خلاصه گزارش «اصل تعادل و توازن در برنامه درسی» منتشر شد



به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، سید نصرت الله فاضلی دبیرخانه شورای هماهنگی علمی سازمان پژوهش اظهار کرد: خلاصه گزارش«اصل تعادل و توازن در برنامه درسی» که از مباحث مورد تاکید در سند برنامه درسی ملی بوده، به سفارش این شورا توسط آقای دکتر محمود معافی انجام گرفته که نتایج آن در آبان ماه 1396 ارائه گردید، جهت استفاده پژوهشگران منتشر شد.

وی افزود: اصل تعادل که یکی از اصول حاکم بر طراحی برنامه های درسی و تربیتی است که درسند برنامه درسی ملی بدان اشاره شده است .  تعادل  به معنای رعایت حد وسط ، پرهیز از افراز و تفریط ، در نظر گرفتن یک سری از ملاحظات درتدوین مولفه های برنامه ، توجه  و بهای لازم دادن به ساحت های مختلف تربیت  به صورت متوازن وپرهیز از توجه بیش از حد به یک ساحت وغفلت از سایر ساحت ها، تعادل همچنین به عنوان حفظ توازن درتدوین  اهداف و محتواو بهره گیری از روش های مختلف در طراحی ، تولید ، اجرا و ارزشیابی از برنامه ها ی درسی نیز تعریف شده است.

فاضلی اضافه کرد: شاید در اصل فوق برای سیاستگزاران برنامه درسی و تدوین کنندگان سند  ابهامی نباشد، اما در نحوه پیاده کردن آن ها به دلیل برداشت های مختلف برنامه ریزان درسی که اغلب متخصصان موضوعی هستند درتفسیر  این اصل،  ابهامات بیشترخود را نشان دهد . اما اگر با ارائه راهکارهایی  روشن جزئیات  این اصل در برنامه ریزی درسی روشن شود ،ابهامات آن بر طرف خواهد شد . هر چند که در سند برنامه درسی ملی برخی از جزئیات آن  تا حدودی روشن شده  است ، اما باز به دلیل کلی گویی برخی از عبارات  این اصل لازم است که  با مراجعه به منابع علمی در حوزه برنامه درسی ، تجارب سایر  کشورها در این حوزه  و نیزتحلیل محتوای  اسناد بالا دستی آموزش و پرورش ، مانند مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ، مبانی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نیز کمک گرفتن از خود سند برنامه درسی ملی و  با ارائه راهکارهایی  ابهامات این اصل بر طرف برای برنامه ریزان درسی برطرف  شود . در تبیین این سند ابتدا به شکل مبسوط  گزارشی تهیه شد ،اما پس از اعتبار بخشی گزارش اولیه تلاش گردید تا برخی از کاستی های آن برطرف شود.

pdf گزارش با کلیک روی فایل ضمیمه قابل مشاهده است.

3
امتیاز: 3 (1 رای)
ضمیمه(پیوست): 

ارسال نظر

Image CAPTCHA