مدرسه ایده ال باید محتوا و زمان آموزشی را تامین کند



به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ علی زرافشان در دوره آموزشی ارزیابان کشوری و مراسم تجلیل از مدارس برگزیده برنامه تعالی مدیریت مدرسه که امروز چهارشنبه 27 بهمن در مجتمع فرهنگی آدینه برگزار شد اظهار کرد: آموزش و پرورش در شرایط فعلی با چند جهت گیری و رویکرد جدی مواجه است.

ارتقای کیفیت یکی از دغدغه های مهم وزارتخانه

وی ادامه داد: اولین رویکردی که آموزش و پرورش با آن مواجه است بحث مطالبه آموزش و پرورش همراه با کیفیت است. کیفیت توسط آموزش و پرورش و ارائه آن به دانش آموز یکی از دغدغه های  مهم این وزارتخانه محسوب می شود .

دبیرشورای سیاست گذاری برنامه تعالی مدیریت مدرسه اشاره کرد: در سند تحول بنیادین نیز بحث نظام تدوین کیفیت به عنوان یک اصل مطرح است و شاخص های کیفی در آموزش و پرورش نیز به عنوان یک راهکار بیان شده است.

کیفیت آموزشی یک مطالبه جهانی

زرافشان افزود: این موضوع مطالبه نظام تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی نیست بلکه یک مطالبه جهانی است.

وی گفت: از سال 2000 که برنامه جدید 15 ساله"آموزش برای همه" آغاز شد و پیرو آن اقداماتی برای فراهم کردن آموزش ابتدایی در سطح جهان اتفاق افتاد.

کافی نبودن دسترسی به آموزش

وی ادامه داد: دسترسی به آموزش کفایت نمی کند بلکه ارائه آموزش همراه با کیفیت جزو اهداف تعلیم و تربیت است این موضوع در توسعه پایدار نیز مورد تاکید است.

تعیین 17 هدف برای توسعه پایدار

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره اینکه بحث توسعه پایدار به عنوان یک برنامه جهانی بیش از یک دهه است مورد پیگیری است گفت: در این موضوع برای حفظ محیط زندگی انسان، بهره برداری از توسعه منابع، ایجاد شرایط مطلوب برای استان ها 17 هدف مورد توجه قرار گرفت.

زرافشان با اشاره به اینکه چهارمین هدف این توافق مربوط به آموزش است، عنوان کرد: عنوان این هدف دسترسی به آموزش و پرورش باکیفیت برابر و یادگیری مادام العمر است. آموزش و پرورش با کیفیت باید مورد توجه باشد لذا یکی از دغدغه های امروز آموزش و پرورش است.

تعالی مدیریت چشم انداز تعلیم و تربیت را مشخص می کند

دبیرشورای سیاست گذاری برنامه تعالی مدیریت مدرسه اظهار کرد: مدرسه به عنوان کانون اصلی تربیت در سند تحول بنیادین مورد تاکید است و برنامه تعالی مدیریت که در فصل 4 سندتحول بنیادین عنوان شده است چشم انداز تعلیم وتربیت را مشخص و در ذیل آن جایگاه مدرسه را در تعلیم وتربیت بیان می کند.

ویژگی مدارس در برنامه تعالی مدیریت

وی افزود: مدرسه ای که در سند تحول بنیادین تعریف شده دارای ویژگیهای خاص مانند داشتن قدرت تصمیم گیری، خود ارزیاب، داشتن روحیه مشارکتی و مدیریت پاسخگویی، کانون محله بودن را باید داشته باشد.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: زمانی که از رویکرد مدرسه محوری یاد می کنیم به دنبال آن هستیم که سندی از مدرسه ترسیم کرده و با رویکرد مدرسه محوری هر چه به عنوان آرمان، اهداف و ارزش در سند تحول بنیادین آمده را از مدرسه مطالبه کنیم و برای مدرسه امکاناتی فراهم کنیم که تمام اهداف را محقق کند.

وی افزود: در برخی کشورها تولید برنامه درسی به مدرسه واگذار می شود و برنامه درسی مدرسه در چارچوب ملی تهیه و توسط مربیان ، اولیا و نیروهای محلی طراحی می شود اما حد محدودتر آن در کشورمان است که مدرسه باید دارای اختیاراتی باشد تا بتواند اهدافی را محقق کند.

معیارهای مدرسه ایده آل

زرافشان با تاکید بر اینکه مدرسه ایده آل باید بتواند 10 تا 20 درصد محتوا و زمان آموزشی را متناسب با نیاز مدرسه و دانش آموز تامین کند گفت: کاری که سرپرست دانشگاه فرهنگیان انجام داده این است که در زیرنظام برنامه درسی سند تحول بنیادین در سه سطح از برنامه درسی لحاظ شده است.

سطوح برنامه درس ملی سند تحول بنیادین

زرافشان در مورد این سه سطح گفت: سطح اول، سطح تجویزی ملی، سراسری و اجباری است که تمام دانش آموزان باید یاد بگیرند. در سطح نیمه تجویزی سطحی بیان می شود که به معلم قدرت انتخاب گری داده شده و معلم و دانش آموز با مشارکت هم دست به انتخاب می زنند اما در سطح غیرتجویزی مدرسه و شورا با مشارکت دانش آموزان و افراد ذینفع اهداف را دنبال می کنند.

دبیرشورای سیاست گذاری برنامه تعالی مدیریت مدرسه در خصوص تربیت یکپارچه و همه جانبه افزود: سند تحول بنیادین سند تربیت است تربیت نه به معنای امورتربیتی بلکه تربیت به معنای یکپارچه دیدن آموزش و پرورش.

یادگیری صرف دانش آموز را توانمند نمی کند

وی ادامه داد: این نگاه یکپارچه در سند تحول بنیادین در قالب 6 ساحت تربیتی تبلور پیدا کرده است. امروز دغدغه نظام تعلیم و تربیت این است که صرفا یادگیری حوزه های دانشی دانش آموزان را توانمند نمی کند تا نقش خود را به نحو مطلوب ایفا کنند.

سند 2030 یک چارچوب برای رسیدن به هدف

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به رونمایی سند 2030 یونسکو به عنوان یک چارچوب برای رسیدن به اهداف افزود: همه این دغدغه ها مستلزم تغییر در رویکرد و نگاه مدیریت در مدرسه است.تغییری که فرایندها را مورد تاثیر قرار داده و منابع در اختیار دانش آموز را دچار تغییر می کند.

برنامه تعالی مدیریت، برنامه ای برای قرارگرفتن در مسیر کیفیت

زرافشان عنوان کرد: برنامه تعالی مدیریت مدرسه طرح شده تا به این دغدغه ها پاسخ دهد در واقع تعالی پاسخ به کیفیت است تا مدرسه مسیر کیفیت را طی کند.

وی بیان کرد: در برنامه تعالی به ساحت های مختلف درون مدرسه توجه کردیم تا تربیت چندساحتی و یکپارچه را برای دانش آموزان تدارک دیده و فراهم کنیم.

وی اظهار کرد: در استانداردسازی برای ارتقای کیفیت استانداردهایی مطرح شده و یک نظام پاسخگویی مشخص در نظر گرفته شده ست لذا بالابردن استانداردهای آموزشی مورد توجه است.

 معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: ارتقای کیفیت و حرکت به سمت بهبود تعالی به نوعی با یک تغییر همراه است که اگر بسته های این تغییر فراهم نشود ممکن است دچار شکست شود.

دبیرشورای سیاست گذاری برنامه تعالی مدیریت مدرسه در پایان اشاره کرد: ما امروز در بحث تعالی نیاز داریم که دخالت در مدیریت انجام شود زیرا موضوع تغییر در مدیریت برای رسیدن به اهداف می تواند موثر باشد.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA