به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، کارگاه آموزشی چالش های ارزشیابی اقدام پژوهی صبح روز یکشنبه 2 اسفندماه در محل سالن اجتماعات پژوهشگاه با حضور اعضای هیات علمی و کارشناسان پژوهشگاه برگزار شد.
در این کارگاه آموزشی دکتر شمسی نامی عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و مدرس کارگاه با اشاره به فعالیت پژوهشکده تعلیم و تربیت از سال 1375 در زمینه طراحی و اجرای برنامه معلم پژوهنده این برنامه را گامی مهم برای سوق دادن معلمان به فعالیت اقدام پژوهی دانست و از اجرای هجدهمین دوره آن در سال جاری خبر داد.
وی به حساس بودن کار ارزشیابی و انتخاب گزارش های پژوهشی معلمان در سه سطح منطقه، استان و کشور اشاره و تصریح کرد: هم فهمی و برداشت مشترک در خصوص ملاک های ارزشیابی اقدام پژوهی منجر به کیفی تر شدن امر ارزشیابی خواهد شد.
دکتر منیره رضایی و کیومرث فلاحی دو عضو دیگر پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، بر ضرورت انجام اقدام پژوهی در آموزش و پرورش همسو با تصریحات سند تحول بنیادین تاکید و افزودند: به کارگیری ناظران و متخصصان برای کمک به معلمان در راستای اجرای اقدام پژوهی امری لازم و ضروری است.
دکتر رضایی برخی گزارش های اقدام پژوهی شرکت داده شده در برنامه معلم پژوهنده را غیر واقعی خواند و گفت: برای جلوگیری از این امر می توان ترتیبی اتخاذ کرد تا معلمان پیش از انجام اقدام پژوهی طرح خود را در بخش پژوهشی منطقه ثبت و از همکاری ناظران و متخصصان در خلال انجام اقدام پژوهی بهره گیرند.
دکتر نامی مهم بودن مسئله اقدام پژوهی، بررسی راه حل های مختلف و انتخاب مناسب ترین راه حل، اجرای کامل مراحل تحقیق همراه با نظارت و کنترل کافی و بیان مناسب نتایج پژوهش را از جمله اهم شاخص های ارزشیابی اقدام پژوهی برشمرد.
عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در پایان تهیه گزارش مناسب از فرایند اقدام پژوهی شامل انتخاب عنوان، زبان و بیان مناسب همراه با داشتن چارچوب منطقی را فعالیتی مهم برای تدوین خوب گزارش ها اعلام کرد.
ارسال نظر