معلمین باید فرهنگ پژوهش را در میان دانش آموزان نهادینه کنند



به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، علیرضا کاظمی در جلسه تقدیر از پژوهشگران برتر آموزش و پرورش استان ضمن بیان این که با وجود تمام چالش های موجود در حوزه پژوهش توانسته ایم موفقیت های چشمگیری در سطح کشوری کسب کنیم و باید برای ادامه این مسیر نقشه راه را با نکته آسیب شناسانه دنبال کنیم.

وی در ادامه به سند چشم انداز توسعه کشور اشاره و اظهار داشت: دست یافتن به جایگاه اول علمی و اقتصادی در منطقه همراه با تولید علم ، تقویت نظام های رتبه بندی و مرجعیت علمی با تاکید بر تولید علم از آموزه های سند چشم انداز بوده و تکالیف تعیین شده برای نظام های تعلیم و تربیت کشور است.

کاظمی اظهار کرد:در برنامه پنجم توسعه نیز جنبش نرم افزاری و تولید علم با تاکید زیادی مطرح شده است که خوشبختانه طبق آمار جهانی تولید علم در کشور ایران از رتبه ۳۲جهان در میان ۱۴۱کشور در سال ۹۵به رتبه ۱۵جهان ارتقاء یافته است.

وی با اشاره به این که علم به معنای پژوهش است و تولید علم مبتنی بر پژوهش صورت می گیرد بیان کرد: به واسطه این جایگاه پایگاه های استنادی علوم و پایگاه نظام برنامه ریزی و ارزیابی دانشگاه های جهان اسلام به کشور ایران واگذار شده است.

وی تصریح کرد: با وجود این جایگاه والای کشور در عرصه جهانی هنوز در حوزه پژوهش در حال دست و پنجه نرم کردن با چالش ها و مشکلات زیادی هستیم و دلیل آن هم عدم تولید علم مفید و کاربردی است.

جریان سازی پژوهش در مدارس صورت گیرد.

وی با اعلام این که پژوهش های صورت گرفته با واقعیت و نیاز جامعه فاصله دارد راه رفع این معضل را تقاضامحور کردن پژوهش ها دانست و افزود: اولین ماموریت نظام تعلیم و تربیت فرهنگ سازی است و آموزگاران باید فرهنگ پژوهش را در میان دانش آموزان و خانواده آنان جریان دهند.

کاظمی با اشاره به این که باید در مدارس جریان سازی پژوهشی صورت گیرد گفت: برای این منظور نیازمند به شبکه ای از فعالیت های متفاوت و به هم پیوسته هستیم که مرکز ثقل آن بایستی توسط پژوهش سراها کنترل شود.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA