کتاب درسی جزئی از بسته آموزشی است



به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، احمدرضا دوراندیش صبح روز شنبه 15 مهرماه 96 در گفتگو با خبرنگار شبکه خبر در خصوص تألیف کتاب‌های درسی شاخه‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش، اظهار داشت: در شاخه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای نیازسنجی و پژوهش مستمر صورت گرفته است و برنامه‌ریزی پس از جمع بندی نظرات صاحب‌نظران و نیازسنجی ها انجام شده است.

وی بابیان این مطلب که در تدوین محتوای کتب درسی، رویکرد حافظه مداری جای خود را به شایستگی محوری داده است، افزود: برای هر رشته در آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای 10 سند تحولی از جمله تحلیل سیاست‌های کلی رهبر معظم انقلاب در خصوص آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای مورد توجه قرار گرفته است.

مدیر کل دفتر تألیف کتاب‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش با اشاره به رشته‌های جدید در شاخه فنی‌وحرفه‌ای در سال تحصیلی آینده، اظهار داشت: در شاخه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای رشته‌های فتوگرافیک، تولید برنامه تلویزیونی، مگاترونیک، معماری داخلی و حمل‌ونقل رشته‌های جدید شاخه فنی‌وحرفه‌ای در سال تحصیلی جدید هستند.

وی در خصوص تولید کتاب‌های جدید بیان داشت: حدود 200 عنوان کتاب درسی و راهنمای مربوط به آن در پایه یازدهم در شاخه‌ فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش در سال تحصیلی جدید، جدیدالتألیف هستند و مابقی که حدود 400 عنوان می باشد تغییر چندانی نداشته است.

دوراندیش با اشاره به تغییر رویکرد تدوین کتب درسی از حافظه محوری به سمت  شایستگی‌های فنی‌وحرفه‌ای افزود: یک کتاب در خصوص استاندارد شایستگی های فنی و حرفه ای و کتاب دیگری نیز با محوریت شایستگی‌های غیرفنی‌وحرفه‌ای تألیف شده است.

وی تأکید کرد: واقعیات دنیای امروز نشان می‌دهد؛ کسب دانش تنها کافی نیست و هنرجویان برای ورود به بازار کار  باید شایستگی‌های فنی‌وحرفه‌ای و شایستگی‌های غیرفنی و حرفه‌ای از جمله اخلاق حرفه ای، ارتباط با محیط کار، مدیریت زمان و آشنایی با فناوری را آموخته باشند.

مدیر کل دفتر تألیف کتاب‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش از تألیف کتاب«راهنمای هنرآموز»، کتاب«همراه هنرجو» خبرداد و اضافه نمود: کتاب درسی تنها جزئی از بسته آموزشی محسوب می شود که در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته و فیلمهای آموزشی، نرم افزار، کتاب کار هنرجو و... نیز بخش دیگری از بسته آموزشی را تشکیل می دهد.

وی اضافه کرد: حذف مطالب غیر ضروری از برخی کتابها فرصت تعامل و بحث و گفتگو در کلاس و کارگاه را افزایش داده است.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA