تفکر انتقادی پایه اصلاحگری و تمدن‌سازی است



به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت الاسلام و المسلمین دکترمحمدیان در گفت‌وگو با معلمان درس تفکر و سبک زندگی و تفکر و پژوهش اظهار کرد: ضرورت دارد آموزش و تربیت معلمان این دروس جدّی گرفته شود و افراد علاقمند و دارای دانش علوم انسانی با کسب صلاحیت‌های حرفه‌ای این دروس را تدریس کنند.

محمدیان گفت: امروز یکی از مشکلات ما تعطیلی تفکّر و عدم پذیرش مسئولیت اقدام‌ها و تصمیم‌ها در عرصه‌های اجرایی و اجتماعی است. نهادهای مدنی به جای توسعة تفکّر و اندیشیدن و پرسش‌گری به گسترش روحیّة پذیرش و اطاعت فردی، حزبی و گروهی می‌پردازند آموزش و پرورش به‌عنوان یک نهاد فرهنگی و تربیتی موظف است به توسعة تفکّر انتقادی و فلسفیدن از دورة آموزش ابتدایی متناسب با سنّ دانش‌آموزان بپردازد و پرسش‌گری را سرکوب ننماید. معلمان باید در نهادینه کردن این مهم ایفای نقش کنند.

دکتر محمدیان افزود: تفکر انتقادی پایة اصلاحگری و تمدّن‌سازی است در حالی‌که امروز جریان‌های سیاسی در قالب حزب و جبهه و گروه فشار اجازه نقد، حتی به‌صورت درون تشکیلاتی را نیز نمی‌ دهند و همین باعث شده است که به دور باطل و تکرار بی‌ثمر بیافتند و انگیزه‌های نو و جوان را از بین ببرند.

وی تأکید کرد: تمدن‌سازی نتیجه و دستاورد فرایند آزمون ها و خطاست. چرا که مدنیت عنصر اساسی شکل‌دهنده‌اش عقل انسانی است و اگر بشر به‌صورت مداوم به بازنگری و تجدید نظر نمی‌پرداخت تمدن‌های پیشرو به‌وجود نمی‌آمدند. در طول تاریخ انسان با تکیه بر عقلش مدام ساخته و پرداخت است و مرتکب اشتباه شده و با تفکر انتقادی اشتباهاتش را اصلاح کرده، تا به امروز رسیده است.

دکتر محمدیان اضافه کرد، هستة مرکزی برنامه درسی ملّی عقلانیت و ایمان مبتنی بر عقل است و علم و عمل و اخلاق بر همین اساس باید توسعه و نفوذ یابند. ایمان بدون عقلانیت و عقل بدون ایمان قدسی بشریت را دچار انحطاط و سقوط در دام افراط و تفریط می‌کند.

سند تحول آموزش و پرورش به‌دست معلمانی با تفکّر انتقادی، مؤمن به آرمان‌های انقلاب و تحول خواه محقق می شود

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در ادامه افزود، سند تحول آموزش و پرورش به‌دست معلمانی با تفکّر انتقادی و مؤمن به آرمان‌های انقلاب و مدیرانی تحول خواه که آینده را آرزو کنند و در گذشتة خویش غوطه‌ور نشوند محقق می‌شود. این کار باید توسط رسانه‌ها و مطبوعات، مراکز دانشگاهی و پژوهشی به‌ویژه کسانی‌که در حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی مثل جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، ادبیات، هنر، حقوق فعالیت دارند، حمایت شود.

نهادهای مدنی باید حکم عقل را بپذیرند

معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: نهادهای مدنی باید حکم عقل را بپذیرند و تن به شایستگی سالاری و مردم سالاری بدهند و آن را به‌جای طایفه‌گرایی حزبی و گروهی و جناحی بنشانند.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA