
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، پیش از ظهر روز یکشنبه 17 اردیبهشت ماه، دکتر فخرالدین دانش آشتیانی در دیدار جمعی از معلمان و فرهنگیان سراسرکشور با مقام معظم رهبری، به تقارن هفته بزرگداشت مقام معلم با ماه شعبان، ماه توسل، دعا و نیایش، اشاره و اظهارکرد: روز «معلم» نماد کوچکی است برای حرمت نهادن به مقام تعلیم و تعلّم انسانی که در مقام آموزگار، عهدهدار پرورش ذهن و ایجاد خلاقیتّ ذهنی در جامعه است.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: بهحسب شناخت و علاقه و ارادتی که به استاد شهید مطهری دارم، تأکید میکنم که یکبار دیگر اندیشه او را در باب تعلیم و تربیت و منش و روش او را در معلمی بازخوانی کنیم و چراغ راه قرار دهیم.
وی افزود: استاد مطهری، مقام معلم را بالاتر از مقام «مبلغ» و هنر شگفت معلمی را از آن خداوند میدانست که این به معنای فعلیت دادن به قوّه خلاقیت و ابداع انسان است.
دکتر دانش آشتیانی خاطرنشان کرد: تصحیح نگاه به آموزشوپرورش، معلم، دانشآموز، مدرسه و تفاهم و اجماع بر سر آنها، برنامه درست و اجرای درست را به دنبال دارد.
وی یادآورشد: آموزشوپرورش، براساس وظایف قانونی خود در قانون اساسی، اندیشههای حضرت امام «ره» و رهنمودهای مقام معظم رهبری در سند چشمانداز20 ساله کشور، سند بالادستی مهمی را تحت عنوان «سند تحول آموزشوپرورش» تدوین نموده و در دستور کار قرار داده است که اساس این سند، توجه بهضرورت احیای ارزشهای اجتماعی در باب معلم و معلمی است.
عضوکابینه تدبیر و امید بیان کرد: نگاه به آموزشوپرورش باید در سطوح فرهنگی و سیاسی و سطوح اجرایی و رسمی متحول و نو شود و نقشهای جدید «مدرسه» و «معلم» بهخوبی تبیین شود.
وی گفت: «مدرسه» نهادی است که گرچه هیچکس از آن دور نیست، اما با بایستهها و شایستههایی که دین و آیین و تمدن و فرهنگ ما میطلبد و جهانی که درآن به سر میبریم، فاصله دارد، مدرسه و به تعبیر گستردهتر، نهاد آموزشوپرورش نیازمند بیشترین توجه و بیشترین سطح تحول و نو سازی است.
وزیرآموزش و پرورش افزود: براساس نظر عالمان تعلیم و تربیت ، هدف آموزشوپرورش در درجه اول ، تربیت کودکان و نوجوانان
به گونه ای است که با حقوق و وظایف خود آشنا شوند و رفتارهای جمعی و مسئولانه را یاد بگیرند، دردرجه دوم قادر به برقراری ارتباط با محیط پیرامون خویش از لحاظ نظری وعملی باشند ودر نهایت به آموزش تفکر وخلاقیت دست یابند، این ها نکاتی است که تحت عنوان اولویت پرورش برآموزش از آن یاد میشود.
دکتر دانش آشتیانی به بیان ویژگی های معلم پرداخت و با اشاره به اینکه، معلم فقط آموزگار درسها یا کارمند یک دستگاه بزرگ اداری نیست، گفت: معلم توانمند، مدرسه را توانمند میکند و مدرسه توانمند، جامعه را توانمند میسازد .
عضو کابینه تدبیر وامید با بیان این که معلم، آموزگارانسانیت و اخلاق است،تصریح کرد: معلم باید خلاء مرجعیتهای اخلاقی و چندپارگیهای اجتماعی درجامعه را برای کودکان و جوانان پرکند و سرمشق باشد، چنان که مطهری، رجایی، باهنر و ...بودند.
وی اظهارکرد: براساس ارزیابی های علمی و ملی، معلمان در نگاه جامعه، بالاترین گروه از نظر منزلت اجتماعی هستند و ازنظر شهروندان، بیشترین حقّ حرمت را دارند، این وجه ممتاز، واقعیت نگرش جامعه است، این وجه مسئولیت سنگینی در برابر نظام، دولت و شهروندان برای جامعه فرهنگیان ایجاد می کند، اما سؤال این است که آیا به نسبت این احترام، عملاً معلم و معلمان از نیازهای اولیهای که بتواند آنها را در برابر ایفای نقش معلمی توانا کند، برخور دارند؟
وزیرآموزش و پرورش گفت: لازمه اینکه معلم بتواند به این شأنیت دست یابد، این است که نظام آموزشوپرورش باید به این سطح از منزلت در چشم و دل جامعه و نظام سیاستگذاری و برنامهریزی کشور دست یابد.
دانش آشتیانی در پایان ضمن دعوت همگان برای شرکت در انتخابات پیش رو، خاطرنشان کرد: در آستانه برگزاری پرشور و جاودانه انتخابات ریاستجمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا قرارگرفتهایم، بدینوسیله آمادگی همه همکاران عزیز فرهنگی و دستگاه بزرگ آموزشوپرورش را جهت شرکت و برگزاری هرچه باشکوهتر آن اعلام میدارم و از خدای متعال سربلندی ملت بزرگوار ایران در این حماسه ملی و انقلابی را مسئلت مینمایم
ارسال نظر