نیازمند الگوی برنامه‌‌ریزی درسی فنی و حرفه‌‌ای و کاردانش هستیم



نشست تعاملی رئیس سازمان پژوهش با همکاران دفتر تألیف کتاب‌‌های فنی و حرفه‌‌ای و کاردانش در فضای کاملاً کارشناسی و با رعایت دقیق پروتکل‌‌های بهداشتی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی دکتر حسن ملکی در این نشست تعاملی با اشاره به مباحث مطرح شده در نشست قبلی با همین دفتر و علاقه به برگزاری چنین جلسات کارشناسی با دفاتر مختلف بیان داشت: از اینکه این دفتر با وجود کارشناسان خوبی مثل شما حوزه فنی و حرفه‌ای و کاردانش در مدار تحول گام برمی‌دارد خوشحالم و از همه شما تشکر می‌‌کنم.

وی با تبریک ایام‌الله دهه مبارک فجر و ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و روز زن بیان داشت: رکن رکین نهاد خانواده، زن است و محوریت عاطفی و معنوی این نهاد به وسیله زن تحقق پیدا می‌کند. خداوند متعال در قرآن کریم به اسوه حسنه مانند حضرت فاطمه(س)، حضرت مریم(س)، آسیه و ... و اسوه سیئه مانند زن ابولهب اشاره داشته است.

در ادامه افشار بهمنی مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌‌های فنی و حرفه‌‌ای و کاردانش با تشکر از دیدگاه ظریف ریاست سازمان و حمایت‌‌های ایشان نسبت به این دفتر بیان داشت: تدوین راهنمای برنامه درسی در شرایط کرونایی، به روز رسانی 160 رشته فنی و حرفه‌‌ای و کاردانش؛ تولید 25 فیلم آموزشی ارزنده، و هماهنگی جهت تدوین 200 فیلم احصاء شده و دارای رمزینه پاسخ سریع بخشی از فعالیت‌های همکارانم در این دفتر است.

وی با اشاره به تولید 27 بسته جدیدالتألیف برای کاردانش یادآور شد: در راستای سند بازنگری دوره‌های تحصیلی دو مورد گفتگوی بیشتر در بخش سیاستگذاری کلان سازمانی ومقاومت‌‌های بیرونی در برابراصلاح و بهبود؛ وجود دارد که نیازمند مرتفع شدن است.

سپس هر یک از حاضران در جلسه به بیان نظرات خود پرداختند.

دکتر ملکی در جمع‌بندی پایانی؛ خلاء فقدان الگوی برنامه‌‌ریزی درسی فنی و حرفه‌‌ای را نکته‌‌ای بسیار مهم عنوان کرد و گفت: تأثیرگذار بودن مسائل بومی در رشته‌‌های فنی و حرفه‌‌ای و کاردانش؛ صورت نگرفتن نیازسنجی اجتماعی در مورد فنی و حرفه‌‌ای و کاردانش در حد کلان؛ تصور ناصحیح از رشته فنی و حرفه ای و آماده‌سازی افراد برای شغل موارد دیگری است که حتما باید تدبیری برای آن اندیشیده شود.

وی ادامه داد: ما در تربیت حرفه‌‌ای و ورود آموزش‌های فنی و حرفه‌‌ای از دوره ابتدایی؛ نظارت و پایش و ارزشیابی کتاب‌های درسی؛ مواد آموزشی؛ استانداردهای کتاب‌‌های درسی فنی و حرفه‌ای و لزوم وجود کتاب برای رشته کاردانش مسائل جدی داریم که باید آن‌ها را برطرف کنیم.

 در پایان ابلاغ محمدرضا شکرریز از همکاران سابق دفتر فنی و حرفه‌‌ای که به عنوان سرپرست معاونت فناوری دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش منصوب شده به وی اعطا شد.

5
امتیاز: 5 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA