اولین نشست هم اندیشی ستاد همکاری های حوزه و سازمان پژوهش در سال جدید برگزار شد



به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با هدف بررسی ظرفیت ها و استفاده بهینه از توانمندی ها و امکانات طرفینی در جهت ارتقاء کیفیت آموزشی و پرورشی، صبح امروز در سالن جلسات سازمان برگزارشد.

علیرضا رحیمی معاون پژوهش و برنامه ریزی ستاد با اشاره به تاریخچه تشکیل این ستاد افزود: ستاد همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش، با مجاهدت بزرگانی چون شهید آیت الله بهشتی، شهید باهنر و شهید آیت الله مطهری در سالهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد .

پس از انقلاب، موضوع تعامل دو نهاد بزرگ فرهنگی کشور به صورت جدی تر، اما پراکنده پیگیری شد و به اجرای طرح ها و برنامه­هایی انجامید، تا اینکه در سال 1379 اولین توافق نامه رسمی بین آموزش وپرورش و حوزه علمیه، به امضای حضرت آیت الله حسینی بوشهری و آقای مظفر رسید، اگر چه در اجرا  گستره چندانی نیافت و به چند طرح و برنامه در حوزه ستادی محدود شد.

وی افزود: در سال 1385 توافق نامه ای جامع تر از توافقات گذشته به امضای آقای فرشیدی وزیر وقت و حضرت آیت الله حسینی بوشهری، مدیریت وقت حوزه علمیه شکل گرفت. تشکیل ستاد همکا ری­ ها و به تبع آن دبیر خانه ستاد با دو دفتر در تهران و قم  در پی همین تفاهم انجام شد.

وظایفی که بر اساس این تفاهم نامه بر عهده ستاد گذاشته شد، عبارت بودند از شناسایی ظرفیت ها و نیازهای دو نهاد و هماهنگی جهت انعقاد تفاهم نامه و قرارداد بین مراکز مرتبط و همچنین نظارت بر حسن انجام آن.

چندی بعد، آیین نامه کمیته های استان­ ها به تفاهم نامه ملحق، و به حوزه­ های علمیه و ادارات کل آموزش وپرورش استان­ ها ابلاغ شد.

به موجب این آیین نامه، در مرکز هر استان، کمیته ای به ریاست امام جمعه مرکز استان، نایب رئیسی مدیر کل آموزش وپرورش استان، دبیری معاون پرورشی آموزش وپرورش و عضویت مدیر حوزه علمیه برادران، مدیر حوزه علمیه خواهران، مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی، نماینده دفتر تبلیغات اسلامی و دو تن ازمعاونان آموزش و پرورش استان به عنوان اعضای رسمی و هچنین نمایندگانی از نهادهای حوزوی و آموزش و پرورش بدون داشتن حق رأی به صلاحدید رئیس کمیته تشکیل گردید. 

پس از سفر مقام معظم رهبری در سال 1389 به قم و تاکید ایشان بر حظور جدی­تر حوزه­ علمیه در آموزش و پرورش، به منظور پیگیری منویات و مطالبات ایشان، دو کمیته  متشکل از معاونین حوزه­ علمیه و وزارت آموزش وپرورش  مأمور تدوین تفاهم نامه  جدید شدند.

رحیمی با بیان اینکه هدف از برگزاری این جلسه شناسایی ظرفیت های این دو نهاد است گفت: از حدود دوازده سال پیش تفاهم نامه بین حوزه و آموزش پرورش برای همکاری بیشتر و شناساییی ظرفیت ها و استفاده از آن به تصویب رسید و در حال اجرا می باشد.

وی گفت: در حال حاضر با تصویب و ابلاغ سند تحول بنیادین توافق نامه بین دو استفاده از حالت تفاهم نامه خارج شده و به عنوان تکلیف قانونی در آمده است.

رحیمی افزود: در سند تحول از 131 راهکار ذکر شده تحقق حدود 95 سند، مستلزم همکاری بین دو نهاد است.

معاون پژوهشی ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش، با بیان اینکه هدف نظام تعلیم و تربیت، تربیت بر اساس آموزه های دینی و طبیعی است که متولی تبیین و تفسیر، روش ها و الگوهای تربیتی حوزه و مراکز حوزوی است گفت: حوزه می تواند همکاری های خوبی با آموزش و پرورش در این مسائل داشته باشد.

وی گفت: کارگروه های تخصصی ستاد همکاری ها، کارگروه تولید فکر است و در این مرکز پیشنهادهای همکاری ارائه و پس از تصویب ستاد به مرحله اجرا گذاشته می شود.

در این جلسه مقرر شد کارگروهایی به منظور شناسایی توانمدی ها و امکانات طرفین، شیوه های همکاری و هم افزایی و پیگیری مصوبات کمیسیون در جهت نیل به اهداف 2 نهاد تشکیل گردد.

همچنین مقرر شد تفاهم نامه هایی بین دو نهاد مبادله شود که در آن محورهایی چون آسیب شناسی نظام آموزشی، برگزاری دوره های آموزش برنامه ریزی درسی، تحقیق و پژوهش، مشارکت در تدوین و تالیف محتوای کتب درسی و کمک درسی از جمله مجلات رشد، بهره گیری از طلاب علاقمند و توانا در مدارس به ویژه برگزاری نماز جماعت، مورد توجه و امعان نظر قرار گیرد.

در ادامه هریک از حاضران نظرات و پیشنهادات خود را ارائه نمودند و مقرر شد پس از جمع بندی و اولویت بندی به عنوان موضوعات قابل بحث و بررسی در دستور کار جلسات بعد قرار گیرد.

این گزارش می افزاید نماینده ستاد با اشاره به این مطلب که هم اکنون 30 الی 40 گروه علمی در زمینه های مختلف در ستاد فعال می باشد، آمادگی حوزه را برای مشارکت در تالیف کتاب های درسی، اعتبار سنجی، نقد و بررسی، تولید محتوا و تدوین مجلات رشد، برگزاری کارگاه های آموزشی برنامه ریزی، عضویت در کمیته های برنامه ریزی اعلام کرد.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA