محمدیان با بیان اینکه آموزش وپرورش علاوه بر انجام کارهای پژوهشی باید فرهنگ پژوهش را در دانش آموزان و معلمان توسعه دهد، خاطرنشان کرد: آموزش وپرورش یک دستگاه ملت ساز و دولت ساز است و آموزش وپرورش با اجرای برنامه های تعیین شده، در صدد است، ساحت های مختلف تربیت را در دانش آموزان نهادینه کند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: در حال حاضر کشور ما با مسائلی نظیر؛ آسیب های اجتماعی، مشکلات سلامت و تندرستی مواجه است و همه بخش های کشور انتظار حل آن را از آموزش وپرورش دارند و آموزش وپرورش با پژوهش دراین زمینه ها، می تواند به حل مشکلات بپردازد و اندیشه جدیدی را در جهان خلق کند.
وی با تأکید بر بهادادن به پژوهش های مدرسه ای و بیان این نکته که پژوهشگر واقعی نسبت به نتایج پژوهش خود متعصب است، گفت: تعصب پژوهشگری به عنوان یک تکلیف و وظیفه، باعث ساختن تعالی جامعه می شود و می تواند روحیه جستجوگری و پرسشگری را در جامعه نهادینه کند، دراین صورت است که پژوهشگر از کار خود لذت می برد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: پژوهش برای دانش آموزان باید متناسب با سطح سواد آنها طراحی و اجرا شود و به هیچ عنوان نباید پژوهش های دانشگاهی با همان کیفیت برای دانش آموزان مطرح شود .
نهادینه کردن فرهنگ پژوهش با گنجاندن در برنامه درسی دوره ابتدایی
وی از نهادینه کردن فرهنگ پژوهش در دانش آموزان با گنجاندن مباحث پژوهشی در دوره ابتدایی خبر داد و اعلام کرد: معاونت های آموزش ابتدایی و متوسطه نیز با برگزاری جشنواره های جابربن حیان و خوارزمی و هم چنین با فعال کردن پژوهش سراهای دانش آموزی توانسته اند گام مؤثری در توسعه، ترویج و نهادینه کردن فرهنگ پژوهش در دانش آموزان بردارد.
گفتنی است؛ در پایان این مراسم با حضور حجت الاسلام محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ، علیرضا عصاره، سرپرست پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش ، علی زرافشان معاون آموزش متوسطه ، مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت و سیدرحیم میرشاه ولد مشاور وزیر و مدیر کل دفتر ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات از معلمان پژوهنده با اهدای لوح سپاس تجلیل شد
ارسال نظر