عقلانیت، هسته مرکزی تفکر برنامه درسی است



به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نقل از اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان، حجت الاسلام دکترمحی الدین بهرام محمدیان در گردهمایی مدیران مدارس نواحی یک و دو کرمان و مناطق چترود و ماهان خاطر نشان کرد: فطرت مشترک همه انسان ها و ممیز انسان از حیوانات  می باشد و هدف آموزش و پرورش نیز شکوفایی فطرت دانش آموزان  در راستای رسیدن به حیات طیبه است.

وی از تفکر، ایمان، علم، اخلاق و ارتباط با خدا به عنوان  پنج عنصر فطری انسان ها نام برد و بیان داشت: هسته مرکزی تفکر برنامه درسی عقلانیت است که دور آن ایمان به خداست، زیرا اگر امر عقلایی همراه با ایمان و قدسیت نباشد، دفاع از آن معنایی نداشته و عملی نمی شود.

محمدیان با بیان اینکه خداوند انسان را کنجکاو و پرسشگر آفریده است تاکید کرد: در مدارس چیستی، چرایی و چگونگی را به دانش آموزان یاد دهیم و حس پرسشگری آنها را سرکوب نکنیم .

معاون وزیر آموزش و پرورش ضمن سخنانی اظهار داشت: با توجه به اینکه آموزش و پرورش ما در  سال های اخیر فلسفه، چیستی و چرایی نداشت و مبتنی بر یک نظریه بومی و اسلامی نبود تحول در آموزش و پرورش ضرورتی انکار ناپذیر بود.

حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان افزود: از آنجا که ما دارای فرهنگی غنی هستیم، باید آموزش و پرورش کشور ما مبتنی بر فلسفه خودی و نظریه اسلامی تعلیم و تربیت طراحی می شد و هویت ایرانی اسلامی بر آن حاکم می شد.

وی عنوان کرد: در بازنگری تحول در آموزش و پرورش رسیدن انسان به خود مدیریتی که حیات طیبه جلوه گر آن است، مهمترین  هدف تعلیم و تربیت طبق نظریه اسلامی است.

محمدیان خاطر نشان کرد: در آموزش و پرورش ایرانی اسلامی دنبال رسیدن دانش آموزان به حیات طیبه هستیم و این تفاوت نظام تعلیم و تربیت اسلامی با سایر نظام های آموزشی دیگر است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: برنامه درسی کشور ما در یازده حوزه یادگیری تفکر، قرآن و معارف اسلامی، ریاضیات، علوم تجربی، زبان و ادبیات فارسی، علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، فرهنگ و هنر، بهداشت، سلامت و تربیت بدنی، کار و فناوری، اداب و مهارت های زندگی و آموزش زبان های خارجی طراحی شده است.

محی الدین بهرام محمدیان به نقش موثر معلم در فرایند تعلیم و تربیت اشاره کرد و افزود: بر اساس سند تحول بنیادین و برنامه درس ملی معلم تنها انتقال دهنده پیام نیست، بلکه الگو ومربی است و معلم باید در این فرایند راهنما باشد و روش های دستیابی به اهداف آموزشی و پرورشی را به دانش آموزان یاد دهد.

وی گفت: باتوجه به شرایط و فرهنگ های مختلف استان ها و مناطق کشور آموزش و طراحی محتوای 20 درصد بعضی از کتاب های درسی به  مدیران مدارس واگذار شده است تا بر اساس شرایط مناطق خود آن را طراحی و آموزش دهند.

محمدیان از  اجرای طرح  برنامه ویژه مدرسه  به میزان 100 ساعت در طول یک سال   تحصیلی خبر داد و گفت: مدیران مدارس با همکاری معلمان اولیا می توانند این برنامه را به دلخواه طراحی و در مدارس اجرا کنند.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA