به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، نادر منصور کیایی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با اعلام این خبر اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش با هدف مداخله بهموقع و مؤثر در فوریتهای اجتماعی و به منظور مراقبت از دانشآموزان در برابر آسیبهای اجتماعی و عوامل مخاطره آمیز، برنامههای گستردهای را در مدارس و با رویکرد « مدیریت مورد» اجرا میکند که شامل مراحل غربالگری، توانمندسازی و مداخله مختصر و ارجاع است.
وی افزود: از طریق مجموعه برنامههایی که با این رویکرد در مدارس اجرا میشود تلاش ما این است که دانش آموزان در معرض خطر رفتارهای پرخطر و آسیبهای اجتماعی، بهموقع شناسایی شده و خدمات مورد نیاز توانمندسازی و مددکاری به آنها ارائه شود.
مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزشوپرورش گفت: ازسال 1392 تاکنون، به تدریج با تهیه و ارسال شیوه نامه و دستورالعملهای فنی، برگزاری کارگاههای آموزشی و توانمندسازی کارشناسان مناطق آموزش و پرورش کشور، اجرای مداخلات موردی و میدانی در مدارس، زمینههای توسعه نظام ارجاع و مددکاری در سطح مناطق آموزش و پرورش فراهم شده است.
کیایی با اعلام این که برنامه مددکاری اجتماعی در مدارس ، یک مأموریت و رسالت چندسازمانی است گفت: این طرح نیازمند شکل گیری نظام ارجاع بوده و بخشی از «نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان»است. امیدواریم با همکاری دستگاهها و سازمانها همچنین با استقرار نظام مراقبت اجتماعی از دانشآموزان، ظرفیتهای لازم برای استقرار مددکاری اجتماعی در مدارس با هدف توسعه خدمات مداخله بهموقع و موثردر رفتارهای پرخطر، عوامل مخاطره آمیز و فوریتهای اجتماعی تهدیدکننده دانش آموزان گسترش پیدا کند.
وی افزود: در سال تحصیلی 96-1395، برای گسترش مددکاری اجتماعی در مدارس، اولویتهایی در نظر گرفته شده است که از جمله آن، استمرار برنامه تدوین نقشههای خطرپذیری مدارس،گسترش دورههای آموزشی « مدیریت مورد » در سطح مناطق آموزش و پرورش کشور،افزایش نرخ پوشش برنامه « مدیریت مورد» در سطح مدارس و اجرای آزمایشی طرح «نماد» است.
ارسال نظر