به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، سید نصرت الله فاضلی با اشاره به برگزاری نشست علمی، افزود: در این نشست که روز چهارشنبه 29 دی ماه 95 در سازمان پژوهش با حضور نمایندگان دفاتر تألیف و اعضای هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزار شد. ابتدا آقای دکتر علی عسگری عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی پیرامون دیدگاه مختلف برنامه درسی از جمله رفتاری و شناختی و تأثیر آن در نگاه به دانشآموز پرداختند و یاد متفکر بزرگ دکتر علی شریعتمداری و زحماتی را که برای تعلیم و تربیت کشیدند یادآور شدند و به دنبال آن آقای دکتر معافی طرز تلقی دانشآموزان در نظریههای مختلف برنامه درسی را ارائه کردند و آنگاه هر یک از اعضا به اظهار نظر پرداختند که سرفصل آن عبارتند از:
- نسبت رویکرد فطرت گرایی توحید در برنامه درسی ملی با رویکرد هر یک از حوزه های تربیت و یادگیری
- فطرت قابلیتی است که نوع آن با قابلیت های سایر موجودات متفاوت است.
- در این رویکرد به جای تمرکز بر محتوا و موضوع یا دیسیپلین محوری و یا سازگاری اجتماعی بر دانشآموز تأکید میشود.
- تمایز این رویکرد با رویکردهای انسانگرا و ماوراء خود در قابلیت و استعداد توحیدی است که هر دانشآموزی آن را دارد.
- قابلیت فطرت بیانگر آن است که دانشآموز باید در فرآیند یاددهی یادگیری فعال باشد تا قابلیت آن به فعلیت برسد.
- فرآیند فعلیت دانشآموز از مواجه با مسئله، شناخت مسئله و تصدیق به فائده مسئله و اراده و عزم در حل آن حاصل میشود.
ارسال نظر