امکان اجرای مدارس جامع در دوره متوسطه ایران وجود ندارد



به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ علی زرافشان در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران برگزیده فرهنگی که صبح امروز شنبه 20 آذرماه در سالن مجتمع آدینه برگزار شد اظهارکرد: دوره متوسطه از سال 92 که ساختار جدید دوره دوم متوسطه مطرح شد، علیرغم مصوبات جدید در مورد ساختار و هدایت تحصیلی در مورد شاخه ها و رشته های تحصیلی به بررسی فرضیه های ممکن های پرداختیم و پیشنهاد آموزش متوسطه جامع نیز مورد بررسی قرار گرفت. بنابر تحلیل و پژوهش های بین المللی سه ساختار برای آموزش متوسطه امکان پذیر است که ساختار اول کلاسیک است و رونقی در جهان ندارد که مهد آن کشور انگلیس بوده و دو ساختار دیگر مدارس جامع است که در واقع برنامه درسی آنها به صورت عمومی و به جای اینکه شاخه و رشته دانش آموزان را از هم تفکیک کند گرایش تعیین می شود و امروز در دنیا 50 درصد از ساختار دوره متوسطه به صورت مدارس جامع و 50 درصد به صورت ساختار رشته ای است.

وی افزود: در مطالعاتی که در مورد ساختار دوره متوسطه داشتیم از نظر قطب بندی های جغرافیایی و توسعه یافتگی کشورها را مورد بررسی قرار گرفت تا مشخص شود آیا رابطه ای بین تقسیمات وجود دارد یا خیر؟  و از مهمترین مسائلی که به سمت مدارس جامع نرفتیم این بود که در مدارس جامع حدود 170 واحد درسی ارائه می شود که دانش آموز برای فارغ التحصیلی فقط 70 واحد تحصیلی نیاز دارد و انعطافی در ساختار مدارس جامع برای دروس انتخابی وجود دارد و مهمترین عامل اندازه مدرسه است که باید جز مدارس بزرگ باشد و در تقسیم بندی های بین المللی مدارس کشور ما جز مدارس خیلی کوچک هستند و امکان ارائه دروس به صورت انتخابی را نداریم و دلیل اینکه نظام تحصیلی نیمسالی واحدی نتوانست موفقیتی داشته باشد عدم امکان انتخاب دروس توسط دانش آموزان بود و مدرسه برای آنها انتخاب واحد می کرد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: از موارد دیگر می توان به این نکته اشاره کرد که یک بار قبل از انقلاب مدارس جامع در ایران راه اندازی شد که نتوانست تنوع لازم را برای ارائه دروس و تعیین گرایش تحصیلی ارائه کند که پس از اجرا در چند سال اول جمع شدند .

وی خاطرنشان کرد: ما از آموزش و پرورش دنیا غیرمطلع نیستند و ممکن است فرض ها و نظریاتی در مطالعات نظری مثبت باشد اما در حوزه عمل تفاوت هایی وجود دارد و در حوزه اجرا استلزاماتی وجود دارد که در کرسی های نظریه پردازی نمی توان آنها را مطرح کرد. اما در کرسی های استلزامات اجرایی موضوعات بررسی و امکان اجرا و یا عدم اجرای طرح ها بررسی می شوند که بررسی ها و با توجه به استلزامات اجرایی در سیستم آموزش و پرورش ایران نظام رشته ای بهتر پاسخ می دهد.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA