در بازدید آیتالله سیدابراهیم رئیسی از وزارت آموزش و پرورش که در ادامه فرآیند «نظارت ستادی بر دستگاههای اجرایی» انجام شد وزیر آموزش و پرورش برنامهها و دستاوردهای یک ساله دولت سیزدهم در آموزش و پرورش را تشریح کرد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به نقل از مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، یوسف نوری با تشکر از توجه ویژه رئیسجمهور به آموزشوپرورش اظهار کرد: بیتردید این اقدام شایسته و بایسته دولت برای بررسی دستگاههای دولتی با اولویت دستگاههای فرهنگی نشان از توجه رئیسجمهور به مسائل فرهنگی با رویکرد بهبود، اصلاح و نظارت دارد.
اختصاص 5 جلسه به آموزشوپرورش در دو ماه گذشته از سوی رئیسجمهور
عضو کابینه ایران قوی اظهار کرد: اولین جلسه شورای عالی آموزشوپرورش در دولت سیزدهم با حضور شما برگزار شد و در شهریورماه سه جلسه و در مهرماه امسال دو جلسه را به آموزشوپرورش اختصاص دادید.
وی گفت: در اجلاس یونسکو که در سازمان ملل برگزار شد، رد اسناد وارداتی و تأکید و ترویج بر سند تحول بنیادین آموزشوپرورش داشتهاید.
اجرایی سازی رتبهبندی، بیمه تکمیلی فرهنگیان، تغذیه رایگان دانشآموزی و ... از مهمترین دستاوردهای دولت سیزدهم
نوری با اشاره به فعالیتهای انجامشده در دولت سیزدهم در آموزشوپرورش گفت: اجرایی سازی رتبهبندی، بیمه تکمیلی فرهنگیان، تغذیه رایگان دانشآموزان که حدود دوازده سال قطعشده بود، اعتبارات سفرهای استانی که حدود دو برابر اعتبارات آموزشوپرورش در این سفرها به استانها اختصاصیافته است تا طرحهای نیمهتمام را تکمیل نمایند، از کارهای خوب دولت سیزدهم در آموزشوپرورش بوده است.
ساخت 6500 چشمه سرویس بهداشتی و آبخوری مدارس در دولت سیزدهم
عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به وضعیت موجود که آموزشوپرورش در ابتدای دولت سیزدهم تحویل گرفته شد، اظهار کرد: در حوزه فضا و تجهیزات بیش از 13 هزار چشمه سرویس بهداشتی و آبخوری نداشتیم که اکنون نیمی از این کمبودها ساختهشده است. 8 هزار مدرسه کلاس کپری، سنگ دستچین و خشکچین داشتیم که اکنون بر اساس مصوبهای که با ستاد اجرایی فرمان امام و مجمع خیرین مدرسهساز داشتیم تا پایان سال کلاس مدارس بالای 12 نفر برچیده خواهد شد.
افزایش میانگین 2 میلیون و سیصد هزارتومانی حقوق معلمان در صورت اجرای رتبهبندی
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به وضعیت معلمان اظهار کرد: دو میلیون و سیصد هزار تومان بهطور میانگین با اجرای رتبهبندی معلمان به حقوق آنها اضافه خواهد شد، همچنین لایحه افزایش حقوق جدید مشمول حال معلمان خواهد شد و یک رفاهی در سال جاری در روز معلم به معلمان پرداخت شده است.
کسب 20 مدال در المپیادهای جهانی دانشآموزی در یک سال گذشته
عضو کابینه دولت مردمی ایران قوی بابیان حوزه کیفیتبخشی در آموزشوپرورش اظهار کرد: در طول دوره کرونا مدارس تعطیلشده بود که این تعطیلی آسیبهایی را به نظام تعلیم و تربیت وارد کرد که اثرات آن هنوز بر آموزشوپرورش باقیمانده است. در این دوره اردوگاهها تعطیلشده بودند، در حوزه المپیادهای جهانی دانشآموزی بیشتر از 9 مدال کسب نکرده بودیم، اما در دولت سیزدهم 20 مدال در طول یک سال گذشته کسب شده است، مسابقات فرهنگی ورزشی بعد از 12 سال مجدداً راهاندازی و سند تحول بنیادین بیشتر بهصورت ستادی کار شده بود و در مدارس اجرایی نشده بود. سامانههای یکپارچه آموزشوپرورش حذف شده بودند، دانشجویان جذب شده در دانشگاه فرهنگیان پیشبینی فضا برای آنان نشده بود و برای 40 هزار نفر دانشجوی دانشگاه فرهنگیان فضای آموزشی و خوابگاهی نداشتیم. در کلاسهای درس تراکم دانشآموز بیش از 40 و 50 نفر داشتیم و در آموزشهای فنیوحرفهای رشد متوقفشده بود که در این دوره تغییر خوبی ایجاد شده است.
15میلیون و 600 هزار دانشآموز در 114 هزار واحد آموزشی تحصیل میکنند
عضو کابینه دولت سیزدهم بابیان برخی از آمارهای کمی وزارت آموزشوپرورش اظهار کرد: وزارت آموزشوپرورش 32 اداره کل، 728 منطقه آموزشوپرورش، 114 هزار واحد آموزشی دارد که 17 هزار و 854 واحد آنها مدارس غیردولتی هستند و هشت سازمان وابسته، دو دانشگاه و صندوق ذخیره فرهنگیان داریم. 15 میلیون و 600 هزار دانشآموز در سال تحصیلی 1402 ـ 1401 ثبت نام کردهاند که 57 درصد دانشآموزان در دوره ابتدایی، 24درصد در دوره متوسطه اول و 12 درصد در متوسطه نظری و 7 درصد در فنیوحرفهای و کاردانش تحصیل میکنند. همچنین تراکم دانشآموزان در دوره ابتدایی در شهرها 31 و در روستاها 19/5 است. میانگین کشوری 25/9 است که در متوسطه اول 27/1 و در کار و دانش 18/7 است.
963 هزار نفر نیروی انسانی آموزشوپرورش با میانگین حقوقی 7 میلیون 728 هزار تومان
وی ادامه داد: نیروی انسانی آموزشوپرورش که از خزانه حقوق میگیرد 963 هزار نفر هستند که 43 درصد در دوره ابتدایی و 47 درصد در دوره متوسطه 4 درصد فقط نیروهای اداری هستند و 6 درصد نیز نیروهای خدماتی هستند. نسبت زن و مرد شاغل در آموزشوپرورش، 54 درصد زنان و 46 درصد آقایان هستند. سهم معلمان از کارکنان آموزشوپرورش 71 و نیم درصد به کل شاغلان و 30 درصد معلمان فوقلیسانس و دکترا و 54 درصد کارشناسی دارند. فضای آموزشی آموزشوپرورش در ابتدای انقلاب اسلامی یک و نیم مترمربع به ازای هر دانشآموز بوده است که با همت جمهوری اسلامی ایران و علیرغم همه محدودیتها به 2/5 مترمربع رسیده است اما به دلیل مهاجرتها به کلانشهرها سرانه فضای آموزشی در این مناطق 2/5 مترمربع است، لذا مهاجرت اثرات منفی بر سرانه فضای آموزشی گذاشتهاند.
نوری ادامه داد: خیران در سال گذشته 3 هزار میلیارد تومان تعهد کرده بودند، اما 3 هزار و 400 میلیارد تومان برای مدرسهسازی اختصاص دادند و امسال 8 هزار میلیارد تومان تعهد کردهاند. 19، 2 درصد فضاهای آموزشوپرورش فرسوده یا نیازمند به بازسازی هستند.
195 هزار میلیارد تومان اعتبارات آموزشوپرورش؛ سرانه هر دانشآموز 13 میلیون تومان
وزیر آموزشوپرورش گفت: اعتبارات آموزشوپرورش 195 هزار میلیارد تومان است که اگر بر 13 میلیون دانشآموز مدارس دولتی تقسیم نماییم، هزینهای که دولت برای هر دانشآموز پرداخت میکند بالغ بر 13 میلیون تومان خواهد شد. میانگین حقوق همکاران فرهنگی بر اساس آخرین دریافتی که از خزانه داشتهایم، هفت میلیون و هفتصد و بیستوهشت هزار تومان است که در صورت اجرای رتبهبندی افزایش خوبی خواهند داشت.
اولین هدف؛ افزایش مشارکت ذینفعان و سایر دستگاهها در آموزشوپرورش
عضو کابینه دولت مردمی با اشاره به عملکرد آموزشوپرورش در مقایسه با اهداف سند تحول دولت مردمی اظهار کرد: در حوزه حکمرانی، آموزشوپرورش بهعنوان چالش بر بخشینگری و نگاه بهمثابه یک امر ملی دچار ضعف بوده که اولین آن مشارکت با سایر دستگاهها و ذینفعان میباشد. مواردی داشتهایم که خیری مدرسهای ساخته است و خیر برای ایجاد انضباط و مشارکت در اداره مدرسه حضور پیدا کرده است که به وی اجازه ندادهاند، لذا اولین محور استفاده از ظرفیت همه ذینفعان و بازیگران بوده است که در جلسات شورای مدیران و معاونان این موضوع را محور قرار دادهایم تا این فرهنگ ایجاد شود.
انعقاد تفاهمنامه با 17 دستگاه
عضو کابینه دولت مردمی اظهار کرد: همچنین تفاهمنامهای با 17 دستگاه نهاد و مؤسسه منعقد کردهایم که روز گذشته با بنیاد برکت و با حضور حضرت آیتالله محمدی گلپایگانی 150 مدرسه بهرهبرداری کردیم. با وزارت دفاع در بخشهای زیر ساخته فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزشوپرورش برای برنامهریزی و نظارت دقیق و شفافیت همکاریهای خوبی شده است. مصوبات حمایت از دانشبنیانها که تأکید دولت هم بوده است، تصویب شده است.
وی با اشاره به سایر فعالیتهایی که در آموزشوپرورش و در دولت سیزدهم شده است، گفت: نگارش نهایی سند تحول بنیادین، مردمیسازی نظام حکمرانی آموزشوپرورش، واگذاری مدارس به خیرین شروع، راهاندازی تعداد 32 قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی، شناسایی 545 گروه جهادی در حوزههای مختلف، آزادسازی ورزشگاهها و اردوگاهها در روزهای پنجشنبه و جمعه برای خانوادهها، شناسایی تداخل ساختاری در سیاستها و مأموریتها و یکپارچهسازی و هماهنگی سیاستها، اجراییسازی سند تحول بنیادین، زیرا سند باید به مدرسه برود و در آن اجرا شود، شناسایی موانع اجرایی سند تحول، طرح مدارس تحولی، آموزش ره یاران تحول به 1500 نفر جوان، انطباق 90 درصد برنامههای آموزشوپرورش با سند تحول، پژوهش پشتیبان برای رتبهبندی مدارس انجام، مدیریت تعارض منافع، اجرای طرح تثبیت یادگیری در تابستان، اجرای پویشهایی مانند نوشتافزار ایرانی برای یک میلیون دانشآموز نیازمند، اعزام 10 هزار نیروی جهادی به مناطق، کاهش تراکم دانشآموزی، کاهش بازماندگان از تحصیل، شروع تغذیه رایگان، توزیع سرانه مدارس، بازطراحی برنامه درس ملی و چرخش مرکز سنجش و تبدیل آن به مرکز سنجش و پایش کیفیت، ایجاد سامانه یکپارچه برای تضمین کیفیت و تقویت و ارتقاء دانشگاه فرهنگیان از مهمترین کارهایی است که در طول دوره یکساله انجامشده است.
ضرورت انجام آموزش تلفیقی و بازطراحی رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش
وزیر آموزشوپرورش تصریح کرد: زیستبوم جدید بهتدریج باید در آموزشها حضور یابند، سامانه هوشمند آموزشی انجامشده است تا تغییرات بر اساس هوش مصنوعی و پیمایش دادههای کلان صورت گیرد، بازطراحی شاخههای دوره متوسطه دوم لحاظ شود و رشتهها و کسب و کارهای نوین باید هدفگذاری شود تا دانشآموزان در این فضا فعالانه وارد شوند، چند مدرسه محوری بهخصوص در هنرستانها انجام شود.
وی ادامه داد: آسیبهای اجتماعی که در دوره کرونا تشدید شده است و با رشدی که در دوره کرونا اتفاق افتاده است برای دانشآموزانی که به دچار آسیب اجتماعی شدهاند و در سامانه نماد ثبت شدهاند باید اقدامی را با هماهنگی همه نهادها و تأمین مالی آن انجام دهیم.
وی در پایان تصریح کرد: آموزشوپرورش برای تحول کار را آغاز کرده است و در برخی موارد به توفیقاتی رسیده است، در دستگاههای بزرگ خصوصاً آموزشی و فرهنگی معمولاً پیچیدگیها زیاد است اما حرکتها را در راستای سند تحول دولت مردمی بهسرعت انجام دادهایم و امیدواریم در این راستا با مساعدتهای و همراهی ویژه رئیسجمهور بتوانیم به اهدافمان برسیم.
ارسال نظر