به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، فریبا کیا معاون دفتر انتشارت و تکنولوژی آموزشی در نشست هم اندیشی ارزیابان کتاب های آموزشی و تربیتی دوره های اول و دوم متوسطه که هم اکنون در سالن اجتماعات سازمان پژوهش در حال برگزاری است، ضمن خوشامدگویی به حاضران با اشاره به مصوبه 828 شورای عالی آموزش و پرورش، اظهار کرد: برابر این مصوبه تنها کتابهایی می توانند به مدرسه راه یابند که مجوز ساماندهی کتاب های آموزشی را کسب کرده اند.
وی افزود: گرچه در این راه قدم های کوچکی برداشته شده ولی بحمدالله آثار مثبتی در پی داشته و مورد توجه خانواده ها و افکار عمومی جامعه قرار گرفته است که یکی از آثار آن، حرکت مولفین و ناشران به سمت تولیدات با کیفیت و استاندارد می باشد.
کیا ادامه داد: چند سال پیش زمانی که بحث ساماندهی به اوضاع نابسامان نشر آموزشی مطرح شد، همسویی ناشران با استانداردهای اعلام شده بسیار کند بود به طوری که در سال 79 تنها 18 درصد کتابها موفق به کسب حداقل امتیازات لازم برای اخذ تأییدیه آموزش و پرورش شدند و 82 درصد آنها رد شد، اما امسال حدود 60 درصد کتابها مورد تأیید قرار گرفتند؛ این موضوع جز به مفهوم موفقیت در همراه کردن ناشران آموزشی نمیتواند باشد.
وی با بیان اینکه هرسال بیش از 5000 جلد کتاب آموزشی، تربیتی از ناشران و مولفین به دبیرخانه ساماندهی ارسال می شود، افزود: پس از ارزیابی، هریک از آثار که حداقل 60 درصد امتیاز لازم را کسب نماید، در فهرست آثار برگزیده قرار خواهد گرفت و کتاب های برگزیده سطح بندی و به تناسب سن و پایه تحصیلی پشت جلد کتاب های درسی معرفی می شود.
معاون دفترانتشارت و تکنولوژی آموزشی افزود: یکی از فواید این اقدام آنست که با توجه به داوری های چند مرحله ای و گزینش کتاب ها بر اساس استانداردهای تعیین شده معلمین و خانواده های محترم با خیالی آسوده می توانند مطالعه اینگونه کتابها را به دانش آموزان توصیه نمایند.
چند سال است که کتابچه استاندارهای لازم برای کتاب کمک آموزشی توسط متخصصین با تجربه و توانمند تهیه شده و تمهیداتی اندیشیده شده تا در جهت اطلاع رسانی هرچه بهتر ناشران و مولفین، شاخص های تدوین شده روی سایت دفتر به نشانی زیرقرارگیرد.
در ادامه نشست با تشکیل 5 کارگروه زبان انگلیسی، زبان و ادبیات فارسی، معارف اسلامی، علوم پایه و ریاضی با هدف بررسی مسائل موجود در ارزیابی کتب دوره متوسطه اول و دوم(ویژگیها، مسائل، منابع، اعتبار علمی و...) بایدها و نباید ها به کار خود ادامه داد.
ارسال نظر