نشست علمی بررسی تطبیقی رویکرد مدرسه محوری در نظام آموزشی برگزار شد



پژوهشکده تعلیم و تربیت پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نشست ارائه یافته های علمی- پژوهشی "بررسی تطبیقی رویکرد مدرسه محوری در نظام های آموزشی" را صبح امروز با حضور جمعی از اعضای هیات علمی پژوهشگاه و ارائه دکتر کیومرث فلاحی برگزار کرد.

در این نشست دکتر کیومرث فلاحی، مجری طرح در تبیین مساله اظهار کرد: مساله چیست؟

سازمان مدرسه در ایران، طی عمر خود تنها عنوان را عوض کرده و در روش کار و محتوای آن کمتر تغییری محسوس و بنیادی به وجود آمده است.

 تغییرشکل و نام مدارس به ملی، دولتی، نمونه مردمی، غیر انتفاعی، هیات امنایی و مانند آن، گویای این واقعیت است که آنچه انتظار بوده، بر آورده نشده است.

آموزش و پرورشِ به شدت متمرکز، به نوبه خود، در موارد بسیار آفرینندگی،اندیشیدن و پویایی را از معلم و دانش آموز می گیرد. 

 بی رغبتی و پایین بودن انگیزه و بالا بودن میزان افت تحصیلی در اینگونه نظام ها، نیازمند ارایه راهبردی نو، واقع بین، عملی، پویا و قابل انطباق با شرایط و امکانات جامعه است.

در این خصوص، یکی از راههای پیش رو، توجه به مدرسه محوری است .

"مدرسه محوری" یا مدرسه خودگردان، مدرسه خود تنظیم و مدرسه خود کنترل، یکی از الگوهایی است که می توان آن را از مصداق های تفویض اختیار دانست.

مدرسه محوری نوعی فراخوان برای مشارکت معلمان، مدیران، دانش آموزان  و والدین در اداره امور مدرسه است و نوعی اعتماد و اطمینان به قابلیت های آنهاست.

گروهی نیز سیستم واحد برنامه ریزی شده از بالا را بهتر دانسته اند.

موافقان رویکرد "مدرسه محوری" آنرا روندی تاثیر گذار به سوی عدم تمرکز وخود مدیریتی می شمارند.

آن را فرآیندی می دانند که: « به دست آوردن اختیارو فرصت های لازم درزمینه‌های برنامه ریزی تحصیلی، تخصیص منابع و نیروی انسانی را برای مدرسه ودانش آموزان در پی دارد»

 در برخی موارد نیز جایگاه قدرت را از مرجع بالاتر به رده های پایین تر تغییر می‌دهد( کالدول واسپینکز،1992)

سبب تحول می‌شود(ابوداهو،1383).

 گفتنی است که در سیستم تمرکزگرا، آموزش و پرورش به وسیله همان نیروهایی کنترل می‌شود که کنترل دیگر کارکردهای سیاسی واجتمایی و الگوهای فرهنگی رادر اختیار دارند و پیداست که در چنیین شرایطی، دگرگونی و ایجاد تحول بسیار پیچیده خواهد بود ( نیولان، 1939) .

گروهی مدرسه محوری را ازسبب های مردم سالاری می دانند و بر این باورند که: "چنانچه آموزش و پرورش بخواهد به هدف های درست و مردم سالارانه خود برسد، باید همه مردم بر آن نظارت داشته باشند.

مشروح گزارش در بخش یافته های پژوهشی قابل مشاهده می باشد.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA