کتاب تغییر معلمان و کلاس های درس برای بهسازی مدرسه منتشر شد



کتاب «تغییر معلمان و کلاس‌های درس برای بهسازی مدرسه» ترجمه  فصل  ششم از کتاب راهنمای بین‌المللی اثربخشی و بهسازی مدرسه است که در سال 2007 منتشر شده است. کتاب توسط منیره رضایی عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ترجمه شده و مشتمل بر هفت فصل است که عمدتا بر مباحث مربوط به رشد حرفه‌ای معلمان به منظور افزایش اثربخشی مدارس متمرکزشده است.
فصل اول این کتاب، به مقوله رهبری معلم می‌پردازد. پذیرش نقش رهبری از سوی معلمان در محیط‌های آموزشی، یکی از سیاست‌های قابل توجه در تقویت مدارس است. در این فصل، موانعی که بر سر راه ایفای نقش رهبری از سوی معلم وجود دارد، از جمله ساختار سازمانی و نیز فرهنگ سازمانی و حرفه‌ای، توضیح داده می‌شود و پشتیبانی‌های لازم برای غلبه بر این موانع مورد بحث قرار می‌گیرد.
 فصل دوم با یادآوری و تأکید بر این اصل مسلم که دستیابی به آموزش و پرورش با کیفیت بالا برای دانش‌آموزان، به وجود و حضور معلمان متعهد، فکور، با معلومات و متخصص بستگی دارد؛ بر موضوع رشد حرفه‌ای مداوم معلمان متمرکز است.
 در فصل سوم، تأثیر معلم و نیز تأثیر مدرسه بر ارتقاء یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان، بررسی و مقایسه می‌شود. نتایج مطالعات و پژوهش‌های انجام شده در حوزه تأثیر معلم، تأثیر مدرسه و نیز تعامل این دو حوزه مطالعه، با تمرکز ویژه بر مباحث جاری پیرامون تأثیرات معلم و چگونگی اثرگذاری این مباحث بر پژوهش‌های مرتبط با اثرات مدرسه، در این فصل به تفصیل توضیح داده شده است.
 فصل چهارم به موضوع تربیت معلم و رشد حرفه‌ای به منظور اثربخشی قابل دوام و پایدار مدرسه اختصاص دارد. محور اصلی بحث در این فصل، اصلاح نظام تربیت معلم به عنوان امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر برای تحقق و تسهیل اصلاحات در آموزش و پرورش است. در ادامه نمونه‌هایی از تجارب کشورها ارائه شده است تا نشان داده شود که چگونه اصلاح در تربیت معلم به عنوان ابزاری برای نیل به اهداف اصلاح ملی به کار گرفته می‌شود.
در فصل پنجم، یافته‌های پژوهشی در باره کیفیت تدریس و معلم و به تبع آن اثربخشی مدرسه ارائه شده است. در این فصل موضوع یادگیری و تدریس، ویژگی‌ها و اهمیت تدریس با کیفیت، و نیز موانعی که بر سر راه اصلاحات در این زمینه وجود دارد، بررسی می‌شود.
 موضوع اصلی در فصل ششم با عنوان نظام حمایتی برای یادگیری و بهسازی مدرسه، این است که معلمان، محور یادگیری دانش‌آموز و بهسازی مدرسه هستند. با توجه به یافته‌های پژوهشی مطرح شده در باره اهمیت نقش معلم در یادگیری دانش‌آموز در این فصل، چگونگی افزایش یادگیری و مهارت‌ها و در مجموع کیفیت معلم و نیز ضرورت و نحوه پشتیبانی از رشد حرفه‌ای معلم مورد بحث قرار گرفته است.
 فصل هفتم کتاب، به اصلاحات برنامه درسی و بهسازی آموزشی در قاره آسیا اختصاص دارد. در این فصل، ضمن بیان تنوع و ویژگی‌های گوناگونی که در این قاره وجود دارد، به پدیدار شدن اصلاحات برنامه درسی و آموزشی پرداخته شده است و در باره اصلاحاتی که در حال حاضر در دستور کار بسیاری از کشورها قرار گرفته توضیح داده می‌شود.

3
امتیاز: 3 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA