برنامه درسی باید مولفه های آموزش عمومی و حرفه ای را در بر داشته باشد



به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ احد نویدی روز دوشنبه 20 دی ماه در نشست تخصصی آموزش فنی و حرفه ای که به همت پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در محل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد، با اشاره به تغییر نظام  آموزشی در طی سالهای اخیر گفت: در طول 50 سال گذشته نظام آموزشی سه بار تغییر کرد(سالهای 1345،1372 و 1390) و چرایی تغییر نظام در هر سه مورد "انحراف نظام آموزشی از تربیت نیروی انسانی آشنا با محیط کار و جهت گیری صرف به سوی دانشگاه " اعلام شده است. هدف اصلی این تغییر نظام تلفیق کار و آموزش و همراه کردن آموزش عملی و نظری و در نهایت سوق دادن دانش آموزان به سوی بازار کار بوده است.

وی افزود: آموزش یک مهارت/ شایستگی فنی و حرفه ای به دانش آموزان شاخه نظری به عنوان یک خط مشی در نظام ملی آموزش و پرورش تلقی می شود که این سیاست به سه دلیل اتخاذ شده است:1.الزام اسناد بالادستی 2. بدیلی برای مدیریت گرایش ها و کمک به هدایت تحصیلی و 3. راهی برای حرفه ای سازی آموزش متوسطه و پیوند آن به اصلاح کل نظام آموزش و پرورش.

آموزش پیش حرفه ای

مدیرگروه آموزش فنی و حرفه ای پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به هدف کسب آمادگی کلی برای اشتغال که بر اساس آن در برنامه مدارس متوسطه دروس عملی گنجاننده می شود گفت: اینجا مفهوم آموزش پیش حرفه ای معنا پیدا می کند. با توجه به مفهوم حرفه ای سازی، رویکرد سنتی این است که برنامه درسی طوری اصلاح شود که مولفه های آموزش عمومی و حرفه ای هر دو را در بر داشته باشد. در نتیجه آموزش حرفه ای شده می تواند به عنوان آموزش پیش حرفه ای دیده شود که مفروضه آن انتقال مستقیم به بازار کار نیست بلکه هدف آن آماده کردن دانش آموزان برای آموزش حرفه ای فشرده در مرحله بعد است.

نویدی خاطرنشان کرد: صداهایی حاوی این استدلال شنیده می شود که آموزش مهارتهای حرفه ای در مدارس متوسطه در دام همان چالش هایی می افتد که موسسات آموزش فنی و حرفه ای رسمی با آن مواجه هستند. یعنی فقدان منابع مالی کافی، کمبود تربیت معلم حرفه ای متخصص و روش های سنجش ممکن است دوره های آموزش حرفه ای را به سطح آموزش نظری تنزل دهد.

وی در پایان تاکید کرد: ما به عنوان گروه پژوهشی به دنبال روزنه ای هستیم که آموزش مهارت به صورت تدریجی شروع شود. ما می توانیم از سه درصد دانش آموزان شروع کنیم و روزنه هایی باز کنیم سپس کار را ارزشیابی کنیم و آنرا گسترش دهیم. آموزش های فنی و حرفه ای باید جاذبه داشته باشد تا تقاضای اجتماعی آغاز شود.

نشست تخصصی گروه آموزش فنی و حرفه ای روز 20 دی ماه 95 به همت پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با حضور کارشناسان فنی و حرفه ای و کار و دانش وزارت آموزش و پرورش و پژوهشگران این حوزه در محل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA