به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محمود امانیتهرانی مدیرکل دفتر تألیف کتب درسی ابتدایی و متوسطه نظری امروز در نشست خبری پیرامون تدوین کتب درسی دانشآموزان در مقاطع مختلف تحصیلی که در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی برگزار شد، با اشاره به اهمیت تألیف کتب درسی، اظهار داشت: بحث کتب درسی بسیار پیچیده است چرا که به دلیل پاسخ دادن به سلیقههای مختلف همواره کتب درسی مورد توجه است.
وی ادامه داد: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی سابقهای از دهه 40 در امر تدوین کتب درسی دارد و قانون تشکیل این سازمان مربوط به سال 1355 در مجلس شورای ملی است و از تجمیع سازمانهای قبل از خود ایجاد شده است.
مدیرکل دفتر تألیف کتب درسی ابتدایی و متوسطه نظری افزود: در 20 سال اخیر موفق شدهایم در ابتدای مهرماه کتب درسی را در اقصینقاط کشور توزیع کنیم و در کنار آن دفتر تکنولوژی آموزشی مبادرت به تولید مجلات رشد و فیلمهای آموزشی میکند.
امانیتهرانی در خصوص انتقاد رئیسجمهور از محتوای کتب درسی تصریح کرد: اولاً نگاه ما این است که رئیسجمهور از کارهای ما در دفتر تألیف آگاهی دارند اما احتمالاً صحبت وی از باب توجه بیشتر بوده است و معتقد هستیم باید در این خصوص دید آیندهنگر داشته باشیم، البته به نظرم در بخش کتب درسی به موضوع یاد شده ایمان و اعتقاد عمیقی داشتهایم.
وی با اشاره به وجود محتواهای جدید در کتب درسی متذکر شد: اقدامات خوبی در خصوص محتوا و فرم و شکل کتابها انجام شده است و روشها تغییر یافته و دانشآموز از حالت منفعل به فعال تبدیل شده است.
مدیرکل دفتر تألیف کتب درسی ابتدایی و متوسطه نظری اضافه کرد: کتب فارسی، ریاضی، مطالعات اجتماعی و به دنبال آن کتب دینی تغییرات چشمگیری داشتهاند و امروز کتب درسی از نظر محتوا، روش و آمادهسازی با گذشته متفاوت شده است اما باید این نکته را بیان کنم که ما مانند فردی هستیم که باید مسیر طولانی را برویم و فرمایش رئیسجمهور توجه و نگاه به آینده است، اما باید گذشته را نیز مورد تکریم قرار دهیم.
امانی تهرانی تأکید کرد: در مجموع در وزارت آموزش و پرورش نوع عملکردی که در کتب درسی داشتهایم اگر از سایر بخشهای دیگر آموزش و پرورش از وضعیت مطلوبتری برخوردار نباشد، وضعیت بدتری از آن بخشها ندارد.
ارسال نظر