نقد و بررسی کتاب جامعه شناسی با حضور دکتر پارسانیا برگزار شد



به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، جلسه نقد و بررسی کتاب جامعه شناسی با حضور دکتر پارسانیا، دکتر امانی طهرانی مدیرکل دفتر تالیف کتب ابتدایی و متوسطه نظری، معاونان، مولفان، روسای گروه جامعه شناسی استانهای کردستان، خراسان رضوی، اصفهان، تهران، شهرستانهای استان تهران و اعضاء شورای تالیف کتاب درسی جامعه شناسی ساعت 9 صبح امروز(سه شنبه 19 دیماه 96) در سالن جلسات طبقه پنجم سازمان پژوهش برگزار شد.

در این نشست ابتدا آقای دکتر عیوضی با اشاره روایتی از امام صادق علیه السلام « من ساوا یوما فهو مغبون ...»، ابراز امیدواری کرد برگزاری این نشست، گامی موثر در ارتقاء کیفی درس جامعه شناسی دوره دوم متوسطه به حسب آید و به تشریح مبانی و دانش نظری داخلی و بین المللی، فرایند تدوین و تالیف کتاب مطالعات اجتماعی با همکاری صاحب نظرانی از حوزه و دانشگاه پرداخت.

در ادامه آقای دکتر امانی پس از تشکر و قدردانی از حضور سرگروه های استانی، با اشاره به سابقه 9 ساله تدریس کتاب جامعه شناسی با رویکردی نو در رشته علوم انسانی، افزود: کتاب ما که کتابی جدید الولاده هم هست، در واقع نحله ای جدید به نظام آموزشی پیشنهاد داده است که البته در جایگاه خود منتقدان و موافقانی دارد.

وی با استناد به آیه شریفه «فبشر عبادی الذین یستمعون القول فیتبون احسنه» افزود: فارغ از تعصبات و بخشی نگری ها تلاش کرده ایم رویکردها را در کتاب مورد بحث و بررسی قرار دهیم تا دانش آموزان با آگاهی آنچه را که از استدلال قوی تری برخوردار است، انتخاب بپذیرند.

دکتر امانی با بیان اینکه هر درس ماموریت خاص خود را دارد که باید مورد باشد، اضافه کرد: اگر ماموریت اصلی مورد غفلت قرار گیرد، هرچند که تلاشهای مفید دیگری انجام دهیم، وافی مقصود نخواهد بود.

وی با اشاره به ماموریت های کتاب جامعه شناسی، افزود: ماموریت اول آن است که به دانش آموز چشم انداز مناسبی بدهد. اولین ماموریت فلسفی چیستی، چرایی، چگونگی و متدولوژی حوزه تحت پوشش است که به دانش آموز کمک می کند آگاهانه وارد شده و قدم بردارد و یادگیری های خود را ساماندهی کند. در واقع بتواند اتاق های خالی طبقات ذهن خود را با عناصر مناسب پر کند.

مدیرکل دفتر تالیف کتب ابتدایی و متوسطه نظری، با اشاره به پمپ الجزری وی را مهندس نابغه ای ناشناخته معرفی کرد که چند قرن پیش موفق به ساخت پمپی شده که به کمک آن آب را تا ارتفاع 150 متری بالا می برد. امروز دانش آموزان آن را می خوانند و آن پمپ را مشابه سازی می کنند.

وی برگزاری جلسات نقد و بررسی با حضور مولفان، کارشناسان و سرگروه های آموزشی را فرصتی مغتنم برای تعامل سازنده و مفاهمه بیشتر ارزیابی کرد و ابراز امیدواری کرد: گردآوری نظرات و تعاملات سازنده بین آنها بتواند به بهبود کیفی و ارتقاء محتوای کتب درسی بیانجامد.

در ادامه هریک از حاضران با استناد به مطالب گردآوری شده از استان و منطقه خود نظرات و پیشنهاداتی مطرح و به بحث و تبادل نظر پرداختند.

 

 

 

 

2
امتیاز: 2 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA