به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در واژهشناسی (ترمینولوژی) آموزش و پرورش در تعریف واژه ساختار سازمانی/Organizational Structure آمده است: چارچوب و الگوهای تعیین شده برای روابط میان اعضای یک سازمان که مدیران و مسئولان ارشد بهصورت قانونی و رسمی برای تقسیم وظایف و هماهنگی فعالیتهای اعضای سازمانی، آن را تصویب میکنند یا راه و شیوهای که بهوسیله آن، فعالیتها و وظایف سازمانی تقسیم، سازماندهی و هماهنگ میشوند.
ساختار سازمانی سازمانهای مختلف با هم متفاوتند؛ زیرا شرایط محیطی، راهبردها و اهدافی که سازمانها دنبال میکنند، با هم تفاوت دارند.
ساختار سازمانی در نمودار سازمانی نمایان میشود و متغیرهای زیادی را بهعنوان ابعاد ساختار سازمانی نام بردهاند، از آن جمله میتوان به اجزای اداری، استقلال، تمرکز، پیچیدگی، تفویض اختیار، تفکیک، رسمیت، انسجام، حرفهای شدن، حیطه نظارت، تخصص گرایی، استانداردسازی و سطوح سلسله مراتب عمودی اشاره کرد. ساختار سازمانی از عواملی چون «محیط »، «فناوری»، «اندازه» و «استراتژی» سازمان و نحوه توزیع «قدرت کنترل» تعداد مشاغل و پستها، حدود وظایف و اختیارات، سلسله مراتب سازمانی، سطوح مدیریّت و رهبری، مسئولیتها، نحوه تقسیم و توزیع وظایف میان واحدها، رفتار و پستهای سازمانی، روابط بین افراد و چگونگی اجرای آنها تأثیر میپذیرد.
تشکیلات، چگونگی ساختمان یا الگوی سازمانی، ترتیب اجزا و بخشهای یک سازمان.
ساختار آموزشی/Educational Structure: ساختار نظامآموزشی
ساختارتلفیقی و مسئلهمحور برنامهدرسی/Integrated and Problem-Based Curriculum: برنامهدرسی تجویزی یا الزامی که با استفاده از رویکرد حل مسئله یا قالب حل مسئله در تدوین هدفها، از انعطاف برخوردار شده و یادگیری در آن از عمق و غنای بیشتری برخوردار میشود.
ساختار سه وجهی برنامهدرسی/Triad Structure Curriculum/Tree -Dimentional: ساختار کلان برنامهدرسی که ضمن برخورداری از بخش تجویزی یا الزامی (تک وضعیتی و تعیین تکلیف شده به شکل پیشینی)، از بخش نیمه تجویزی یا انتخابی (چند وضعیتی) و غیرتجویزی یا اختیاری (بی وضعیتی یا باز) نیز برخوردار خواهد بود. این ساختار مثلثی ثابت است، ولی در ارتباط با هر یک از مراحل تحصیلی با توجه به متغیرهای ذی مدخل به شکل متناسب عملیاتی میشود.
ساختار شغلی/Career Structure: سادگی (تکراری بودن وظایف) یا پیچیدگی (غیرتکراری و تخصصی بودن) یک شغل.
الگوی نظام شغلی
ساختار نظام آموزشی/Educational Structure System: ساختار نظام آموزشی یا الگوی ساختمانی یک نظام آموزشی، نوع تقسیمات عمودی و افقی است که مسیر هرگونه تحصیل رسمی در داخل آن قرار میگیرد.
بعد قائم یا عمودی تقسیمات هر نظام آموزشی، مراحل تحصیلات رسمی را در ارتباط با سن، تعداد سالهای تحصیلی در هر مرحله نشان می دهد. نظام آموزشی در این بعد معمولاً شامل سه سطح تحصیلی (ابتدایی، راهنمایی و متوسطه) و عالی است و تقسیمات افقی، امکان یا تقسیمات انتخابهای درونی هر دوره یا هر مرحله را از جهت انواع شاخهها و رشتههای تخصصی مشخص میکند؛ مانند شاخه و رشتههای تحصیلی نظری، فنی و حرفهای در دوره متوسطه.
ساختار آموزشی یا الگوی ساختمانی نظام آموزشی.
ساختار و تشکیلات/Structure and Organization: یکی از اجزای سازمان که به میزان رسمیت، تخصّص گرایی، تقسیم کار، پیچیدگی، تعداد سطوح و سلسله مراتب، نظامهای مختلف (متمرکز، غیرمتمرکز و نیمه متمرکز) نحوه ارتباط افراد (روابط مستقیم و غیرمستقیم)، الگوهای طبقهبندی، کنترل و داشتن استانداردها اشاره میکند که تعیین کننده روابط رسمی و میزان حیطه نظارت و نیز افرادی است که بهصورت گروهی و حرفهای در بخشهای مشخّص در ارتباط با یکدیگرند و بر اساس روشهای اصولی و استاندارد، با هم کار میکنند.
نظرات
از اداره كل امور اداري سازمان پژوهش
ارسال نظر