نسبت بین رویکرد فطرت گرایی توحیدی و تلقی از دانش‌آموزان در برنامه درسی ملی بررسی شد



به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، سید نصرت الله فاضلی با اشاره به برگزاری نشست علمی، افزود: در این نشست که روز چهارشنبه 29 دی ماه 95 در سازمان پژوهش با حضور نمایندگان دفاتر تألیف و اعضای هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزار شد. ابتدا آقای دکتر علی عسگری عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی پیرامون دیدگاه مختلف برنامه درسی از جمله رفتاری و شناختی و تأثیر آن در نگاه به دانش‌آموز پرداختند و یاد متفکر بزرگ دکتر علی شریعتمداری و زحماتی را که برای تعلیم و تربیت کشیدند یادآور شدند و به دنبال آن آقای دکتر معافی طرز تلقی دانش‌آموزان در نظریه‌های مختلف برنامه درسی را ارائه کردند و آنگاه هر یک از اعضا به اظهار نظر پرداختند که سرفصل آن عبارتند از:

  1. نسبت رویکرد فطرت گرایی توحید در برنامه درسی ملی با رویکرد هر یک از حوزه های تربیت و یادگیری
  2. فطرت قابلیتی است که نوع آن با قابلیت های سایر موجودات متفاوت است.
  3.  در این رویکرد به جای تمرکز بر محتوا و موضوع یا دیسیپلین محوری و یا سازگاری اجتماعی بر دانش‌آموز تأکید می‌شود.
  4. تمایز این رویکرد با رویکردهای انسان‌گرا و ماوراء خود در قابلیت و استعداد توحیدی است که هر دانش‌آموزی آن را دارد.
  5.  قابلیت فطرت بیانگر آن است که دانش‌آموز باید در فرآیند یاددهی یادگیری فعال باشد تا قابلیت آن به فعلیت برسد.
  6. فرآیند فعلیت دانش‌آموز از مواجه با مسئله، شناخت مسئله و تصدیق به فائده مسئله و اراده و عزم در حل آن حاصل می‌شود. 
امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA