقلاب اسلامی ،آنچه در تالیف کتب درسی مورد نظر بود این بود که کتابهای فارسی در مدارس در درجه اول باید دانش‌آموز را با فرهنگ کشور خودش و فرهنگ ملی آشنا کند یعنی درون مایه کتابهای فارسی باید فرهنگ باشد.
وی با بیان اینکه کتاب فارسی دو جنبه دارد یک جنبه صوری که به زبان و ادبیات مربوط می‌شود و یک جنبه محتوای کلام که باید فرهنگ باشد، بیان کرد: در جنبه دوم باید مطالبی باشد که فرد را برای زندگی در جامعه خود به عنوان یک شهروند مفید تربیت کند و انتظار از کتابهای ادبیات فارسی فرهیختگی است.
امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA