به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پپوهش و برنامه ریزی آموزشی، فریبا کیا معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی در گفتوگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس،اظهار داشت: این طور نیست که بگوییم هیچ دانشآموزی اصلاً به کتاب کمک درسی نیاز ندارد؛ چرا که کتابهای درسی برای همه دانشآموزان به طور واحد تولید و انتشار پیدا میکند.
وی ادامه داد: دانشآموزان توان ذهنی متفاوتی دارند و اینکه معلمان برای همه دانشآموزان نسخه درسی واحدی بپیچنند، کار درستی نیست، بلکه معلم ابتدا باید کتاب درسی را برای دانشآموزان تفهیم کند.
معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی افزود: ممکن است تعدادی از دانشآموزان نیاز به تمرین بیشتری داشته باشند و یا دانشآموزی باشد که نیازمند باشد که مطالب پیچیده درسی برای وی بهتر بازگو شود و این در ساعت کلاس درس مقدور نباشد.
کیا یادآور شد: بر اساس ماده 15 آییننامه اجرایی مدارس که معلم موظّف است در صورت احساس نیاز، سایر منابع آموزشی مانند فیلم، مجله و یا نرمافزار به دانشآموزان توصیه کند، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تأکید دارد که منابع استاندارد کمک آموزشی در اختیار دانشآموزان قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: به معاونت پرورشی و فرهنگی نیز اعلام میشود که در تجهیز کتابخانه مدارس از کتابهای کمک درسی مناسب استفاده کنند و در این شرایط دانشآموزانی که توانایی تهیه کتابهای کمک درسی را ندارند در صورت تمایل میتوانند به کتابخانه مدارس مراجعه و از این کتابها استفاده کنند.
کیا تصریح کرد: باید فرهنگسازی لازم در خصوص استفاده از کتابهای کمک درسی انجام شود تا معلمان اولیای دانشآموزان به سمت کتابهای کمک درسی استاندارد بروند؛البته بحث کنکور و تبعات زیاد آن خانوادهها را تحت تأثیر قرار داده است و تبلیغات این کتابها در پربینندهترین ساعات از صدا و سیما پخش میشود و مردم نیز احساس میکنند که هرچه از رسانه ملی پخش میشود، صحیح است.
وی اضافه کرد: در صورتی که در ماده 7 مصوبه 828 شورای عالی آموزش و پرورش بیان میشود که همه دستگاههای فرهنگی برای تحقق این ماده مؤظف هستند که فرهنگسازی لازم را انجام دهند.
معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی با اشاره به ضرورت استاندارد سازی کتابهای کمک درسی، یادآور شد: ساماندهی منابع آموزشی در گذشته مطلوب نبود اما کتابی که قصد دارد وارد مدرسه شود باید از فیلترهایی عبور کند که بحث ساماندهی این کتابها مطرح شد تا کتابهای مناسب تولید و توزیع شود.
کیا در خصوص «عدم وجود هماهنگی بین آموزش و پرورش و صدا و سیما در تبلیغ کتابهای کمک درسی»، عنوان کرد: باید بخشهای نظارتی در این خصوص درست عمل کنند؛البته در چندین جلسه در شورای نظارت این موضوع مطرح شد.
وی در خصوص «آمار تولید کتابهای کمک درسی و سود حاصل از تبلیغ این کتابها»، افزود: باید آمار آن را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کنید؛چرا که همه کتابهای چاپی خود را برای ما ارسال نمیکند؛ ضمن اینکه امسال بیش از 700 ناشر با دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی تعامل داشتهاند و آنها پذیرفتهاند که چنین سامانهای وجود داشته باشد تا آثار خود را برای ما ارسال کنند.
معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی خاطرنشان کرد: از مجموع کتابهایی که برای ما ارسال میشود،کمتر از 30 درصد آنها کتابهای کمک درسی است و بقیه کتابها داستانی، ادبی،شعر و قصه است.
ارسال نظر