پاسخ سازمان پژوهش به خبر گزاری فارس



به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حسین طلایی زواره طی نامه ای به خبر منتشر شده درخبرگزاری فارس تحت عنوان «اعتراض به تبلیغات در کتاب درسی» که روزنامه جام جم نیز آن را منعکس نموده است پاسخ داد.

در این نامه آمده است: 

بسم الله الرحمن الرحیم

به خبرگزاری فارس

از سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی

سلام علیکم؛                     

با اهداء سلام و تحیات وافر ضمن تشکر از حساسیت و دغدغه مندی آن خبرگزاری وزین در درج خبری با عنوان " اعتراض به تبلیغات در کتب درسی " درمورخ 30 آذرماه 1395،  موارد ذیل به استحضار می رسد.

امید است؛ نسبت به درج جوابیه سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیز وفق قانون مطبوعات با همان فونت و در همان صفحه اقدام گردد.

        پیرو درج خبر در خصوص استفاده از نرم افزار همکاران سیستم در کتاب درسی حسابداری  موارد ذیل را به استحضار می رساند :

الف ) ضرورت معرفی نرم افزار در کتاب درسی

از آن جا که در سند تحول بنیادین و برنامه درسی آموزش و پرورش احراز شایستگی های فنی و غیرفنی ، با تلفیق دانش و مهارت در دنیای کار تأکید گردیده  درتدوین  برنامه درسی فنی و حرفه ای نیز به تناسب رشته های مصوب  شش کارگاه مهارت فنی  پیش بینی شد تا تو سعه مهارت های دانش آموزان را در بر گیرد . از این رو شورا های برنامه ریزی درسی رشته های فنی وحرفه ای با استفاده از فرا تحلیل   پژوهش های انجام شده ،نیازسنجی حرفه و شغل را با استفاده از نظرات خبرگان  در محدوده مشاغل وحرف با استفاده از اسناد موجود ملی وبین المللی  بازارکار آینده استخراج نمودند.وپس از طی فرایند مدل مفهومی چارچوب راهنمای برنامه درسی رشته شامل سامان دهی محتوا ،آموزش پودمان  استاندارد تجهیزات  والزامات اجرا و...برای هر درس مشخص شد.

   در رشته حسابداری باتوجه به دنیای کارپیرامون و  تغییرات تکنولوژی در حوزه نرم افزار ، توان و مهارت استفاده از نرم افزار تخصصی ، برای شایستگی فنی هنرجویان بعنوان یک الزام تشخیص داده شد . به طوری که حسابداری که قادر به بهره گیری از سیستم نرم افزاری رایانه ای نباشد عملاً  نمی تواند از یافته های خود در بازار کار استفاده نماید .

در  تدوین و تألیف کتاب درسی درشته حسابداری دوره دوم متوسطه  ، تلفیق مهارت های پایه در بستر نرم افزاری  بعنوان یکی از اصول قرار گرفت تا یکی از اهداف اسناد تحولی مبنی بر حداقل یک مهارت مفید برای تامین معاش حلال ،تامین گردد.

ب  ) تدوین معیار های انتخاب نرم افزار

در شورای برنامه ریزی برنامه درسی ملاک ها با رویکرد اصلاح محتوای آموزشی از حافظه مداری به صورت مهارت آموزی نیازمند انتخاب یک نرم افزار بود که بتواند اهداف رفتاری دوره آموزشی را پوشش دهد بدین منظور ابتدا شاخص های   انتخاب نرم افزار با حضور صاحب نظر به شرح زیر تدوین نمود  :

1 ـ قابلیت انجام تمامی محتوای آموزش برنامه درسی رشته حسابداری هنرستانی

2ـ قابلیت انعطاف نرم افزار با سیستم آموزشی و بازار کار دروس حسابداری هنرستان ها

3ـ جامعیت عملکرد نرم افزار و فراگیری آن تا موجب سهولت کار برای هنرجویان  گردد.(User Friendly  بودن نرم افزار )

4ـ قابلیت تطبیق نرم افزار با نرم افزارهایی که در بازار کار موجود است .

5ـ استقبال مؤسسات سراسر کشور و مشاغل از نرم افزار مزبور جهت تأمین بازار کار هنرجویان

6ـ پشتیبانی فروشنده نرم افزار مالی تحت شبکه به صورت سرویس دهنده ( فروشنده ) و سرویس گیرنده ( کاربران ) جهت تسهیل امر آموزش  در کارگاه های هنرستانی

7ـ توانایی پشتیبانی و آموزش کار با نرم افزار جهت هنرآموزان سراسر کشور (کاربران ) به کمک نمایندگی های سراسر کشور

8ـ توانایی آموزش کار با نرم افزار تحت شبکه اینترنت ( E-Learning )جهت باز آموزش هنر آموزان و هنرجویان

9ـ انجام خدمات پشتیبانی گسترده در سراسر کشور به صورت حضوری و آنلاین  یعنی رفع ایرادهای نرم افزاری به صورت ارسال فایل به مرکز و دریافت فایل به مرکز ودریافت فایل و نصب فایل اصلاح شده ( به صورت الکترونیکی یا ایمیل در حداقل زمان ممکن )

10ـ توان پاسخگویی سوالات کاربران در حین کار با نرم افزار به صورت آنلاین یعنی آموزش از راه دور در صورت لزوم و یا درخواست کاربران مجاز در کوتاه ترین زمان

ج ) نحوه انتخاب نرم افزار

با توجه به معیارها و شاخص های انتخاب شورای برنامه ریزی درسی چگونگی انتخاب نرم افزار را به شرح زیر مورد توجه قرار داد :

 1ـ بررسی میدانی از شرکت ها و نهادهای اقتصادی کشور

2ـ بررسی به کمک دبیرخانه کشوری رشته حسابداری

3ـ تبادل نظر با خبرگان دنیای کار به کمک اعضای کمیسیون تخصصی

4ـ بررسی از طریق دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور

5 ـ مطابقت با استانداردهای بین المللی

6ـ جامعیت و خدمات پشتیبانی نرم افزار توسط شرکت مربوطه

7ـ امکان آموزش سریع و خدمات ویژه به کمک حضور نمایندگان انحصاری در استان ها

طبق بررسی های انجام شده توسط شورا نرم افزارهای شرکت همکاران سیستم کلیه معیارهای مندرج در بند الف را دارا بوده و تجربه آموزش کارگاهی  در برخی هنرستان های استان یزد  نیز مؤید این انتخاب می باشد لذا پیشنهاد می گردد جهت آموزش بهینة کارگاهی دروس حسابداری د)بسته نرم افزاری شرکت همکاران سیستم را شامل :

  • نرم افزار مالی سپیدار سیستم
  • نرم افزار مالی حقوق و دستمزد
  • نرم افزار حسابداری مالی
  • نرم افزار خزانه داری ( وجوه نقد و اسناد تجاری )
  • نرم افزار فروش
  • نرم افزار  خرید
  • نرم افزار انبار
  • نرم افزار حسابداری بهای تمام شده
  • نرم افزار دارایی ثابت
  • نرم افزار اموال
  • نرم افزار اسناد انتظامی
  • نرم افزار تنخواه گردان پرداخت
  • نرم افزار مغایرت بانکی

با تغییراتی که در ذیل پیشنهاد می گردد تهیه فرمایید

  • تغییرات لازم جهت آموزش کارگاهی نرم افزارهای حسابداری
  • قابلیت تعریف دفاتر حسابداری شرک های مستقل به تعداد نامحدود در هر نرم افزار خریداری شده
  • تعریف حساب های پیش فرض متناسب با محتوای دروس هنرستان و افزودن سرفصل حساب در صورت لزوم توسط کاربر
  • عدم محدودیت درسال مالی تعداد سند حسابداری صادر شده
  • ارایه کلیه امکانات و قابلیت های موجوددر نرم افزارهای مشتریان تجاری در نرم افزار تهیه شده برای آموزش و پرورش
  • ضمن ارائه کلیه امکانات و قابلیت های موجود در نرم افزار ارائه شده ، این نرم افزار حداکثر تشابه با نرم افزار کاربردی در بازار اشتغال را داشته باشد .

پس از آن که شرکت پذیرش تغییرات درخواستی دفتر تألیف را متعهد گردید بخش کار با نرم افزار در کتاب منظور گردید .

انعقاد توافق نامه با شرکت همکاران سیستم

سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با عنایت به وظیفه قانونی در استاندارد سازی وسایل آموزشی مصوبه شماره 828 شورای عالی آموزش و پرورش از جمله حمایت از تولید مواد و رسانه های آموزشی استاندارد از طریق معرفی آن ها در کتب درسی ( بند 3 ماده 5 و6 ) و همچنین مطابق ماده 8 قانون حمایت از حقوق مؤلفان، مصنفان و هنرمندان مصوب 1348 و ماده 5 قانون ترجمه و تکثیر کتب و نشریات سال 1352 که متضمن استثنای (استفاده آموزشی) می باشد، سازمان می تواند آثار و نرم افزار دیگران را در کتاب های درسی خود مورد استفاده آموزشی قرار دهد .

 

سیدحسین طلائی

معاون توسعه منابع و پشتیبانی

 

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA