در آموزش‌های قرآنی به دنبال رشد معنوی دانش آموز هستیم



به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، نشست هم اندیشی «فناوری‌های نوین در آموزش قرآن کریم با تمرکز بر حوزه کودک و نوجوان»روز دوشنبه 23 اسفند ماه به همت مرکز رشد فناوری‌ها و هنر قرآنی در سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد. 

دراین هم اندیشی دکترمهدی فیض با تأکید بر اینکه در آموزش‌های قرآنی به دنبال یک هدف هستیم و آن رشد است، افزود: ما می‌خواهیم افرادی را تربیت کنیم که اگر قاری قرآن هم می‌شوند به معنای واقعی در زندگیشان رشد داشته باشند. اینکه فردی اکنون 10 خط قرآن حفظ است سال بعد 100 سطر رشد نیست.

وی با تأکید بر اینکه باید آسیب‌شناسی شود که چرا با این همه برنامه و کار فرهنگی رشد و ارتقای فرهنگی در افراد رخ نمی‌دهد، گفت: اگر نسبت بگیریم که افرادی که قبل از انقلاب با بودجه محدود خود کار فرهنگی می‌کردند کارشان چه راندمانی داشت و اکنون با بودجه‌های صرف شده کارهای فرهنگی چه راندمانی دارد، می‌فهمیم که مشکل بودجه نیست.

مسجد را هر کسی و هر پولی نمی‌تواند آباد کند

معاون فرهنگی اسبق جهاددانشگاهی با اشاره به آیه 18 سوره توبه که می‌فرماید: «إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلَّا اللَّهَ فَعَسَى أُولَئِکَ أَنْ یَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِینَ؛ مساجد خدا را تنها کسانى آباد مى‌کنند که به خدا و روز بازپسین ایمان آورده و نماز برپا داشته و زکات داده و جز از خدا نترسیده‏‌اند، پس امید است که اینان از راه‏یافتگان باشند» گفت: مسجد را هر کسی و هر پولی نمی‌تواند آباد کند و خداوند فقط اعمال را از متقین قبول می‌کند.

آدم بی‌تقوا اگر قرآنی را منتشر کند این قرآن کسی را هدایت نخواهد کرد

فیض ادامه داد: آدم بی‌تقوا اگر قرآنی را منتشر کند این قرآن کسی را هدایت نخواهدکرد. با چاپ قرآن و تولید نرم‌افزار هم به تنهایی اثر رشد و هدایتی اتفاق نمی‌افتد. همه این‌ها از جنس صفر «عدد 0» هستند و باید یکی «عدد 1» کنار آنها بیاید تا اثر بخش شوند و آن عدد یک، یک انسان صاحب نَفَس است که اگر کنار ابزار نباشد رشد و هدایت اتفاق نخواهد افتاد.

وی تأکید کرد: تا انسان در کنار نرم‌افزار نباشد، آموزش‌های ارائه شده توسط نرم‌افزار تأثیر نخواهد داشت. باید یک مربی قرآن در کنار نرم‌افزار حفظ قرآن باشد تا فرد را راهنمایی و بر وی تأثیرگذار باشد.

فیض در پایان گفت: در تولید محتواهای تکنولوژی محور باید تجدید نظر شود و فناوری‌‌هایی تولید شوند که همه جنبه کمک آموزشی داشته باشند.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA