ارسال 400 عنوان نرم افزار برای اخذ تاییدیه آموزش و پرورش



به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نقل از خبرگزاری پانا، زهرا شامانیان کارشناس محتوایی گروه نرم افزار و وسایل کمک آموزشی در مقطع ابتدایی که در نشست تخصصی کارشناسان دفتر انتشارات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور داشت در گفت و گویی با خبرنگار پانا درخصوص ساماندهی منابع آموزشی با اشاره به ویژگی‌هایی که در ارزیابی‌ها مدنظر کارشناسان آموزش و پرورش قرار دارد اظهار داشت: این نرم افزارها علاوه بر جذابیت به لحاظ گرافیک و ریتم و صدا باید منطبق بر برنامه درسی ملی و با تکنولوژی روز دنیا همگام باشند.

وی درخصوص انواع محصولات آموزشی موجود در بازار نرم‌افزارهای آموزشی گفت: نرم‌افزارها به 4 دسته تقسیم می شوند: 1): نرم افزارهایی که روش تدریس هستند و بیشتر خانواده‌های دانش‌آموزان از آن استفاده می‌کنند. 2): نرم افزارهایی که جانشین تدریس هستند که به جای معلم محتوا را درس می دهد. 3): نرم افزارهایی که بازی توام با آموزش هستند و 4): نرم افزارهای آنلاین که به اینترنت وصل می شوند.

این کارشناس وسایل کمک آموزشی در ادامه به برخی اشکالات این محصولات پرداخت و گفت: گرچه دانش آموزان، معلمان و والدین هرروز بیش از پیش از این محصولات استقبال می کنند، اما یکی از مشکلات این آثار این است که تولیدکننده نرم افزار از مشاوره مستقیم یک معلم استفاده نمی کند یا اینکه معلم مورد نظر از نظر علمی و آموزشی به‌روز نیست.

وی افزود: گاهی هم محصولات منطبق بر برنامه درسی ملی نیست که منجر به ردشدن کار می شود. ولی اگر اشکالات جزئی و قابل رفع باشد ما موارد را متذکر می شویم و بعد از رفع اشکالات مورد نظر، محصول تاییدیه می گیرد.

تکنولوژی به عمق بخشیدن یادگیری کمک می‌کند

شامانیان در ادامه به تاثیر محصولات دیجیتال در آموزش روز دنیا اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم چرخه آب و بارش باران را به بچه ها بیاموزیم، نمایش یک فیلم کوتاه که این مراحل را به تصویر کشیده در کنار توضیحات مرتبط می تواند به عمق بخشیدن یادگیری کمک کند.

وی پیشنهاد کرد معلم ها در کلاس های ضمن خدمت طرز تهیه این نرم افزارها را یاد بگیرند تا بتوانند اختصاصا برای شاگردانشان نرم افزار یا فیلم تولید کنند و افزود: برای تولیدکننده هم باید این الزام وجود داشته باشد که از یک کارشناس تکنولوژی در روند تولید استفاده کند.

این کارشناس آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: تکنولوژی معجزه آموزش است و یادگیری را لذت‌بخش می کند. وقتی بتوانیم یادگیری را لذت‌بخش کنیم آن یادگیری عمیق می‌شود، در غیر این صورت تلاش‌های ما کم ثمر خواهد بود. ما می‌توانیم در همین فیلم‌ها مهارت زندگی و مهارت شهروند خوب بودن را آموزش دهیم.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA