در تالیف کتابهای درسی به چهار عنصر مهم توالی، استمرار، وسعت و جامعیت توجه می شود



به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، دومین نشست علمی- تخصصی واحد تحقیق، توسعه و آموزش زبان و ادبیات فارسی با موضوع " رویکرد میان رشته ای در آموزش فارسی " روز دوشنبه اول آذرماه 1395 با حضور بیش از 120 نفر از دبیران و مدرسان تهران در سالن اجتماعات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، برگزار شد.

در این نشست، پس از تلاوت آیات روح بخش کلام الله مجید و سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران، دکتر اکبری عضو هیات علمی گروه ادبیات، ضمن خیر مقدم گویی به شرکت کنندگان، به معرفی موضوع "رویکرد میان رشته ای در آموزش زبان و ادبیات فارسی" پرداختند. 

دکتر اکبری اظهار کرد: رگه ها و ریشه های اندیشه " رویکرد میان رشته ای" در کتاب های تازه نگاشت فارسی دوره ابتدایی تا متوسطه پدیدار است. اساسی ترین بن مایه این تفکر، گشودن عرصه گفت و گو و اندیشیدن است و اصلی ترین موضوع، رویارویی با متن به کمک ابزار دانش است. بنابراین رویکرد حاکم بر برنامه های درسی و تالیف کتاب های درسی، مهارت آموزی از طریق تبیین ارتباط و پیوستگی علوم مختلف است. بنیان نگرش میان رشته ای عبارت است از:  جست و جوی معنا و روابط درونی دانش ها،  پرورش رویکرد گفتمانی، فرصت سازی برای گفت و گوی علوم و حوزه های یادگیری، تلاش برای رسیدن به یکپارچگی، همصدایی و وحدت علوم.

در بخش دوم جناب آقای دکتر فریدون جنیدی سخنرانی خود را اراده نمودند:

وی اظهار کرد: بنده قصد داشتم به دلیل صدای رسا و قد بلند وارد ارتش شوم اما وقتی در دوره سربازی به عنوان معلم ابتدایی یکی از روستاهای خراسان وارد کلاس درس شدم، تغییر موضع داده و عاشقانه تا به امروز به تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم پرداختم. نزدیک به چهل سال است که درباره متون ادبی به ویژه علوم ایرانی دوره های گذشته تحقیق و مطالعه می کنم که حاصل آن در کتابی به نام داستان ایرانی گردآوری شده است. بسیاری از دستاورد های ایرانیان با تغییر در واژگان ، مجددا با نام های برساخته غربی به ایران برگشته که به دلیل آشنا نبودن فرزندان ما تمامی موارد به عنوان علوم غربی قلمداد شده است. در حالی که ایرانیان جامع علوم زمان خود بوده و در تمامی حوزه های یادگیری سرآمد زمان خود بوده اند و این موضوع را می توان با مطالعه علوم مخلف درک کرد. دانشمندان بزرگی چون فارابی ، رازی ، ابن سینا ، خیام، مولوی، خواجه نصیر، ملاصدرا و بسیاری دیگر از جمله افرادی بودند که از طریق ادبیات بر علوم زمان خود مسلط بوده اند. بنابراین وقت آن رسیده است که برای ارتقای فرهنگ دینی و ملی خودمان به موضوع با اهمیت میان رشته ای بودن ادبیات به طور جدی بپردازیم. دکتر جنیدی در ادامه به بیان نکات ارزنده ای درباره ریشه شناسی واژگان فارسی، به تاثیر پذیری دانشمندان ، فلاسفه و محققان جهان از تالیفات علمی و ادبی ایرانیان پرداختند. همچنین مباحثی را درباره مطالعه تطبیقی علوم مختلف از جمله ریاضی ، طب، ادبیات و زبان شناسی و تاثیر متقابل آنها ارائه نمودند. ایشان با عبارت زیر سخنان خود را آغاز و به پایان رساندند: د ریچه های قلب خود را به روی فرزندان و دانش آموزان خود بگشایید که عاشقی رمز معلمی است.

در بخش سوم، با حضور مدیر محترم واحد تحقیق، توسعه و آموزش زبان و ادبیات فارسی دفترتالیف، جناب آقای دکترقاسم پور و چند تن از مولفان کتاب های تازه نگاشت فارسی دهم، آقای دکتر اکبری شلدره و خانم شهناز عبادتی ، جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد.  گفت و گوی این بخش، بر مینای  شیوه ارزشیابی مستمر و پایانی ،  شیوه های تدریس و چگونگی تحلیل متون در سه قلمرو زبانی، ادبی و فکری شکل گرفت.  آقای دکتر قاسم پور ، درباره رویکرد حاکم بر تالیف کتابهای درسی به چهار عنصر مهم اشاره نمودند:  1- توالی 2- استمرار 3- وسعت 4- جامعیت. سپس ضمن استقبال از نظرات و پیشنهادهای سازنده و موثر همکاران، دبیران و مدرسان ارجمند، همه حاضران را برای مشارکت در جلسات اعتباربخشی کتاب های فارسی پایه یازدهم، ترغیب نمودند. همکاران و دبیران علاقه مند می توانند با حضور در نشست های علمی - تخصصی گروه ادبیات فارسی دفتر تالیف در تعیین محتوا و بهبود بخشی به فرآیند گزینش متون موثر واقع شوند. نشست های مذکور در هفته نخست هر ماه با حضور سخنرانان مدعو ، معلمان و گروه مولفان کتابهای درسی برگزار می شود.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA