کارگاه آموزشی« الگوی فعالیت مغز در آموزش و پرورش» برگزار شد



به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، در این کارگاه دکتر حمیدی عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به نظریه های مختلف در این زمینه اظهار کرد: مطالعات محققان دانشگاه ییل آمریکا نشان می‌دهد، الگوی فعالیت مغز و چگونگی اتصال بخش‌های مختلف آن در هر فرد با دیگری متفاوت است و نمی‌توان دو فرد را پیدا کرد که مغزشان کاملاً با یکدیگر مشابه باشد.

وی افزود: در این تحقیقات از تصویربرداری fMRI استفاده‌شده است و نتایج آن نشان می‌دهد، الگوی عملکرد مغز هر داوطلب با دیگری متفاوت است. محققان بر این تفاوت نام «اثرانگشت شناختی» گذاشته‌اند.

این در حالی است که آنان تا امروز بر این باور بوده‌اند که ساختار مغز افراد بدون در نظر گرفتن بهره هوشی و یک بیماری خاص مشابه است و محققان معتقدند که این تفاوت می‌تواند به آنها در پیش‌بینی بیماری‌های مغز و اعصاب کمک کند.

این مطالعه برای اولین بار الگوهای متفاوت مغز را مشخص می‌کند. گفتنی است یکی دیگر از دستاوردهای این تحقیق، سنجش دقیق هوش افراد با استفاده از اف‌ام‌آر‌آی بوده است. در این تحقیق محققان دریافته‌اند هرچه نواحی خاصی از مغز بیشتر با یکدیگر در ارتباط باشند، احتمال اینکه فرد با سرعت بیشتری اطلاعات را پردازش و استنتاج کند بیشتر است.

دانشمندان این ارتباطات مغزی منحصربه‌فرد را به اثرانگشت تشبیه کرده‌ و تذکر داده‌اند که این شبکه‌ها، هویت افراد را در بسیاری از موارد با دقت نسبتاً کاملی شناسایی می‌کنند. این نقشه‌های ارتباطات ذهنی ممکن است در آینده برای پیش‌بینی رفتار و یا برنامه‌های آموزش، پرورش و بهداشت مناسب برای هر فرد به کار گرفته شود.

منبع به صورت فایل PDF ضمیمه قابل مشاهده است.

امتیازی داده نشده
ضمیمه(پیوست): 

ارسال نظر

Image CAPTCHA