حرکت بزرگ در آموزش و پرورش از طریق سازمان پژوهش و دانشگاه فرهنگیان



سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و دانشگاه فرهنگیان تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، این تفاهم‌نامه همکاری روز سه‌شنبه 31 تیرماه به امضای آقای دکتر حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و آقای دکتر حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان رسید.

در مراسم امضای این تفاهم‌نامه آقای دکتر اسداله مرتضایی معاون توسعه منابع و پشتیبانی، آقای دکتر علی محبی سرپرست معاونت برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری، آقای مهدی جلالی مدیرکل امور اداری و پشتیبانی، آقایان روشندل و یوسفی از سازمان پژوهش و آقای دکترسید محسن موسوی مدیرکل پژوهشی و آقای نبوی معاون اداره کل ارتباط با جامعه و همکاری‌های علمی از دانشگاه فرهنگیان حضور داشتند.

مشروح جلسه

پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید، آقای دکتر ملکی ضمن تشکر و قدردانی از تشریف فرمایی آقای دکتر خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان و همراهانشان، اظهارداشت: جلسه امروز، هم به دلیل دیدار همکاران و دوستان دانشگاه فرهنگیان و هم بواسطه اهمیت موضوع نشست، جلسه مبارکی است. قرار است تفاهم نامه‌ای که پس از سیر تکوینی خود به سامان رسیده است به امضای این جانب به عنوان خدمتگزار نظام تعلیم و تربیت در سازمان پژوهش و ریاست محترم دانشگاه فرهنگیان برسد، به میمنت این موضوع مهم لازم می‌دانم نکاتی را در خصوص اهمیت، ضرورت و جایگاه نسبت بین معلم و متن بیان کنم. ورودش به این دلیل مناسب است که یک وجه این تفاهم‌نامه به معلم و وجه دیگرش به برنامه درسی که در متن آموزشی ظهور و بروز پیدا می‌کند، ارتباط دارد.

 در نظام اعتقادی ما نکته بسیار ظریفی است که کمتر مورد عنایت قرار می‌گیرد یا اگر عنایتی می‌شود کمتر به چشم می‌آید و آن نسبتی است که بین معلم و متن در سنت آموزشی ما وجود دارد یعنی این دو در سنت آموزشی ما آنچنان به هم گره خورده اند که اگر بگوییم متن آموزشی بی معلم ناقص است و معلم بدون متن، معلم کاملی نیست سخن غیر واقعی نگفته‌ایم. مبنای فلسفی و اعتقادی این ارتباط ذاتی هم، همان وصیت نبیّ مکرّم اسلام است که فرمودند: " انّی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی" این جمله، عبارتی عظیم است از جهتی کل اسلام در اینجا خلاصه شده است ولی الهامی که نظام تعلیم و تربیت می‌تواند از این وصیت دریافت کند این است که با توجه به این که قرآن کلام خدا و متنِ هدایتی- وحیانی است این متن هدایتی- وحیانی هم گویا بدون معلم کامل نیست یعنی باید در کنار قرآن نیز حتماً معلمی باشد و آن، کسی نیست جز رسول مکرّم اسلام و عترتش که هادیان و معلمان بشریت هستند. متنی که قرار است تدریس کنند باید همان قرآن باشد و قرآن را به عنوان متن برای هدایت انسان‌ها و مضافاً تفسیری که از خودشان اضافه می کنند، در اختیار دارند. بر همین اساس است که امام راحل فرمودند "معلمی شغل انبیاست" زیرا مبنای آن همین وصیت رسول گرامی اسلام است. معلمی به این دلیل شغل انبیاست که کار معلم همان هدایت و تربیت است، آنچه که گفته شد می‌تواند مبنای تفاهم‌نامه دانشگاه فرهنگیان و سازمان پژوهش هم تلقی شود.

این تفاهم‌نامه بین دانشگاه فرهنگیان که معلم پروری می‌کند و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی که متن پروری می‌کند رابطه برقرار می‌کند. نگاه ما به معلم و متن نگاه بومی، اعتقادی و ارزشی است، بناست دانشگاه فرهنگیان معلمانی تربیت کند که آقای دکتر خنیفر نیز در این مسیر گام‌های موثری برداشته است. هدف به قدری بلند است که باید برای یکدیگر دعا کنیم و از خداوند متعال بخواهیم به دانشگاه محترم فرهنگیان در معلم پروری و به ما به عنوان سازمان پژوهش در تولید متنی مبتنی بر مبانی تعلیم و تربیت کمک کند. اگر در این دو کار یعنی معلم پروری در شأن اندیشه دینی و اسلامی و متناسب با رویکردهای نوین بین المللی و جهانی و تولید متون موفق شویم نظام جمهوری اسلامی ایران به بخشی قابل توجهی از اهدافش می‌رسد.

طبق تصریحی که مقام معظم رهبری چندین بار به آن اشاره فرمودند ما به سوی تمدن نوین اسلامی-ایرانی در حرکت هستیم که بی تردید یک ستون آن معلم و ستون دیگرش متن است. قابل تصور نیست اگر متون صرفاً ترجمه‌ای و غربی باشد و معلم‌ها هم با رویکرد غربی تربیت شوند بتوانیم به آن آرزو برسیم. آرزوها، به معلمانی که بر پایه‌های ارزش‌های دینی رشد کردند و به متن و کتاب‌های درسی‌ای که بر اساس فلسفه تعلیم و تربیت اسلام تولید شده باشند، نیاز دارند. هم ما و هم دانشگاه فرهنگیان باید بر اساس این قواعد عمل کنیم تا به گونه‎ای شود که تفاهم نامه فی مابین دانشگاه فرهنگیان و سازمان پژوهش مبارک گردد.

این اولین تفاهم‌نامه ایست که بین ما و دانشگاه فرهنگیان منعقد می‌شود امیدوارم در بُعد نظری این تفاهم‌نامه به آن موضعی که اشاره شد پیوند بخورد و ان شالله زمینه‌های همکاری مطلوب را در جهت اهداف تعلیم و تربیت فراهم نماید.

دکتر خنیفر:به سازمان پژوهش نیازمندیم؛ این سازمان پر از فکر، مغز، ایده و بازوی اصلی نظام تعلیم و تربیت است

سپس آقای دکتر خنیفر رئیس محترم دانشگاه فرهنگیان ضمن سلام و تسلیت به مناسبت شهادت امام جواد علیه السلام از اختصاص وقتی که برای این نشست و انعقاد تفاهم نامه فراهم شد تشکر کرد و گفت: ورود امروز من به سازمان پژوهش، یادآور خاطرات حضور بنده در سازمان در زمان مسئولیت مرحوم مهندس علاقه مندان است.

در ادامه ایشان از آغاز تربیت معلم کشور تا به امروز نکاتی را بیان کرد و گفت: بحث تربیت‌معلم در کشور ما از سال 1191 هجری شمسی یعنی 208 سال پیش با حضور تعدادی از جوانان توسط عباس میرزا آغاز شد ایشان عده‌ای را به خارج فرستاد تا آموزش ببینند تا در داخل کشور آموزش بدهند، چهل سال بعد امیرکبیر دارالفنون را با هدف مهندسی معکوس ایجاد کرد یعنی به جای اینکه افرادی را به خارج بفرستد تا آموزش ببینند و سپس در داخل کشور آموزش بدهند، تعدادی را از خارج وارد کشور کرد تا به جمع کثیری آموزش بدهند. صد سال گذشت یعنی در سال 1257 اولین دارالمعلمین و شش ماه بعد دارالمتعلمین با ریاست دختر مظفرالدین شاه تأسیس شد، پس از پیروزی انقلاب اسلامی 400 مرکز تربیت معلم و 100 هزار دانشجو در کشور وجود داشت با شروع انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه‌ها مراکز تربیت معلم کماکان کارشان را ادامه دادند، هم معلم تربیت می کردند و هم نیروهای دستگاه های نوپدید انقلاب را، تا 10 سال پیش 302 مرکز تربیت معلم تعطیل شد با این وجود 64 پردیس و 34 مرکز در کل کشور باقی ‌ماند و اسم آن‌ها هم به دانشگاه فرهنگیان تغییر یافت، حرکت مبارکی بود و هدف بلند، ولی هیچ تدبیری برای آن اندیشیده نشد.

بدو تأسیس آن با تردید ولی میمون بود زیرا می‌خواست کار تربیت معلم را انجام دهد. وقتی وارد این دانشگاه شدم با گرفتن آماری از استانها شبکه مارکوف را اجرا کردم زیرا این شبکه میزان ورود و خروج نیروها را به خوبی نشان می‌دهد در سال 97 با اقداماتی که انجام دادیم قدری با مشکل مواجه شدیم ولی هم دانشگاه فرهنگیان شناخته شد و هم بار بیکاری در کشور کاهش یافت و در همین سال یعنی پس از کشمکش‌های متعدد با تلاش‌های مضاعف توانستیم ردیف‌های استخدامی زیادی بگیریم بر این اساس پیش بینی بنده این است که ان شاالله تا سال 1401 کمبود معلمان را کاملاً برطرف کنیم.

الحمدلله از جهت جذب معلم در شرایط بسیار بالندگی هستیم. در شرایط فعلی دانشگاه نیاز بسیاری به سازمان پژوهش دارد سازمان پژوهش پر از فکر، مغز، ایده و بازوی اصلی نظام تعلیم و تربیت است. اعتقاد بنده این است که اگر آموزش و پرورش روزی بخواهد دو حرکت بزرگ انجام دهد یکی باید در دانشگاه فرهنگیان باشد و دیگری در سازمان پژوهش.

سازمان پژوهش در تدلیف کتب درسی و تولید برنامه درسی رکن و دانشگاه فرهنگیان در خدمت آموزش و پرورش و سازمان پژوهش است. از کارهای خیلی خوب دانشگاه فرهنگیان در این ایام تولید کتاب 31 جلدی تاریخ تربیت معلم سراسر کشور است که در دست چاپ می باشد این کتاب دایره المعارف جامع تربیت معلم است که تربیت معلم هر استان در یک جلد می‌باشد.

به زعم من اگر بخواهیم در دانشگاه فرهنگیان در زمینه دانش اندوزی و مهارت ورزی تحول ایجاد کنیم بدون سازمان پژوهش راه به جایی نخواهیم برد این واقعیتی است که بنده به آن ایمان دارم .

دکتر خنیفر گفت: آقای دکتر ملکی رکن رکین نظام تعلیم و تربیت و استوانه‌های این نظام هستند، انسانی بسیار وثیق، امین، ژرفا‌نگر و تحول ساز در این دوره گذار است. قطعاً با ایده‌های ایشان، دانشگاه فرهنگیان نیز منتفع خواهد شد. پیشنهاد می‌شود این جلسات ادامه یابد و با حضور مدیران و کارشناسان دانشگاه در کارگاه‌هایی از محضر استاد بزرگوار جناب آقای دکتر ملکی بهره مند شویم. در بحث کارورزی و کتاب‌های آموزشی سازمان پژوهش می‌تواند کمک‌های قابل توجهی به دانشگاه فرهنگیان کند در این زمینه نیز چنانچه همکاران سازمان پژوهش پیشنهاداتی داشته باشند، آمادگی داریم از نظراتشان استفاده کنیم. با توجه به چهار ساله شدن دوره دانشگاه فرهنگیان و تحول در منابع و محتوا این دانشگاه به راهنمایی‌های سازمان پژوهش نیاز داریم تا کتاب‌های درسی و کتاب‌های دانشگاه فرهنگیان را به معلم نزدیک‌تر کنیم این تفاهم‌نامه طلیعه کار و افتخار دانشگاه فرهنگیان است و شایسته است این فعالیت‌ها ادامه یابد.

پس از بیانات روسای دانشگاه فرهنگیان و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اعضای این نشست نکاتی را در خصوص اجرای بهتر تفاهم نامه بیان کردند که اهم آنها به شرح زیر است:

  1. تصویب راه اندازی مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه فرهنگیان در کمیسیون دائمی دانشگاه و ایجاد آن مرکز می‌تواند زمینه همکاری‌های دانشگاه با سازمان پژوهش را در موضوع ابتکارات و نوآوری‌های آموزشی ارتقا بخشد و این امر برای تحقق اهداف آموزش و پرورش نیز کمک خوبی خواهد بود.
  2.  ترویج تفکر آموزش و پرورشی بودن دانشگاه فرهنگیان از سوی آقای دکتر خنیفر نوید تأثیرات مثبت در نظام تعلیم و تربیت خواهد بود دانشگاه فرهنگیان و سازمان پژوهش به همکاری‌های خاصی از جمله تولید کتاب‌های دانشگاه فرهنگیان توسط سازمان پژوهش و مواردی از این قبیل نیاز دارند.
  3. انتشارات مدرسه و چاپخانه‌های بزرگ سازمان پژوهش می‌توانند زمینه‌های همکاری خوبی را برای این دو نهاد مهم تعلیم و تربیت فراهم کنند.
  4. مراقبت از زمان برای استفاده حداکثری از فرصت ها باید مد نظر طرفین باشد.
  5.  دانشگاه فرهنگیان و سازمان پژوهش ضمن پرداختن به مفاد تفاهم‌نامه باید فراتر بیندیشند تا برنامه تفصیلی دوره‌های دانشگاه تربیت معلم با استانداردهای معلمی که در راهنمای برنامه درسی حوزه‌های تربیت یادگیری سازمان پژوهش بر مبنای فطرت گرایی توحیدی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، هماهنگ شود.
  6. اگرچه دانشگاه فرهنگیان و سازمان پژوهش بر اساس وظایف و رسالت خود می‌بایست با هم ارتباط داشته باشند ولی این ارتباط بین آنها برقرار نشد یا ارتباطشان کم‌رنگ بود. امیدواریم به واسطه این تفاهم‌نامه این فاصله از بین برود، این محقق نخواهد شد مگر آنکه جنس تفاهم نامه ویترینی نباشد در این صورت است که در آینده‌ای نزدیک شاهد خروجی‌های آن خواهیم بود.
  7. ان‌شالله صلاحیتهای معلمان و دانشجو معلمانِ تراز انقلاب اسلامی در سایه این تفاهم‌نامه حاصل شود.
  8. امیدواریم در سایه این تفاهم‌نامه با همت این دو نهاد تعلیم و تربیت، عزمی برای انجام کارهای مغفول مانده آموزش ضمن خدمت معلمان ایجاد شود.

گزارش تصویری این نشست را در اینجا ببینید.

1
امتیاز: 1 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA