به دنبال کتابی هستیم که انسان را در تراز تمدن نوین اسلامی و سند تحول تربیت کند



وزیر آموزش‌وپرورش در آیین اختتامیه جشنواره کتاب رشد اظهار کرد: به دنبال کتابی هستیم که انسان را در تراز تمدن نوین اسلامی و سند تحول تربیت کند.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، محسن حاجی میرزایی در آیین پایانی هجدهمین جشنواره کتاب رشد که صبح امروز در مدرسه دارالفنون برگزار شد بابیان اینکه همواره حضور در رویدادهایی با موضوع کتاب رویدادهای جذابی است، گفت: کتاب نقش رفیع و جایگاه بی‌نظیری در تمدن اسلامی دارد.

وی افزود: در فرهنگ قرآنی آنجا که صحبت از خلقت انسان است، خدا بر وجه کریمی خود تأکید دارد در حالی‌که وقتی سخن از تعلیم با قلم است خداوند اکرم است. انسان‌ها از مسیر شنیدن، دیدن و اندیشیدن غنی می‌شوند، دارای هویت‌ می‌‌شوند، شکل می‌گیرند و کتاب امتداد این قابلیت‌ها است.

وزیر آموزش‌وپرورش عنوان کرد: کتاب مجال اندیشیدن و فرصت انتخاب کردن می‌دهد و با ذهن مخاطبش مأنوس می‌شود و مخاطب خود را در مقام یک مختار می‌بیند و به او مجال می‌دهد در آن اندیشه کند و این ظرفیت در هیچ‌یک از رسانه‌ها وجود ندارد.

حاجی میرزایی بابیان اینکه تمدن با کتاب جان می‌گیرد و اندیشه با کتاب قوت پیدا می‌کند و همه آنچه درباره کتاب گفته می‌شود کم است، اظهار کرد: عرصۀ جولان کتاب گسترده است؛ جان را جلا، روح را صیقل می‌دهد و انسان را غنی می‌‌کند و حتی می‌تواند او را در مسیر کاستی‌ها قرار دهد. کتاب انتها ندارد و ما با کتاب می‌خواهیم مسیر تربیت را پیش ببریم.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به برگزاری جشنواره کتاب رشد گفت: اتفاق مهمی در تعلیم و تربیت در حال شکل‌گیری است و مهم‌ترین روح و پیام کلیدی این اتفاق این است که ذهن انسان‌ها مخزنی برای انباشتن اطلاعات نیست انسان باید مجال اندیشیدن و خلاقیت داشته باشد تا پرسشگر، پژوهشگر و نقاد باشد.

وی اضافه کرد: کتاب در این رویکرد درصدد انباشته کردن اطلاعات نیست تعلیم و تربیت درصدد دانش‌افزایی نیست درصدد این است که تمام وجوه شخصیت انسان را بارور کند.

حاجی میرزایی گفت: اینکه چه موضوعی برای کتاب انتخاب می‌شود مهم است، باید پل هوشمندی بین دانسته‌های دانایان و نیازهای واقعی جامعه برقرار کنیم این جشنواره باید فرصت این‌چنین مسیر را فراهم می‌کند.

وزیر آموزش‌وپرورش عنوان کرد: به‌دنبال کتابی هستیم که انسان را در تراز تمدن نوین اسلامی و سند تحول تربیت کند در این میان نقش سازمان پژوهش یک نقش کلیدی است باید در راستای مأموریت تربیتی به این پدیده نگاه کنیم چراکه تربیت یک نگاه یکپارچه است.

وی افزود: در بین تمام موهبت‌های خدا و فرصت‌های تأثیرگذاری انسان، هیچ تأثیری عمیق‌تر و پایدارتر از تأثیری که از مجال نوشتن و قلم حاصل می‌شود نداریم.

2
امتیاز: 2 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA