به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، سالار قاسمی در گفتوگو با خبرنگار فارس در قزوین با اشاره به فعالیت پژوهشسرای دانشآموزی اظهار داشت: در دنیای امروز، دانایی یکی از محورها و شاخصهای اصلی پیشرفت و تعالی هر جامعه به شمار میرود.
وی پژوهشسراهای دانشآموزی را مکملی برای برنامههای درسی خواند و گفت: پژوهشسراهای دانشآموزی مکملی برای برنامههای درسی به منظور ارتقای سطح علمی و عملی دانشآموزان در زمینه پرورش و شکوفایی استعدادهای بالقوه آنهاست.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین تصریح کرد: پیشرفت علمی بدون تحقیق امکان ندارد و این مکانها و فضاهای تحقیقاتی نقش تعیینکنندهای در رشد خلاقیت و ابتکار دانشآموزان و در نهایت تولید علم و فناوری را دارد.
قاسمی از فعالیت 4 هزار دانشآموز در 13 پژوهشسرای دانشآموزی استان قزوین خبر داد و اضافه کرد: در حال حاضر 13 پژوهشسرای دانشآموزی در این استان فعال است که در مقایسه با سال گذشته، 7 پژوهشسرا به تعداد آنها اضافه شده؛ در گذشته فقط 6 پژوهشسرا در استان قزوین فعال بود.
این مسؤول بیان کرد: چنانچه آموزش و پرورش قصد توسعه فرهنگ پژوهش در مدارس را دارد باید این فرهنگ را در دوره ابتدایی ایجاد کرده و در دورههای تحصیلی بالاتر آن را بسط و گسترش داد.
باید در برنامه درسی جایی برای پژوهش در نظر گرفته شود، نباید تنها بر محفوظات تکیه کرد و باید به فعالیتهای علمی دانشآموزان هم توجه شود.
پژوهشسراهای دانشآموزی محلی برای رشد خلاقیت دانشآموزان است و ایجاد شرایط و امکاناتی که رشد خلاقیتها، ارتقای دانش و توانایی دانشآموزان را به تناسب استعدادهای آنها فراهم کند یکی از اهداف اساسی آموزش و پرورش است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین مطرح کرد: تأسیس و تجهیز پژوهشسراهای دانشآموزی محلی برای رشد خلاقیت دانش آموزان بشمار میرود که در دولت یازدهم، وزارت آموزش و پرورش در سالهای اخیر نسبت به تجهیز و گسترش این فضاهای علمی اقدامات چشمگیری انجام داده است.
ارسال نظر