
دبیر نوزدهمین دورهی جشنوارهی کتاب رشد گفت: در مراسم پایانی این جشنواره، نمایشگاهی از منابع آموزشی و تربیتی مکتوب و غیرمکتوب برپا خواهد شد که بهنظر میرسد بازدید آن میتواند برای علاقهمندان به منابع آموزشی و تربیتی اثربخش و جدید جذاب و دیدنی باشد.
کیومرث جهانگردی در گفتگو با روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اظهار داشت: دبیرخانهی جشنواره یک دبیرخانهی دائمی است که با نام دبیرخانهی «ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی مکتوب» از سالها قبل در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی فعالیت میکند، هر ساله در این دبیرخانه آن دسته از کتابهای آموزشی و تربیتی که ناشران در طول سال تولید و منتشر میکنند دریافت و از طریق سازوکاری مدون، مشخص و قانونمند در سامانهای تخصصی که بههمین منظور ایجاد شده است، ثبت و توسط ارزیابان بررسی میشود تا چنانچه مشخص شد کتابها از اثربخشی لازم در فرایند یاددهی ـ یادگیری برخوردار هستند، اجازهی ورود به مدرسه را بیابند.
او با بیان اینکه کتابهایی که در دبیرخانهی دائمی ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی حائز امتیاز لازم برای ورود به مدرسه میشوند، مستقیماً به جشنوارهی کتاب رشد راه پیدا میکنند، ادامه داد: تا پس از دستهبندی در گروههای داوری ذیربط، شانس خود را برای انتخاب شدن بهعنوان کتاب برگزیده یا شایستهی تقدیر در آن گروه امتحان کنند. این فرایند یک روند یک ساله است که در آن کتابهای منتشر شده در سالهای 1398 و 1399 مورد بررسی و داوری قرار میگیرند.
جهانگردی تصریح کرد: ناشران میتوانند با مراجعهی مستقیم به سامانهی http://samanketab.roshd.ir بدون هیچ واسطهای در این دبیرخانه ثبتنام کنند و عضو آن شوند. در حال حاضر حدود 1270 ناشر در این سامانه عضو هستند و کتابهای راه یافته به جشنوارهی امسال، از 103 ناشر مختلف است.
به گفتهی دبیر نوزدهمین دورهی جشنوارهی کتاب رشد، امسال 3342 کتاب به دبیرخانهی ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی رسید که از بین آنها 1338 عنوان، در دبیرخانهی جشنواره مناسب تشخیص داده شد و برای انتخاب کتابهای برگزیده و شایستهی تقدیر در گروههای مختلف داوری به مرحلهی جشنواره راه یافت.
جهانگردی دربارهی ویژگی خاص این دورهی جشنواره، اظهار داشت: تنوع آثار راهیافته به جشنواره از مهمترین ویژگیهای جشنوارهی نوزدهم کتاب رشد است و کتابهای جشنوارهی امسال از تنوع خوبی برخوردارند، بهطوری که 27 گروه داوری برای بررسی کتابها تشکیل دادهایم و این در حالی است که مجبور شدیم یکی از گروهها را نیز به کتابهای چندموضوعی اختصاص بدهیم. از طرفی ناشران بسیار متنوعی در جشنواره حضور دارند. ناشران آموزشی فعال از دورههای ابتدایی تا متوسطه، اعم از ناشرانی که کتابهای کمکدرسی یا دانشافزایی تولید میکنند، ناشران آثار داستانی، ناشران حوزههای پیشدبستانی، ناشران حوزههای فنیوحرفهای و کاردانش، علوم تجربی، دین و قرآن، تفکر و پژوهش، زبان خارجی، علوم اجتماعی و ناشران حوزهی آموزش و پرورش کودکان استثنایی همه در جشنواره شرکت میکنند. همچنین ناشران دانشگاهی که برخی آثارشان ممکن است برای دانشافزایی معلمان و مربیان مناسب باشد.
او با این توضیح که یکی از تفاوتهای مهم جشنوارهی امسال، تشکیل شورای سیاستگذاری جشنوارهی کتاب رشد است، گفت: در جلسهی سالانهی آن مقرر شد کتابهایی در اولویت انتخاب باشند که به مسائل روز آموزش و پرورش پرداختهاند. بهطور مثال آموزش مجازی و برخط، بهعنوان یکی از مهمترین مسائل دانشآموزان و حتی والدین آنان از موضوعاتی است که نویسندگان و مترجمان میتوانند توجه ویژهای به آن داشته باشند.
جهانگردی اضافه کرد: بهنظر میرسد با اینکه تعداد آثار راه یافته به جشنواره بهدلیل وضعیت اقتصادی ناشران که ناشی از کرونا است، نسبت به سالهای قبل رشد چندانی نداشته است، ولی برخی آثار به لحاظ کیفی درخور توجه باشند. همچنین تلاش کردهایم بهلحاظ رویکرد، بیش از پیش به مثابهی یک جشنوارهی تخصصی در حوزهی کتابهای آموزشی و تربیتی عمل کنیم. بهاین ترتیب که در انتخاب آثار برگزیده و تقدیری صرفاً به محتوا و فرم آثار بسنده نکنیم و در کنار محتوا به روش ارائهی مفاهیم و محتوا و همچنین چگونگی ارزشیابی آثار از محتوای ارائه شده نیز توجه کنیم. بنابراین میتوانم این مژده را بدهم که با درخواستی که از داوران این دوره از جشنوارهی کتاب رشد داشتهایم، مسائل آموزشی و تربیتی آثار مورد توجه بیشتری قرار خواهد گرفت.
انتهای پیام
ارسال نظر