کنکور و نمره گرایی، خلاقیت دانش آموزان را از بین می‌برد



به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نقل ازخبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، غلامعلی افروز در مراسم رونمایی از کتاب دست نامه شهاب که در ساختمان شهید بهشتی مرکز ملی استعدادهای درخشان در حال برگزاری است، اظهار داشت: هوش، ذاتی است اما خلاقیت آمیزه‌ای از هوش و خصیصه‌های ذاتی شخصیتی است.

وی افزود: خلاقیت اکتسابی آمیزه‌ای پرورش نگرش‌ها و باورها است. خلاقیت اکتسابی آمیزه ای از پرورش و خصیصه‌های والای شخصیتی است.

این روانشناس تصریح کرد: خصیصه‌های والای شخصیتی تبسم، دیدن وضع موجود، احساس اندیشه به وضع مطلوب، احساس تلاش مداری، توکل و افکار مثبت است که به خلاقیت منجر می‌شود اما آفت آن استرس و افکار منفی است.

افروز ادامه داد: قدرت اصلی جهان در حوزه منابع اقتصادی و سیاسی در اختیار کشورهایی است که مغزهای هوشمند و خلاق دارند. رهبران فهیم و بصیر و مدیران ارشد، توانا و بلند فکر همیشه به دنبال این بستر هستند که بستری در کشور فراهم کنند که محل زندگی هوشمندان و خلاقان باشد.

وی بیان کرد: در پیش دبستانی‌ها و مدارس غیرانتفاعی ذهن دانش آموزان را با مطالب بیهوده از جمله ساز، رقص و زبان‌های مختلف پرمی‌کنند که هیچ کدام به درد دانش آموز نمی‌خورد.

این روانشناس افزود: شناسایی و هدایت صاحبان استعدادهای درخشان اهمیت زیادی دارد و تفکیک یا تلفیق آنها مهم نیست بلکه مهم هدایت و رهبری آنهاست.

افروز گفت: پیوند سازمان استعدادهای درخشان با بنیاد ملی نخبگان باید عمیق‌تر شود و بنیاد به این سازمان باید به عنوان نهاد سرمایه‌ای نگاه کند.

وی با اشاره به اینکه سازمان پرورش استعدادهای درخشان باید از سازمان سنجش مهمتر تلقی شود، ادامه داد: اضطراب و استرس آفت خلاقیت دانش آموزان است. هم اکنون برخی از دانش آموزان تیزهوش خلاقیت دانش آموزان است. هماکنون برخی از دانش آموزان تیزهوش دچار ناامنی روانی و اضطراب هستند و این موضوع باعث قربانی شدن خلاقیت آنها می‌شود.

این روانشناس تصریح کرد: بسیاری از والدین نمره‌گرا هستند و حتی تحمل نمره 19.5 را هم ندارند، همین روند باعث شده تا دانش آموزان وقتی به دوره دبیرستان می‌رسد فقط دغدغه کنکور داشته باشد.

افروز با اشاره به اینکه کنکور آموزش‌های دوره متوسطه را تخلیه کرده است، گفت: کجای دنیا این همه کلاس کنکور وجود دارد.

وی اضطراب، نمره‌گرایی و فشار خانواده‌ها را مانعی برسر راه خلاقیت دانش آموزان عنوان کرد.

2
امتیاز: 2 (2 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA