رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با تأکید بر اینکه یکی از اولویتهای سازمان پژوهش در جشنواره آتی اولویت دادن به تولید مواد آموزشی دوره پیش از دبستان خواهد بود، گفت: مدیریت رسانههای تربیت و یادگیری، سرفصل برنامههای تحولی سازمان پژوهش است.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، دکتر حسن ملکی رئیس سازمان در آیین اختتامیه هجدهمین جشنواره کتاب رشد، گفت: سازمان پژوهش در طول هر سال، 4 جشنواره شامل جشنواره فیلم رشد، جشنواره کتاب رشد، جشنواره عکس رشد و جشنواره محتواهای الکترونیکی را برگزار می کند که میراث گذشتگان است. این چهار جشنواره یک پیام برای سازمان پژوهش دارد و آن این است که نام دیگر این سازمان البته نام نانوشته ای است، مدیریت رسانههای تربیت و یادگیری است. کتاب، فیلم، عکس و محتواهای الکترونیکی به طریق اولی رسانه هستند. این امر مسؤولیت ما را خیلی سنگین میکند. آنچه بر انسانها اثر تربیتی باقی میگذارد و آنها را رشد میدهد و یا باعث انحراف آنها میشود، پیام است. مدیریت وسایل پیام رسان حساس است که سازمان پژوهش آن را بر عهده دارد.
نقشهای مختلف سازمان پژوهش
وی ادامه داد: در این مدیریت رسانهها میتوان چند ظلع و چند بعد مطرح کرد یکی از آنها مدیریت تدوینی رسانهها است که البته به کتاب درسی بهعنوان رسانه رسمی و الزامی اختصاص پیدا میکند که در اختیار دانشآموزان و خانوادهها قرار میگیرد.
دکتر ملکی گفت: نقش دوم نقش ترغیبی است؛ وظیفه سازمان این است که در علاقهمندان انگیزه ایجاد کند تا آنها تولید کرده و تولیدات خود را به سازمان ارسال کنند تا سازمان پژوهش آنها را بررسی کند. نقش سوم نقش ممیزی است. این نقش باید توأم با خردورزی و شاخصهای تعریف شده باشد. آنچه در این جشنواره میگذرد از مصادیق نقش ممیزی است. این نقش بسیار حساس است و سازمان پژوهش از طریق کمیتههایی که تشکیل میدهد داوری کرده و مطلوب بودن یک اثر و یا نامطلوب بودن آن را مشخص میکند. در واقع سازمان یک حکم تربیتی صادر میکند.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی افزود: سازمان پژوهش برای انجام وظیفه ممیزی باید آمادهتر باشد. آنچه در این جشنواره بهعنوان کتابهای برگزیده معرفی میشوند از مصادیق نقش ممیزی سازمان پژوهش و برنامهریزی است. اعتقاد دارم باید در این نقش چند کار دیگر هم صورت بگیرد. این نقش باید عمق و وسعت پیدا کند. وسعت به این معنا که باید تلاش کنیم برای سالهای بعد که این سفره فرهنگی تربیتی را در سطح ملی وسعت دهیم تا تعداد بیشتری از مشکلات حل شود. در این حالت این جشنواره بازوی مسؤول سازمان در عملیاتی کردن ماده 828 میشود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: درباره این ماده قانونی هنوز حق مطلب ادا نشده اما باید جشنواره کتاب رشد به سمتی برود که به سازمان برای اجرایی شدن این ماده قانونی کمک کند. البته شورای سیاستگذاری مربوطه تشکیل شده و کمیتههای در حال انجام برخی وظایف هستند ولی هنوز تا رسیدن به هدف فاصله داریم.
این جشنواره ساماندهی منابع آموزشی را احیا کند
دکتر ملکی گفت: جشنواره رشد بیرون از قلمرو فعالیت خود یعنی این ماده قانونی چندان معنا پیدا نمیکند. باید این جشنواره به شکلی برگزار شود که ساماندهی منابع آموزشی را احیا کند. کار دیگری که در این جشنواره باید برای سال بعد توجه بیشتری به آن بشود اولویتبندی آثاری است که براساس فراخوان ارزیابی میشوند.
اولویت دادن به تولید مواد آموزشی دوره پیش از دبستان
ملکی ادامه داد: با درایت وزیر آموزش و پرورش مرکزی به نام مرکز ملی کودک برای پاسخگویی به خواستههای مقام معظم رهبری در حال شکلگیری است. این امر برای سازمان پژوهش و جشنواره رشد پیام دارد و پیامش این است که یکی از اولویتهای ما در جشنواره آتی اولویت دادن به تولید مواد آموزشی دوره پیش از دبستان باشد. هر مرکزی هم تأسیس شود سازمان پژوهش باید یار و مددکار آن باشد. یکی از مکانهایی که میتواند به این مرکز کمک کند جشنواره کتاب رشد است. تا اولویتهای دیگر در راستای تحول سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تحقق پیدا کند.
نقش ترکیبی؛ چهارمین نقش سازمان
وی با بیان اینکه سازمان پژوهش خود را برای اجرای نقش چهارم یعنی نقش ترکیبی آماده میکند، ادامه داد: این نقش بسیار حساس است و برای اجرای این نقش تولید بستههای تربیت و یادگیری را پیش رو داریم. در این نقش، دیگر فقط یک دفتر کارها را بر عهده نخواهد داشت و دفاتر مختلف به شکل ید واحده برای رسیدن به اهداف تلاش خواهند کرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به روند تهیه راهنماهای برنامه درسی گفت: این راهنماها قبل از عید به اتمام میرسد و برای سال 1400 به سمت تولید بستههای تربیت و یادگیری میرویم.
ارسال نظر