به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، مهندس احمدرضا دوراندیش صبح امروز (سه شنبه 15 اسفندماه 96) در 23مین بزم اندیشه که با حضور دکتر عمادی معاون وزیر و رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش، مدیران کل، هنرآموزان و کارشناسان حوزه فنی و حرفه ای در سالن اجتماعات سازمان برگزارشد، ضمن خوشامد گویی به دکتر دیتر دومن استاد دانشگاه و عضو فعال شبکه اروپایی اقتصاد آموزش و پرورش و حاضران، اظهار داشت: در شاخه آموزشهای فنیوحرفهای نیازسنجی و پژوهش مستمر صورت گرفته است که برنامهریزی با استفاده از شاخص های بین المللی، پس از جمع بندی نظرات متخصصان و صاحبنظران دنیای کار براساس نیازسنجی ها انجام شده است.
وی بابیان این مطلب که در تدوین محتوای کتب درسی، رویکرد «حافظه مدار» جای خود را به رویکرد«شایستگی محور» داده است، افزود: برای هر رشته در آموزشهای فنیوحرفهای 10 سند تحولی از جمله تحلیل سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و سایر اسناد بالادستی در خصوص آموزشهای فنیوحرفهای مورد توجه قرار گرفته است.
دوراندیش با اشاره به تغییر رویکرد تدوین کتب درسی از حافظه محوری به سمت شایستگیهای فنیوحرفهای افزود: کتابی در خصوص استاندارد شایستگی های فنی و حرفه ای و کتاب دیگری نیز با محوریت شایستگیهای غیرفنیوحرفهای تألیف شده است.
وی تأکید کرد: واقعیات دنیای امروز نشان میدهد؛ کسب دانش به تنهایی کافی نیست و هنرجویان برای ورود به بازار کار باید شایستگیهای فنیوحرفهای و شایستگیهای غیرفنی و حرفهای از جمله اخلاق حرفه ای، ارتباط با محیط کار، مدیریت زمان و آشنایی با فناوری را نیز آموخته باشند.
مدیر کل دفتر تألیف کتابهای فنی و حرفهای و کاردانش اضافه کرد: البته در این رابطه در سال های اخیر بسته آموزشی مورد توجه قرار گرفته و کتاب درسی تنها جزئی از این بسته آموزشی محسوب می شود که مورد توجه قرار گرفته و فیلمهای آموزشی، نرم افزار، کتاب کار هنرجو و... نیز بخش دیگری از بسته آموزشی را تشکیل می دهد.
ارسال نظر