تاثیر فیلم‌های آموزشی بر یادگیری دانش آموزان ماندگارتر است



به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ در همین زمینه جشنواره بین المللی فیلم رشد به عنوان نخستین جشنواره فیلم در کشور بیش از 50 سال است که برگزار شده و فیلم های آموزشی را مورد داوری قرار می دهد. این جشنواره که نخستین بار در سال 42 آغاز به کار کرد، چندی پیش چهل و ششمین دوره را نیز پشت‌سر گذاشت.

در این جشنواره مازندرانی ها خوش درخشیدند. فیلم مستند آموزشی 50 دقیقه ای «نقش دست» به تهیه کنندگی و کارگردانی فاطمه بابایی و تصویربرداری و تدوین ایمان بای توانست با احراز رتبه سوم، دیپلم افتخار این جشنواره را در بخش فرهنگیان فیلمساز کسب کند. این فیلم به آموزش صنایع دستی به ویژه بافت گلیم و فرش می پردازد که آمیزه ای از مباحث آموزشی و تصاویر زیبا از صحنه های کارگاه بافت فرش و گلیم توسط هنرجویان با لباس های بومی و محلی است.

بابایی که مدیر کانون فرهنگی - تربیتی شهرستان بهشهر است، 24 سال سابقه فرهنگی دارد و از سال ۷۹ در باشگاه رادیو و تلویزیون مرکز صدا و سیمای مازندران رشته فیلمسازی را زیر نظر اساتید مجرب استان تعلیم دیده است. وی تاکنون چند فیلم کوتاه داستانی را نویسندگی و کارگردانی کرده که در سال ۹۴ فیلم داستانی زمزمه محبت در چهل و پنجمین جشنواره فیلم رشد در بخش فرهنگیان فیلمساز توانست موفق به کسب رتبه سوم و دریافت دیپلم افتخار شود. بابایی همچنین در رشته های مختلف هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی و مواردی از این دست کسب تجربه کرده و به شعر و داستان نویسی نیز علاقه مند است.

دیگر افتخارآفرین این جشنواره محمد مقیم پور بیژنی معلم هنرآموز بابلی است که با 28 سال سابقه تدریس دارای مدرک کارشناسی ارشد پژوهش هنر بوده و در چهل و ششمین جشنواره فیلم رشد موفق به کسب رتبه نخست در بخش معلمان فیلمساز و تندیس زرین شد. مستند علمی «ماهیان خاویاری» که با سفارش معاونت ترویج سازمان جهاد کشاورزی و حمایت مالی این نهاد ساخته شد، برای امور آموزشی و ترویجی وزارت جهاد کشاورزی اختصاص یافت. در این مستند مقیم پور به اهمیت صنعت ماهیان خاویاری پرداخته و این صنعت را به عنوان صنعتی که ارزآوری دارد جایگزین نفت معرفی می کند. تکثیر و پرورش ماهی در مراکزی همچون مرکز شهید رجایی ساری، بابلسر، فریدونکنار و جویبار و حتی صید ماهی خاویار در دریا نیز در این فیلم مستند نمایش داده می شود.

مقیم پور در کارنامه خود 2 بار تندیس زرین جشنواره فیلم رشد، تندیس جشنواره بین المللی فیلم کودک، جشنواره منطقه ای سینمای جوان، بهترین فیلمنامه جشنواره بین المللی فیلم های ورزشی، جایزه اول جشنواره ایثار و شرکت در چند جشنواره خارجی را دارد.

آموزش با فیلم های مستند و داستانی

فاطمه بابایی که امسال با فیلم مستند «نقش دست» به موفقیت دست یافت، پیش تر نیز با فیلم «زمزمه محبت» صاحب رتبه شده بود. وی در این باره گفت: فیلم زمزمه محبت فیلم داستانی کوتاه به مدت ۳۷ دقیقه بوده که پیرامون مسائل تربیتی و فداکاری یک معلم ورزش برای یکی از شاگردانش است. ۴ پسر بچه دانش آموز که معلمان مدرسه تحمل شیطنت های آنان را ندارند و مدیر مدرسه با دعوت کردن یک معلم ورزش با تجربه سعی در به راه آوردن آنان دارد. معلم ورزش با شناخت استعدادهای آنان و ترغیب آنها به رعایت قوانین جهت حضور فعال در تیم ورزشی اش از آنها دانش آموزانی سربراه و مورد علاقه اولیا مدرسه می سازد.

این معلم فیلمساز در پاسخ به این پرسش که این فیلم ها چه تأثیری بر مخاطبان دارند؟ اظهار داشت: فیلم زمزمه محبت برای فرهنگیان، دانش آموزان و خانواده ها ساخته شده و تلاش بر این بوده تا با تکیه بر روش های تربیتی نشان دهم که می شود با به بکار گیری روش های درست تربیتی و توجه به استعدادهای کودکان، فرزندانمان را به راه صحیح هدایت کنیم.

بابایی همچنین درباره مستند «نقش دست» یادآور شد: نقش دست از علاقه دیرینه شخصی ام به صنایع دستی به ویژه گلیم شکل گرفت. مدت ها بود که دوست داشتم به فراگیری آن بپردازم. از این رو همیشه در ذهنم دخترکان و بانوان هنرمندی را می دیدم که پای دار قالی مشغول گره زدن و شانه کوبیدن بودند. تا اینکه امسال فرصتی برای خلق نقش دست با همکاری و همراهی دوستانم به دست آمد. حدود دو ماه از نوشتن طرح تا پایان تدوین طول کشید و احساس می کنم آنچه در ذهنم داشتم ساختم که از این بابت خوشحالم.

وی افزود: نقش دست یک فیلم آموزشی است که مخاطب پس از تماشای آن به اطلاعات مفیدی درباره ابزار کار، چگونگی آغاز و ادامه بافت گلیم یا فرش خواهد رسید.

سالها کار در زمینه فرهنگ عامه و کودکان

محمد مقیم پور بیژنی نیز از سال ها سابقه فعالیت در زمینه فرهنگ عامه و کارهای مرتبط با حوزه کودکان گفت: از سال 67 که دوره های سینمایی را دیدم به ساختن فیلم مستند و داستانی روی آوردم. فیلم های ممشو، نی لبک و ددوش از جمله فیلم هایی است که در زمینه فرهنگ عامه ساختم. «ممشو» یک مستند آیینی و «نی لبک» درباره آیین های مردم منطقه لفور سوادکوه ساخته شد. «ددوش» نیز یک فیلم مستند درباره یک فرهنگ خاص در تنکابن بود که مطابق این فرهنگ مردم منطقه برای استفاده از مرتع آیینی ویژه را اجرا می کنند.  

وی درباره کارهای مربوط به حوزه کودکان ابراز داشت: فیلم داستانی «تنبلستان» که بهترین فیلم جشنواره فرهنگیان کشور شد درباره مدرسه ای است که همه دانش آموزان آن تنبل بوده و معلم با نقاشی آنها را به رفتارشان آگاه می سازد. همچنین فیلم «آن مرد رفت» درباره معلمی است که به جبهه رفته و وقتی باز می گردد شیمیایی می شود.  فیلم «نشانی» نیز درباره دختری است که پدر مفقودالاثر دارد و می خواهد عروسی کند و منتظر پدر است.

این معلم فیلمساز با بیان اینکه اغلب فیلمنامه ها را خودم می نویسم، خاطرنشان کرد: درست است که اغلب از بازیگران آماتور استفاده می کنم اما سعی می کنم از آنهایی که کار تئاتر کرده و تا حدی با این حوزه آشنا هستند استفاده کنم. البته مهم تر این است که در خلال کار از آنها بازی گرفته شود.

نقش آموزشی فیلم برای کودکان و نوجوانان

مقیم پور درباره نقش آموزشی فیلم برای کودکان و نوجوانان گفت: ارتباط به سه صورت کلامی، نوشتاری و تصویری است. از این سه نوع ارتباط ماندگارترین و صادق ترین نوع ارتباط تصویری است. برای مثال فیلم محمد رسول الله شاید بهتر از یک کتاب تاریخ اسلام بتواند زندگینامه پیامبر اسلام (ص) را در ذهن یک فرد نهادینه سازد. فیلم های آموزشی نیز باید بتوانند با نوع روایت هنرمندانه خود موضوعات را در ذهن کودکان و نوجوانان حک کنند.

بابایی نیز در این باره اظهار داشت: امروزه روش های آموزشی به سمت  دیداری گرایش یافته و تاثیر هنرهای نمایشی و فیلم بسیار سریعتر و ماندگار تر است. دستگاه های متولی باید با تولید آثار مفید در قالب فیلم های علمی، آموزشی و تربیتی به رویکردی جدید در این عرصه بپردازند. اگر بخواهیم در اوقات آموزشی ساعت ها از کلام برای آموختن دانش آموز استفاده کنیم شاید نتوانیم جذبی سریع و کارا داشته باشبم اما همان موضوع را می توانیم با نمایش یک فیلم کوتاه در ذهن مخاطبانمان با جذابیت وسرعت  بیشتری نهادینه سازبم.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA