به گزارش خبرنگار آموزش ایرنا حاضردر مسجد امام صادق (ع) محل برگزاری این آیین، برگزیدگان نهایی جشنواره در دو بخش دانش آموزی و بزرگسالان عصر روز دوشنبه 4 اردیبهشت ماه 96 در سالن اجتماعات کوثر میدان فلسطین معرفی شدند و همچنین از آفرینندگان برخی از دیگر آثار نیز تقدیر شد.
رییس سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در این مراسم با بیان اینکه تنها راه نجات، تمسک به قرآن است، گفت: قرآن باید مبنای تمامی برنامه ریزی های ما باشد.
حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان افزود: درکشور و در سطح آموزش و پرورش در زمینه قرآن کارهای بسیاری انجام شده است، اما با توجه به عظمت قرآن وجمعیت عظیم علاقه مندان، باز جای کار فراوانی وجود دارد.
وی یکی از ابعاد مهجوریت قرآن را آن دانست که در آموزش دانش آموزان در دوره های مختلف تحصیلی از ابتدایی تا پایان متوسطه، به ترتیب، روخوانی، روانخوانی، آموزش مفاهیم و معارف قرآنی تثبیت و نهادینه نشده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید براین که نباید کار قرآن را با دنیا معامله کنیم، تصریح کرد: در هر عرصه ای، امکان این معامله وجود داشته باشد؛در زمینه کار و تلاش برای آموزش مفاهیم قرآن نباید آن را با کار دنیا معامله کنیم.
محمدیان تاکید کرد: آموزش وپرورش به عنوان یک نهاد در امر آموزش و ترویج مفاهیم قرآنی، با شناسایی، معرفی و حمایت از کتاب های خوب و معرفی آن به مخاطبان، وظیفه پشتیبانی خود را انجام می دهد.
* قرآن باید محور همه فعالیت های آموزشی باشد
معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش گفت: قرآن کریم به همراه معارف اسلامی والهی باید ملاک و مبنای برنامه های آموزشی قرار گیرد.
مهدی فیض افزود: وقت دانش آموزان را نباید با محفوظات پر کنیم زیرا این کار امکان تتبع، تفکر و تحقیق را در همه عرصه ها از آنها می گیرد.
وی با اشاره به این که در محاسبه و تعیین جدول ساعات درسی دانش آموزان به سختی از زمان ساعات یک درس کم می کنند، ولی تا سر حد امکان، ساعات برنامه آموزش قرآن ومعارف کاهش می یابد، یادآور شد: در روایات و احادیث می بینیم که ائمه اطهار علیهم السلام بر آموزش افراد بر مبنای آموزش قرآن تاکید دارند و تجوید و روخوانی و روانخوانی را مقدمه ای برای فهم محتوای آن دانسته اند.
* آثار برگزیده در بخش بزرگسالان:
- حمید محمدی برای کتاب 'درسنامه ترجمه و تفسیر قرآن کریم؛فهم زبان قرآن'، ناشر: دارالعلم
- حسین صدیقی برای کتاب'درسنامه ترجمه و تفسیر قرآن کریم؛فهم زبان قرآن'، ناشر: دارالعلم
- سیف الدین رحیم پور برای کتاب 'درسنامه ترجمه و تفسیر قرآن کریم؛فهم زبان قرآن'، ناشر: دارالعلم
- علیرضا محمدی فرد برای کتاب 'درسنامه ترجمه و تفسیر قرآن کریم؛ فهم زبان قرآن'، ناشر: دارالعلم
- سید احمد فقیهی برای کتاب 'روشهای تربیت اخلاقی در المیزان' ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
- احمد رضا اخوت برای کتاب 'پرورش تفکر مشاهدهای ؛ نقش مشاهده در تفکر ' ناشر : قرآن و اهل بیت نبوت (ع)
- شهربانو کندی برای کتاب 'پرورش تفکر مشاهدهای ؛ نقش مشاهده در تفکر ' ناشر : قرآن و اهل بیت نبوت (ع)
- محمد محمدی ری شهری برای کتاب' گزیده شناختنامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث/ و کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهمالسلام' ناشر: موسسه فرهنگی دار الحدیث
* آثار تقدیری در بخش بزرگسالان :
- عزیز فتحی برای کتاب ' دانشنامه حفظ قرآن کریم: پیشرفتهترین روشهای حفظ قرآن مجید' ناشر: آراس
- حامد شیواپور برای کتاب ' نظریه روح معنا در تفسیر قرآن ناشر : دانشگاه مفید
- آیت الله العظمی حسین مظاهری برای کتاب 'معاد سرنوشت جاودانه انسان' ناشر: موسسه فرهنگی مطالعاتی الزهرا(س)
- علی محمد یزدی برای کتاب ' سیره پیامبر(ص) در برابر مخالفان از زبان قرآن (برنامهها، کنشها و واکنشها)' ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
* آثار برگزیده در بخش دانش آموزی:
- سمیه افشار برای کتاب 'خاطرات من و سوره حمد' ناشر: قرآن و اهل بیت نبوت(ع)
- رضا نباتی برای کتاب' گنجینه نور' ناشر: ندای آسمانی
- سعید روح افزا برای کتاب' مجموعه بوی گل محمدی' ناشر: کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان
*آثار تقدیری در بخش دانش آموزی
- محمد رضا سرشار برای کتاب'قصههایی از حضرت محمد(ص) جلد 4 و 8 و 9 و 10' ناشر: قدیانی
- نقی سلیمانی برای کتاب 'قصههای پیامبر و فرزندانش ـ (مجموعه اول و پنجم)' ناشر: امیرکبیر
- حسین صبوحی برای کتاب
' فهم زبان قرآن؛ درسنامه ترجمه و مفاهیم قرآن کریم بر محور سورهها (سه جلدی)' ناشر: دار العلم
- حمید محمدی برای کتاب' فهم زبان قرآن؛ درسنامه ترجمه و مفاهیم قرآن کریم بر محور سورهها (سه جلدی)' ناشر: دارالعلم
- رضا نوریان برای کتاب' فهم زبان قرآن؛ درسنامه ترجمه و مفاهیم قرآن کریم بر محور سورهها (سه جلدی)' ناشر: دارالعلم
- محمد نظری برای کتاب ' فهم زبان قرآن؛ درسنامه ترجمه و مفاهیم قرآن کریم بر محور سورهها (سه جلدی)' ناشر: دارالعلم
به گزارش خبرنگار ایرنا، در مجموع حدود 600 عنوان کتاب قرآنی در جشنواره شرکت کرده بودند که 18 داور در دو بخش بزرگسال و دانشآموزی، در نهایت 313 عنوان کتاب از 77 ناشر را برای بررسی و ارزیابی نهایی انتخاب کردند.
در آیین پایانی جشنواره به برگزیدگان، لوح تقدیر به همراه تندیس ویژه جشنواره و جایزه نقدی اهدا شد.
ارسال نظر